Nieuwe autoradio

will92

Nieuw lid
Dag mensen
Allereerst mijn excuses ik weet niet echt in welke categorie ik dit bericht miet plaatsen
Mijn vriendin heeft een skoda fabia van bouwjaar 2017 gekocht
De auto werkt prima maar er zit een 1 din FM radio in
Weet er iemand waar ze een 2 din radio kan vinden voor het 2017 model met dab+,navigatie,touchscreen,etc
Want ik vind overal maar tot 2011
Alvast bedankt
 

EdK

Forumguru
Maak ff een foto van je bestaande unit in de wagen.
Want de Fab 3 met een 1 DIN unit kan ik me niet voor geest halen...
Eerlijk gezegd nog nooit zelf gezien !
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat het die Bolero is, met die ene knop in het midden waar een klein display in zit? Volgens mij niet (of bijna niet) geleverd in NL, maar bij importauto's zie je het wel vaker. Een mediasysteem vinden met én navigatie én DAB kan tegenvallen, overigens zal een 2017 exemplaar waarschijnlijk ook een USB aansluiting hebben voor de versnellingspook, daar kun je eventueel ook een DAB-tuner op aansluiten, die zich dan gedraagt als een CD-wisselaar: via de knoppen van het originele systeem kun je dan met volgend/vorig nummer door de DAB-zenders heen, net als bij zo'n ouderwetse CD-wisselaar.

Je kunt op sloperijen zoeken of ze daar iets hebben, het makkelijkste is om op de site schadeauto's te zoeken onder het kopje demontage auto's, dan de gegevens invullen van geschikte donorauto's, en dan zoeken op de foto's van elke auto of daar tussen zit wat je zoekt. Als je iets ziet op die site, wel eerst contact opnemen met de sloperij: ze maken foto's als een auto binnenkomt, en houden on-line vaak niet bij wat er verkocht is aan onderdelen. Overigens is het bij deze generatie wat lastiger om even een radio te wisselen: behalve dat het mediasysteem ook nog gebruikt wordt om allerlei instellingen van de auto aan te passen, moet een andere radio/mediasysteem ook aangemeld worden in de ECU, omdat anders het systeem automatisch geblokkeerd wordt. @Rainesh kan je waarschijnlijk wel helpen met dat aanmelden (tegen betaling).

Voorbeeld van wat je op schadeauto's kunt vinden:


i1mryteq99gynaoda5j6pj65woloaava~v60813073.jpg


Dit mediasysteem heeft een rij van 4 knoppen aan elke zijkant, dus zou een navigatie moeten hebben bij deze leeftijd, ik zag er ook al met 2 rijen van 3 knoppen, dus zonder navigatie, maar wel met DAB. Ik zo snel geen exemplaren met én navigatie én DAB kunnen vinden, maar wie weet als je grondig zoekt.
 

will92

Nieuw lid
Mogelijk dat het die Bolero is, met die ene knop in het midden waar een klein display in zit? Volgens mij niet (of bijna niet) geleverd in NL, maar bij importauto's zie je het wel vaker. Een mediasysteem vinden met én navigatie én DAB kan tegenvallen, overigens zal een 2017 exemplaar waarschijnlijk ook een USB aansluiting hebben voor de versnellingspook, daar kun je eventueel ook een DAB-tuner op aansluiten, die zich dan gedraagt als een CD-wisselaar: via de knoppen van het originele systeem kun je dan met volgend/vorig nummer door de DAB-zenders heen, net als bij zo'n ouderwetse CD-wisselaar.

Je kunt op sloperijen zoeken of ze daar iets hebben, het makkelijkste is om op de site schadeauto's te zoeken onder het kopje demontage auto's, dan de gegevens invullen van geschikte donorauto's, en dan zoeken op de foto's van elke auto of daar tussen zit wat je zoekt. Als je iets ziet op die site, wel eerst contact opnemen met de sloperij: ze maken foto's als een auto binnenkomt, en houden on-line vaak niet bij wat er verkocht is aan onderdelen. Overigens is het bij deze generatie wat lastiger om even een radio te wisselen: behalve dat het mediasysteem ook nog gebruikt wordt om allerlei instellingen van de auto aan te passen, moet een andere radio/mediasysteem ook aangemeld worden in de ECU, omdat anders het systeem automatisch geblokkeerd wordt. @Rainesh kan je waarschijnlijk wel helpen met dat aanmelden (tegen betaling).

Voorbeeld van wat je op schadeauto's kunt vinden:


i1mryteq99gynaoda5j6pj65woloaava~v60813073.jpg


Dit mediasysteem heeft een rij van 4 knoppen aan elke zijkant, dus zou een navigatie moeten hebben bij deze leeftijd, ik zag er ook al met 2 rijen van 3 knoppen, dus zonder navigatie, maar wel met DAB. Ik zo snel geen exemplaren met én navigatie én DAB kunnen vinden, maar wie weet als je grondig zoekt.
Hartelijk dank voor je reactie
Ja ik woon in BE
Dat is goed ik zal eens rondkijken :D
Ik dacht al dat de auto geen 2 din radio kon installeren
 

Cordoba

Forumguru
Het is volgens mij ook niet echt 2-DIN, maar uit een andere Fabia 3 moet het passen, mogelijk dat het uit een VW Polo of Seat Ibiza uit dezelfde periode ook past, maar door iets andere vormen kan dat tegenvallen (en ook andere kleur dashverlichting en ander merklogo bij opstarten). Op de site die ik noemde staan ook steeds meer auto's van Belgische sloperijen, dus misschien heb je geluk en vindt je iets kortbij. Ik weet niet waar je woont in Belgie, maar bijvoorbeeld bij enkele sloperijen in Roosendaal (niet ver van NL-B-grens) zijn ook enkele sloperijen waar je aardig wat Skoda's (of de onderdelen daarvan) kunt vinden.

Edit: let er wel op dat een compleet systeem bestaat uit het scherm met knoppen (dus het zichtbare deel) en een apparaatdeel dat waarschijnlijk zit weggebouwd achter het dashboardkastje (splitsen van apparaat als anti-diefstal maatregel).
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@will92 bedoel je als de bovenstaande van @Cordoba ?
Dan is het geen 1 dins maar gewoon een 2 din.
En zelf een Fab3 combi Joy met een Amundsen systeem van fabriek ingebouwd ( hoorde in model)
En is dus Carkit / DAB+ en Navi
Tevens hoort daar een USB bij maar ook een media aansluiting die bij de USB zit.
Systeem bestaat uit 2 delen, één deel is het scherm en tweede deel zit naast handschoenkast ingebouwd en heeft tevens een SD reader waar de navigatie kaarten ingaan op SD.
Dus die drie dingen en de SD kaart moet je zo en zo hebben om het werkend in te kunnen bouwen en dan niet de bekabeling vergeten

Dan moet het ook nog ingeleerd worden met VCDS ! De dealer zal je daarmee niet of niet mee willen helpen dus zul je door een Rainesh of Antera moeten laten doen.
Nieuw kopen bij een dealer is de hoofdprijs betalen , dus zou zo en zo kijken of er bij sloop bedrijven iets te vinden is.
En anders kijken of er een pioneer / kenwood of bij Ali wat is te vinden wat in de sparing past.

Ohja en stel je nog even voor in de meet en greet , dit word erg op prijs gesteld door vele actieve leden hier op forum
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Ik denk dat er nu een systeem in zit als onderstaand (voor jou dichtbij te bewonderen op een sloperij in Medemblik) :D
300cb42e571e4c7594806d4d86f621d6~v58997866.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

will92

Nieuw lid
@will92 bedoel je als de bovenstaande van @Cordoba ?
Dan is het geen 1 dins maar gewoon een 2 din.
En zelf een Fab3 combi Joy met een Amundsen systeem van fabriek ingebouwd ( hoorde in model)
En is dus Carkit / DAB+ en Navi
Tevens hoort daar een USB bij maar ook een media aansluiting die bij de USB zit.
Systeem bestaat uit 2 delen, één deel is het scherm en tweede deel zit naast handschoenkast ingebouwd en heeft tevens een SD reader waar de navigatie kaarten ingaan op SD.
Dus die drie dingen en de SD kaart moet je zo en zo hebben om het werkend in te kunnen bouwen en dan niet de bekabeling vergeten

Dan moet het ook nog ingeleerd worden met VCDS ! De dealer zal je daarmee niet of niet mee willen helpen dus zul je door een Rainesh of Antera moeten laten doen.
Nieuw kopen bij een dealer is de hoofdprijs betalen , dus zou zo en zo kijken of er bij sloop bedrijven iets te vinden is.
En anders kijken of er een pioneer / kenwood of bij Ali wat is te vinden wat in de sparing past.

Ohja en stel je nog even voor in de meet en greet , dit word erg op prijs gesteld door vele actieve leden hier op forum
Ik had u de afbeelding van de radio gestuurd mar blijkbaar lukt het niet het is een lange smalle radio met in het midden een cirkel dat het display is met de radio informatie er zit ook een usb aansluiting op
 

hemi24

Forumguru
Zo ziet het er dus uit…
1B43D1CC-9956-488C-92DF-A9378759F3D2.jpeg

Bij deze unit zit er geen aparte unit in het dashboardkastje, zoals bij de Amundsen of Bolero.
 

EdK

Forumguru
te bewonderen op een sloperij
Ga er ff heen voor die kerstboom...
Maar goed, orgineel systeem gaat aardig in de papieren lopen vermoed ik zo.
En dan de vraag nog of alles is aan te sluiten...
Misschien is een aftersale unit een goedkopere en simpelere manier !?
Bijvoorbeeld het volgende systeem !?


Hou alleen rekening mee dat het naderhand inbouwen van DAB+ niet altijd je van het is !
Vaak is het met een naderhand geplaatste DAB antenne dat het signaal redelijk veel wegvalt
Maw dat je uiteindelijk toch naar de FM blijft luisteren.
Dus een orginele DAB+ antenne van VAG plaatsen lijkt me een verstandige keuze als met de meegeleverde plak antenne geen goede ontvangst is
 
Bovenaan Onderaan