Nieuwe deelnemer, even voorstellen

mbrook

Nieuw lid
Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik zijn vele jaren fans van compacte, praktische en zuinige compacte ruimtewagens. We hebben van alles gehad: van onder andere Renault-4-bestel-combi (±1980) tot Mazda Demio (±2000). Tot voor kort hadden we twee Demio's als dagelijks gebruikt vervoer. We zochten al enige tijd naar een goede vervanger van onze oudste Mazda Demio 1.3 (maart 1998) en keken daarbij ook naar Skoda modellen vanwege mooi ontwerp en goede reputatie. Twijfelden tussen een Roomster (no-nonsense compacte MPV zoals Demio) en een Fabia Combi (mooie compacte maar ruime stationwagen). Het werd de Fabia en tot nog toe zijn we daar vanaf juli 2013 heel tevreden mee. Heerlijk rijdende, heel solide en zuinige auto met verassend veel pit dankzij de 1.2 TSi motor.

Nu heeft elk automerk en -type zijn voors, tegens en eigenaardigheden. Daarom lijkt Skodaforum een goed platform voor het uitwisselen van nieuws, handige suggesties en wetenswaardigheden betreffende onderhoud en gebruik van Skodas.

Onze nieuwe Fabia Combi 1.2 TSI heeft gezelschap van een nog heel krasse Mazda Demio 1.5 (mei 2001) en een eerbiedwaardige klassieke Rover P6 3.5 V8 (november 1972). De strijd om welke auto het meest zuinig is, is vooralsnog ongewis, al zal duidelijk zijn dat de Rover op dit punt kansloos is. De Mazda doet echter gemiddeld 1:15. De Fabia na 1580 km vooralsnog tussen 1:14 tot !:18.

Vriendelijke groet,

mbrook

Blacky

Forumguru
Welkom op het gezellige en leerzame forum. Een paar foto's zijn altijd welkom. Veel plezier met je Fabia gewenst.:bloemen:

Joske

Forumguru
Welkom!
Zoals ook reeds vermeld, foto's steeds welkom :)

Hier stond voorheen ook een Demio op de oprit (1.3i bwj '99) als wagen voor mijn vrouw. Toen ze met de Fabia mocht beginnen rijden heb ik ze toch niet horen klagen ;).

CDK

Forumguru
Welkom, veel plezier met de fabia! we wachten met smart op de foto's ook 1tje van de rover ;)

Greetz Corné

Cordoba

Forumguru
Welkom op het forum. Ik ben benieuwd naar foto's van de Rover of het niet toevallig het exemplaar is dat mijn broer een poosje heeft gereden. (dat exemplaar was ooit door Frits Philips als nieuwe auto gekocht, en het originele blok is bij mijn broer overleden, en vervangen door een V8 uit een Landrover)

mbrook

Nieuw lid
Beste Skodaforum-leden,

Op 23-08-13 aangemeld voor dit forum. Bij de aanmelding in deze "meet and greet" rubriek wat verteld over waarom wij een Fabia-II-Combi 1.2 TSI gekocht hebben. Ook wat vermeld over andere auto's die we hebben: een Mazda Demio 1.5 uit 2001 en een Rover MKII P6 3500S V8 uit 1972. Een flink aantal vriendelijke welkomstberichten was het gevolg en meerdere mensen waren nieuwsgierig naar foto's van onze Fabia. Daarbij waren er ook een aantal die geïnteresseerd waren in foto's van, en wat nadere info over de Rover P6.

Over de Fabia: we zijn nog steeds heel tevreden over de auto. Inmiddels ± 3000 km mee gereden. Gebruikt als auto voor alle dag en als reisauto voor vakantietripjes in Nederland en Engeland (foto's Fabia Combi-1a en Fabia Combi-1b). Voor alle doeleinden een heel geschikte, heel comfortabele, praktische en ruime auto! Mede dankzij goed functionerende climate control en in hoogte verstelbare voorstoelen. Verbazingwekkend hoeveel pit en trekkracht in zo'n 1.2 TSI motortje zit. Prima rijgedrag en geluidsisolatie. Bij 80 - 110 km/uur hoor je de motor nauwelijks, die wordt overstemd door licht banden en windgruis. Olieverbruik tijdens de eerste 2000 km inrijden < 0.25 liter, geschat benzineverbruik tot nu toe gelijk aan of beter dan 1 liter op 16 km. Van de vier tankbeurten tot nu toe was 1:18 de beste score en 1:14 de slechtste score.

Op verzoek wat meer over de Rover. Sinds 1989 in ons bezit. Van origine een 1972 P6-3500S 150 pK met hand-geschakelde 4-bak (foto Rover-1a, Engeland 1999). In 2004 voorzien van een gereviseerd 3900cc 190pK motorblok en een hand-geschakelde 5-bak (Rover SD-1). In 2009 voorzien van de meer klassieke motorkap en aluminium grille van een 1970 P6 (foto Rover-1c). Hoe rijdt zoiets? Onze P6 heeft geen stuurbekrachtiging, dus hard werken bij snelheden < 10 km/uur. Bovendien is de besturing nogal indirect. De 3900 cc motor heeft een groot koppel (± 230 Nm tussen 1600 en 4000 rpm) en dankzij constructie, aluminium motorblok, motorkap en kofferdeksel is de auto niet erg zwaar: ± 1250 kg. Dus af en toe kinderachtig leuk om gepimpte VW-Golfjes een beetje te plagen bij het groen worden van een stoplicht. De Rover is - hoewel in technisch goede staat - een bejaarde auto. Geluidsisolatie, warmteisolatie en aërodynamica zijn niet meer optimaal. Je hoort geluiden van motor, versnellingsbak, banden, windgeruis etc. veel meer dan in een moderne auto. In de zomer kan de auto nogal warm worden en in strenge winters juist nogal koud blijven. Aan de andere kant beleef je de puurheid en charme van de stijl en techniek uit de jaren 1963 - 1975. Het benzineverbruik is tussen 1:7.5 en 1:10, vooral afhankelijk van winter of zomer.

Vriendelijke groet,

mbrook

Bijlagen

• Fabia Combi 1.2 TSi-1a.jpg
    Fabia Combi 1.2 TSi-1a.jpg
    646,3 KB · Weergaven: 19
  • Fabia Combi 1.2 TSi-1b.jpg
    Fabia Combi 1.2 TSi-1b.jpg
    421,9 KB · Weergaven: 19
  • Rover P6-3500s-1a.jpg
    Rover P6-3500s-1a.jpg
    352,5 KB · Weergaven: 20
  • Rover P6-3900s-1c.jpg
    Rover P6-3900s-1c.jpg
    400,4 KB · Weergaven: 20

Cordoba

Forumguru
Leuk die foto's, en zo'n P6 zie je niet zo veel meer. Overigens had je dit bericht gewoon in je oude topic kunnen plaatsen.

Bovenaan Onderaan