Nieuwe banden

SmurfForLife

Actief lid
Willum,

Ik zit met dezeflde ellende die jij omschrijft. Dezelfde band en dito gecupt (4x bij mij) en er is een afwijking geconstareerd bij het uitlijnen van alle wielen. Garantie is vooralsnog volgende PON nvt. Klacht openbaarde zich bij mij bij
iets minder dan 15 dkm.

Ik heb een pittige klacht geschreven aan PON en laat het er niet bij zitten. Ben benieuwd waar ze bij jou mee komen om tot een oplossing te komen.
 

LenK

Forumguru
Kan dat: achterwielen een tijdje op de as aan de andere kant monteren zodat ze andersom draaien -> cuppen verminderen, eruit rijden?
Bij symetrich profiel lijkt het me geen probleem om de wielen definitief om te wisselen.

Of wielen van achter naar voor aan dezelfde kant omwisselen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb van de vorige eignaar ergens op papier het advies van een garage staan, mijn auto heeft een permanente afwijking in de achterwielophanging, dat schijnt algemeen VAG te zijn en praktisch altijd voor te komen.

Ik geloof dat ik elke 10.000 km mijn banden van voor naar achter moet plaatsen (laten) om te voorkomen dat ze al te vreemd slijten.
 
Algemeen VAG? Jongens toch... na 2 VW Polo's, 1 VW Golf, 1 VW Jetta, 1 VW Vento en 1 VW Passat kan ik echt wel uit ervaring spreken: ik heb nog nooit abnormaal slijtende banden gehad. En ook op mijn Octavia Combi slijten de 4 banden al 27.000 km netjes gelijkmatig.
Het is aan de dealer om gebeurlijke problemen op te lossen, niet om de klant met een kluitje in het riet te sturen.
 

Gieliovd

Forumguru
Tja dat weet ik verder ook niet. Anders fiets ik wel eens met de Fabia naar de dealer om te horen hoe en wat, misschien doen ze er wat mee.

Ik heb ieder geval gehoord dat er iets met o.a. de Golf is met de wielhoek.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb met beide Fabia's daar geen last van gehad. De achterbanden slijten netjes regelmatig.
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmmm, ik heb alle papieren erbij van de vorige eigenaar.

De auto is al een paar keer uitgelijnd enzo, en ook proberen wat te doen achter.

Wordt dus geweit aan foutieve uitlijning/richting/nijging/wielvlucht weet ik het wat het is van de achterwielen.

Als ik de enige ben toch eens langs de dealert als ik er last van krijg. Eerder heb je ook geen poot om op te staan.
 

EdK

Forumguru
onregelmatig slijten heeft als hoofdreden dat de boel niet goed is uitgelijnd en/of gebalanceerd !!
In de goede oude tijd dat ik nog motorfietsen reed en nog geen eens een autorijbewijs had, was ik weer eens toe aan nieuwe sloffen (banden ) Affijn de dealer waar ik altijd kwam was met vakantie en ben zo bij een andere delaer terecht gekomen !! Dus zoals altijd nieuwe metzelersloffie's erop en uitbalanceren de boel !! de wielen weer op de motor betalen en wegrijden maar !! Maar ik was nog geen 3 km ver en werd kompleet van me moter afgetrild !!! Dus rechtsomkeert en wielen er weer af en weer op de elektronische balanceerbank en opnieuw balanceren de boel !! Wel t was stukken minder maar bij hogere snelheden was t nog niet 100%, dus na een week naar me eigen dealer toe die terug was van vakantie !! Probleem voorgelegd en hij wielen van motor afgehaald en op zijn selfmade balanceerbank geplaatst loodjes geplakt en boel weer gemonteerd !! Wel na een 10 minuten rijden kwam ik erachter dat het 110% was en dus de 30k ermee gereden zoals altijd !!
Moraal is dat als je problemen hebt met banden en na meerdere keren terugkomen bij de zelfde dealer het probleem blijft het soms raadzaam kan wezen om het probleem eens voor te leggen bij een andere dealer of bandenboer !!Het gebeurt wel eens dat men denkt dat hun apparatuur 100% is maar uiteindelijk niet het geval is, maar jij rijd wel met de ellende en blijft bandjes verslijten in een tijdsduur die eigenlijk niet zou mogen !!
 

ougie

Forumguru
Kan dat: achterwielen een tijdje op de as aan de andere kant monteren zodat ze andersom draaien -> cuppen verminderen, eruit rijden?
Bij symetrich profiel lijkt het me geen probleem om de wielen definitief om te wisselen.

Of wielen van achter naar voor aan dezelfde kant omwisselen.

Ik zou het niet doen, ik heb met laten vertellen dat door gebruik de struktuur van de band een bepaalde houding aan neemt. Deze structuur wordt in verwarring geschopt door ineens een andere draairichting. Het gevolg, meer slijtage, minder grip en het kan zelfs tot exploderen van de band leiden. Op mijn banden staat trouwens een draairichting aangegeven. Wat je wel kan doen is voor/achter verwisselen, maar wel aan de zelfde zijde blijven.
 
Bovenaan Onderaan