Nieuwe auto, DSG7 tunen meerwaarde?

Rickvw

Lid
Allen,
Wie laat zijn 03 DSG7 1.6 TDI optimaliseren/tunen of heeft deze ervaring reeds en zou niet meer zonder willen. Benieuwd ben ik naar de ervaringen icm deze auto, motor & versnellingsbak.

Hoe staat een lease maatschappij hier dikwijls tegenover?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het zonder meer verstandig is om de DSG aan te laten passen (daar is al een topic over volgens mij), dat zorgt dat vooral de 1e koppeling langer meegaat (DSG heeft 2 koppelingen). De vraag is alleen of LM zich hierin kan vinden, en of je zelf de kosten moet dragen of de LM.
 

Rickvw

Lid
Ik denk dat het zonder meer verstandig is om de DSG aan te laten passen (daar is al een topic over volgens mij), dat zorgt dat vooral de 1e koppeling langer meegaat (DSG heeft 2 koppelingen). De vraag is alleen of LM zich hierin kan vinden, en of je zelf de kosten moet dragen of de LM.

Kan mij niet voorstellen dat een LM (gedeeltelijk) voor de kosten instaat. Behoudt de auto de fabrieksgarantie of is dat afhankelijk van de uitvoerende specialist?
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn LM vermeldt in het contract "Tuning wordt niet toegestaan".

Ik ga mijn lease dan ook zeker niet aanpassen.

Finetuning is echter best prettig denk ik. De bak soepeler maken, beetje meer pit uit het blok.
 

Rickvw

Lid
Mijn LM vermeldt in het contract "Tuning wordt niet toegestaan".

Ik ga mijn lease dan ook zeker niet aanpassen.

Finetuning is echter best prettig denk ik. De bak soepeler maken, beetje meer pit uit het blok.

Heb jij het idee dat de/jouw DSG7 souplesse mist of is beter altijd denkbaar?
 

Gieliovd

Forumguru
We zijn het niet altijd met elkaar eens en zonder flippers kan ik hem niet even vlotjes corrigeren... en ik hou niet van dat kickdown effect wat je krijgt van 7-5 als je uit een bocht komt en vaart wilt opbouwen.

Dat soort dingen. De balans neigt te veel naar zuinig rijden. Te lage toeren, te lang versnelling vasthouden...
 

TedVlemmings

Forumguru
Souplesse mist die van mij niet in ieder geval, maar wellicht is er wat te doen om de schakelmomenten te optimaliseren waardoor je zuiniger gaat rijden. Zodat je met 120 in de 7 ipv 2500rpm bijvoorbeeld een paar honderd toeren minder kan maken? Neem echter aan dat dit vanuit de fabriek wel al geoptimaliseerd is.
 

CDK

Forumguru
om de uitstoot van CO2 zo laag mogelijk te houden, schakelt de DSG eigenlijk te snel op, waardoor de motor en koppeling het zwaarder te verduren krijgt dan nodig.
aanpassen van DSG zal er voor zorgen dat het schakelen nóg sneller gaat, maar bij een hoger toerental, ook zal de DSG door het verhogen van de koppelingsdruk meer vermogen aan kunnen.
zelf heb ik mijn DSG 6 laten aanpassen en dat bevalt heel erg goed.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat Corné reeds het één en ander heeft toegelicht. Met het aanpassen van de schakelmomenten van de DSG krijgt ie niet meer vermogen, en zal ie niet of nauwelijks sneller accelereren. Als je veel km's in de stad rijdt, of regelmatig in de file staat, krijgt je 1e koppeling het aardig voor zijn kiezen, door de schakelmomenten wat aan te passen verleng je de levensduur van de koppeling, doordat ie niet bij (eigenlijk te) laag toerental al opschakelt. Volgens de DSG-dokter die is gespecialiseerd in dergelijke zaken, werken ze ook vaak samen met dealers/importeur al weet de eigenaar van de auto dat vaak niet.

Voor een auto in eigendom zou ik het zonder meer aanraden, voor een lease auto licht dat waarschijnlijk anders: dan mag je zelf voor de kosten opdraaien, en de LM profiteert van de voordelen (koppeling die langer meegaat).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
dan mag je zelf voor de kosten opdraaien, en de LM profiteert van de voordelen (koppeling die langer meegaat).
Zelf profiteer je toch ook? Meer rijgenot namelijk - en was het daar niet om begonnen?
De enige vraag is of je daarvoor de extra kosten over hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Ik wel, al was het de volle mep. Rijdt een stuk prettiger. Bijkomende voordelen: je hebt nu ook een echte 1e versnelling en je kunt nu ook de S stand op aangename wijze benutten
 

ertromp

Forumguru
En ik heb het ook gedaan de DSG 7 laten optimaliseren in combinatie met motortuning.
Je krijgt er echt een herboren DSG voor terug die mechanisch/elektronisch beter aansluit op de motor dan voor de optimalisatie.
Gelukkig met een forse korting kunnen laten uitvoeren tijdens de TVS meeting :D (en bedankt @Corné de Kluijver)

Zelf gezien daar bij TVS dat ze reparaties aan DSG bakken uitvoeren voor VAG gerelateerde garages en zelfs de ANWB stond er.

De redenen waarom je het zou moeten doen zijn goed in de andere reacties in dit topic beschreven!
 

Gieliovd

Forumguru
Souplesse mist die van mij niet in ieder geval, maar wellicht is er wat te doen om de schakelmomenten te optimaliseren waardoor je zuiniger gaat rijden. Zodat je met 120 in de 7 ipv 2500rpm bijvoorbeeld een paar honderd toeren minder kan maken? Neem echter aan dat dit vanuit de fabriek wel al geoptimaliseerd is.
Even wat technische achtergrond voor jou. Het toerental dat je motorblok draait in een bepaalde versnelling is niet aan te passen. Dit is namelijk mechanisch bepaald, door de tandwielen in de versnellingsbak.

Vergelijk het met fiets versnellingen. Die kan je niet elektronisch aanpassen.

De 7e versnelling is de eindversnelling. Als je daar 2500 toeren draait op 120 zal dat nooit anders kunnen worden. Ook heeft het geen effect op de cruise control, daar deze een snelheid aanhoudt en geen relatie heeft met toerentallen.
 
Bovenaan Onderaan