Nieuwe Enyaq eigenaar!

Backpacker

Senior Member
En nog een vraag over die maand abonnementen, als je op vakantie gaat eind van de maand en komt terug in de eerste week van de volgende maand dan kost dat zeker 2 maand? Neem aan dat het allemaal over kalendermaanden gaat?
Ik zie nu pas deze vraag. Ik durf niet voor alle providers te spreken, maar voor Fastned, Ionity en Tesla gaat zo'n abo in op het moment dat je op de knop drukt, en wordt 30/31 dagen later verlengd tenzij je voor die tijd opzegt. Je bent niet gebonden aan kalendermaanden, en je kan zo'n abonnement ook zo vaak opzeggen en opnieuw starten als je wilt. Ik sluit zo'n drie tot vier keer per jaar een Fastned abonnement af, voor de duur van een maand, wat ik daarna ook weer opzeg. Gewoon omdat er in die maand een vakantie of andere lange rit valt.

Zo'n abonnement gaat ook direct in. Meestal vergeet ik het van tevoren te regelen dus zodra ik bij de eerste Fastned lader kom is het een paar extra handelingen in de app om het abo af te sluiten, en daarna kan ik meteen gaan laden tegen het abo-tarief. Geen probleem.

Bij Tesla (en mogelijk bij Ionity ook - dat zou ik moeten checken) wordt elke actie die je doet (abo afsluiten/verlengen of laadsessie) direct van je credit card afgeschreven. Als je dus op de 20e van de maand een abo afsluit wordt direct op de 20e het abo bedrag afgeschreven voor de komende 30/31 dagen.

Fastned (en ik dacht Powerpass ook) spaart de kosten op en stuurt je eens in de maand een rekening. Je abonnement wordt naar rato op die rekening vermeld. Dus als je op de 20e een abo afsluit wordt 1/3 gefactureerd in de huidige maand, en 2/3 in de volgende maand.

Dat laatste kan trouwens wel een dingetje zijn als zakelijk/privé wat door elkaar lopen, en je bv. zakelijke kosten met een privé creditcard betaalt. Bij Fastned (en ik dacht ook Powerpass) krijg je eens in de maand een factuur die je dus ook in één keer kan inboeken en verrekenen. Bij Tesla (en ik dacht ook Ionity) kan je na een lange rit eindigen met tientallen factuurtjes voor tientallen laadsessies, die allemaal apart ingeboekt moeten worden. Als je je boekhouder betaalt per factuur kan dat best hard gaan.

Bovenaan Onderaan