Nieuwe belastingvrije Ford Fiesta en Focus

  • Onderwerp starter Ex-lid 2926
  • Startdatum
E

Ex-lid 2926

Ford introduceert een MRB vrije Ford Fiesta. Uitgerust met de (PSA/Ford) 1.6 TDCI met 90 pk.
Even daarna (RAI?) een MRB vrije nieuwe Ford Focus met dezelfde diesel. De eerste MRB vrije (14%bijtelling) auto in het C segment.
Ik neem aan dat de andere grote merken snel zullen volgen.
 
E

Ex-lid 2926

Met die vlakke wieldeksels ziet die nieuwe Focus er inderdaad een beetje "crisisachtig" uit, maar dit zal Ford ongetwijfeld gedaan hebben om in combinatie met rolweerstandarme banden onder de CO2 grens te blijven.
Bij aflevering zullen er wel heel wat een leuk setje LM velgen hebben. Dat de auto daarmee boven die CO2 grens uit zal komen is dan niet meer van belang.
Als dit zo doorgaat met het introduceren van belastingvrije auto's ben ik wel benieuwd wie de rekening gepresenteerd krijgen. Het balletje zal wel weer teruggekaatst worden richting de automobilist.
Neemt niet weg dat Ford wel een belangrijke troef in handen krijgt. Al komen ze met een belastingvrije variant van de Fiesta wel een beetje achter de meet aan.
Om nog even op die bijtelling uit te komen; ik vind die reclame van Dacia dealers voor de Duster wel aardig met de slogan: "25% bijtelling van weinig is weinig". Zo kan je het ook benaderen.
 

Darkside

Forumguru
Ja idd als straks fabrikanten hun auto's zo aanpassen dat ze 14% categorie vallen. Maar voordat ze de showroom verlaten alweer mooie 19" velgen hebben en dus gewoon 20% (of meer) zouden moeten betalen, is natuurlijk niet goed.
Dit wordt heus weer aan banden gelegd door de overheid. Al vindt ik het toch knap dat je zo toch een mooie (relatief in het geval van de focus) c-klasse auto kan leasen zonder meteen over te stappen naar hybride.

PS 25% van een lelijk hok als de duster is nog steeds 25% te veel als je het mij vraagt.
 

Bakkertje

Forumguru
De huidige CO2 uitstoot regels lopen tot en met 2012, in 2013 wordt de hele zaak weer verder aangescherpt (max 104 gram voor een diesel). Het zou mij niet verbazen als de overheid dan per direct de regels doorvoert en dus niet voor nieuw uit te leveren auto's vanaf 2013. Want iemand zal het moeten betalen!

Anyway, on-topic maar weer: Ford kan mij als merk niet bekoren, op papier zijn het geweldige auto's (veel voor weinig) en qua wegligging zijn ze ook fantastisch (heb zelf een focus gereden) maar het plastic gehalte is mij te hoog. Volgens mij is het overigens ook ford die al een mondeo geannonceerd heeft met 104 gr CO2 uitstoot (komt ergens dit jaar dacht ik).
 
E

Ex-lid 2926

Gisteren bij mijn dealer (Broekhuis Hoogeveen) een lakstiftje opgehaald. De vorstschade aan de wegen heeft toch voor wat steenslagputjes gezorgd op mijn motorkap. De showroom wordt verdeeld tussen Ford en Skoda, dus gelijk maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe Focus te bekijken. Zoals gebruikelijk bij nieuwe Fords meteen een zogenaamde Intro versie op de markt gebracht met veel extra's voor een redelijke meerprijs. Ik moet eerlijk zeggen dat de auto er "in het echt" beter uitziet dan op de plaatjes. Toen ik de eerste foto's zag van de Focus vond ik het gewoon een lelijke auto.
Het interieur is ruim, alleen door het enorme naar binnen stekende dashboard wordt het ruimtegevoel wat beperkt. Stoelen zitten lekker. Het dashboard is alleen enorm druk vormgegeven. Het zit vol met hoekjes, verdikkingen, scherp vormgegeven knoppen en meters. Wat toont het interieur van een Octavia dan heerlijk opgeruimd en rustig.
De carrosserielijnen van de Focus komen in de basis wel aardig overeen met de Opel Astra en de Alfa Romeo Giulietta. De Astra vind ik persoonlijk het meest geslaagd. Die is gewoon mooi zonder allerlei frutsels en fratsels.
 

Noord26

Forumguru
Focus is leverbaar maart/april volgend jaar in deze zuinige uitvoering. Dan heb je nog 8 maanden om 14% bijtelling te genieten?
 

turboturbo

Forumguru
Persoonlijk zou ik meteen naar de dealer rennen als ik wist dat deze belastingvrije regeling nog minimaal tot 2020 blijft.... Maar inderdaad, voor die paar maanden is het al geen optie meer...
Het schijnt wel (zou zeg maar logisch zijn) dat de belastingvrije auto's die bij verkoop in de regeling vallen, er wel in zullen blijven..... Als de CO2 grens bijv. naar beneden bijgesteld wordt in 2013 dat dat alleen geldt voor auto's van na die datum. En dat de auto's tussen 2009 en 2013 verkocht zijn met minder dan resp. 95gr (?) CO2 en 110gr CO2 voor diesel en benzine vrijgesteld blijven van houderschaps belasting....
 

Darkside

Forumguru
Weet niet 100% zeker hoe het zit. Maar heb ooit de vraag gesteld aan de LM om te weten hoe het zit met mijn 20% auto. Volgens de LM blijven deze gewoon in de 20% categorie vallen ookal worden de regels aangescherpt en valt hij nieuw niet meer in de 20% categorie. Wel dien je meer te betalen als de overheid de 20% naar 22% verhoogd bv.

Het lijkt me ook logisch dat als een koper eea uitrekend wat hij kwijt wil zijn aan een auto en hij een 14% auto koopt zodat hij geen BPM etc hoeft te betalen dat ook na aanscherping van de eis hij nog wel gebruik mag maken van de regeling toen hij de auto kocht.
Zou lekker zijn als dat zomaar aangepast kan worden waardoor je mensen op extra kosten jaagt.
Al zie ik de nederlandse overheid er wel voor aan om dat te doen.
Op zijn minst moet er een overbruggings periode zijn waarbij je nog x maanden/jaar geen wegenbelasting betaald.
 
E

Ex-lid 2926

Aan de andere kant is natuurlijk wel zo dat de koper van een belastingvrij dieseltje wel flink geprofiteerd heeft van het BPM voordeel. Bij berekening van een omslagpunt hoef je dan geen rekening meer te houden met de hogere prijs van een dieselauto. Je blijft ook profiteren van het lage verbruik en het prijsverschil tussen een liter diesel en benzine. Op dit moment is dat bij onze plaatselijke pompen toch een 32 cent per liter.
 
Bovenaan Onderaan