Nieuwe accu - inleren / aangeven?

reeseend

Forumguru
Oude accu loskoppelen en direct de nieuwe terugplaatsen en dan hoef je nergens nieuwe codes terug te plaatsen.
Dit heb ik nagevraagd aan een Skoda monteur.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ook een Banner in mijn TSI, maar dat is geen AGM-accu. Is het trouwens niet zo dat je een AGM-accu bij auto's met een start-stop systeem met VCDS moet aanmelden? Misschien dat @Monteurtje wel kan vertellen hoe dat bij jouw auto zit.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg als jouw auto een start/stop heeft zal de accu aangemeld moeten worden in het systeem, zeker als je een ander merk of type monteert.
Als er aan de min pool een elektronica gemonteerd is dan weet je zeker dat aanmelden moet.
 

kansberg

Forumguru
Hmmm... en dat betekent dat ik de auto niet kan starten om hem aan te laten melden bij een garagebedrijf?
 

Spierings

Forumguru
Het inleren heeft niks met starten te maken.. Het is geen startblokkering..

Hij moet ingeleerd worden zodat het systeem het karakter van de accu weet en hiermee om kan gaan en je niet opeens met een lege accu staat.

Als je geen originele accu hebt, kun je deze niet inleren.. Als nog een originele accu kopen is dan de enigste optie....
 

kansberg

Forumguru
@Spierings : De 'aftermarket' (Varta, Bosch, Exide etc...) voorziet in een diversiteit aan accu's, ook voor de auto's waarvan de accu ingeleerd moet worden. Dit inleren zal ook bij deze accu's kunnen, mits ze aan de juiste specs voldoen uiteraard..... Want ik wil geen Banner accu meer in ieder geval, heb betere ervaringen met Varta en Bosch :bloos:
 

Spierings

Forumguru
@kansberg ik ben anders nog nooit aftermarket accu's tegen gekomen die de originele sticker met de bem code hebben voor het inleren. En die code heb je juist nodig...
 

andrehj

Forumguru
Ik heb even zitten googlen, en blijkbaar zitter vrij veel mensen hiermee te prutsen. Toch kan ik me niet voorstellen dat een grote tent als Varta de lucratieve aftermarket-markt met zo'n probleem laat zitten. Ik zou ze maandagochtend gewoon even bellen. Hier is vast een oplossing voor.
 

Spierings

Forumguru
Die codes worden er door VAG aan vast geknoopt, dus hangt het er denk ik een beetje af hoe erg dat zij mee werken...
 

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg Bij deze ben jij gepromoveerd tot officieel onderzoeker op de aftermarket en zijn wij, simpele forumleden, erg nieuwsgierig naar jouw bevindingen :thumbsup: op het gebied van accu's voor Skoda.
ps, je kan met een niet aangemelde accu starten en rijden maar toch zo snel mogelijk aanmelden (enkele dagen moet geen probleem zijn)
 

kansberg

Forumguru
Dank voor jullie meedenken! En al verkoop ik veel accu's voor auto's die daarop aangemeld of ingeleerd moeten worden, ik ben er nooit bij en heb zelf ook geen auto technische achtergrond, al red ik mij prima naar de professionals toe. In twijfelgevallen geef ik ook altijd aan dat de accu ingeleerd of aangemeld moet worden, zoals afgelopen week nog bij een Audi Q7. Hoe het dan precies verder gaat laat ik aan de monteur, daar weet hij beter raad mee dan ik. Maar nu wordt ik zelf geconfronteerd met deze situatie en ben erg benieuwd hoe het e.e.a. zich ontwikkeld. Ik houd jullie op de hoogte!
 

martijn v o

Forumguru
Het aanmelden van een nieuwe accu kan alleen als je module 61- batt regulation hebt.

Bron: Gerrit Speek:

61 - Accuregeling: Recode - 07

Pas op !
Kijk in de Factory Repair Manual (of een andere documentatie) van jouw auto voor je een Recode doet.
Tussen merken en modellen zijn grote verschillen in Recoding van Regelmodules.
Schrijf de originele waarde op, want een verkeerde codering kan de Regelmodule onbruikbaar maken.
Er is geen enkele geautomatiseerde manier in VAG-COM om je wijziging ongedaan te maken.
Hoewel... in elke ge-savede autoscan van jouw auto staat voor elke Module de softcoding.
Let op: sommige Modules hebben een Login nodig voordat je een recode kunt doen.
Inleren van een andere / nieuwe accu:

  1. [61-Accuregeling]
  2. [Hercoderen-07]
  3. zoek de 'assistent voor 'accu-coderen'
  4. vul de overeenkomstige gegevens in voor merk, serienummer en onderdeelnummer
  5. [OK]


Extra info: De Regelmodule Accu (J664) bewaakt de accu zodat die optimaal kan functioneren. Indien nodig kunnen verbruikers worden gereduceerd of uitgeschakeld of kan het stationair toerental tijdelijk worden verhoogd om te sterke ontlading van de accu te voorkomen. Er worden daartoe een aantal parameters bewaakt zoals de temperatuur, de (ont)laadstroom, het voltage en de tijdsduur.
Als er een accu wordt geplaatst die niet dezelfde specificaties heeft als de vorige accu, of de nieuwe accu wordt onjuist ingeleerd, dan kan de Regelmodule Accu (J664) zijn werk niet goed doen met als resultaat dat de accu een beduidend kortere levensduur heeft, of men komt stil te staan met een lege accu.
Bij diverse Audi modellen kan in de MMI de laadtoestand van de accu grafisch worden getoond.
 

ertromp

Forumguru
Het aanmelden van een nieuwe accu kan alleen als je module 61- batt regulation hebt.

Bron: Gerrit Speek:

61 - Accuregeling: Recode - 07

Pas op !
Kijk in de Factory Repair Manual (of een andere documentatie) van jouw auto voor je een Recode doet.
Tussen merken en modellen zijn grote verschillen in Recoding van Regelmodules.
Schrijf de originele waarde op, want een verkeerde codering kan de Regelmodule onbruikbaar maken.
Er is geen enkele geautomatiseerde manier in VAG-COM om je wijziging ongedaan te maken.
Hoewel... in elke ge-savede autoscan van jouw auto staat voor elke Module de softcoding.
Let op: sommige Modules hebben een Login nodig voordat je een recode kunt doen.
Inleren van een andere / nieuwe accu:

  1. [61-Accuregeling]
  2. [Hercoderen-07]
  3. zoek de 'assistent voor 'accu-coderen'
  4. vul de overeenkomstige gegevens in voor merk, serienummer en onderdeelnummer
  5. [OK]


Extra info: De Regelmodule Accu (J664) bewaakt de accu zodat die optimaal kan functioneren. Indien nodig kunnen verbruikers worden gereduceerd of uitgeschakeld of kan het stationair toerental tijdelijk worden verhoogd om te sterke ontlading van de accu te voorkomen. Er worden daartoe een aantal parameters bewaakt zoals de temperatuur, de (ont)laadstroom, het voltage en de tijdsduur.
Als er een accu wordt geplaatst die niet dezelfde specificaties heeft als de vorige accu, of de nieuwe accu wordt onjuist ingeleerd, dan kan de Regelmodule Accu (J664) zijn werk niet goed doen met als resultaat dat de accu een beduidend kortere levensduur heeft, of men komt stil te staan met een lege accu.
Bij diverse Audi modellen kan in de MMI de laadtoestand van de accu grafisch worden getoond.

Daar kun je lang naar zoeken in je Skoda naar die module 61

Batterij aanmelden gaat op de volgende manieren met vcds:

 

EdK

Forumguru
Ik denk dat jullie je allen iets teveel op de accu zelf focussen of die wel of niet een chip heeft oid.
Maar het gehele opgeven van het soort accu heeft te maken met de spanningsregelaar mijn inziens.
Die moet weten wat voor accu er aanhangt om zijn laadspanning naar de accu uiteindelijk te kunnen aanpassen.
Als de laadspanning te hoog zou worden dan kun je de accu na een half jaar wel weer naar de sloop brengen.
Is hij te laag dan word de kans erg groot dat je met een lege accu komt te staan.

Alleen dat het " inleren " weer zo omslachtig moet zie ik weer als geld genereren....
Een kleine 2 jaar terug een nieuwe installatie in een zeilboot gemaakt waar Victron installatie nieuw.
Deze installatie kon op verschillende wijze de accu's laden.
Namelijk met een lader met walspanning en dmv zonnepanelen en de dynamo van de 27Pk diesel 3 cilinder.

Bij in bedrijfstellen moest ik op de walspanning lader dmv een jumperinstelling de juiste soort accu aangeven.
En dit had alleen maar te maken met de soort laadspanning die dan afgegeven zou worden en het laadproces derhalve.
Bij het ophalen van de Victronspullen werd mij door de leverancier nog gezegd , van controleer bij een proefvaart de Dynamo !!
Zorg dat hij niet meer dan 13,2V vanuit zijn spanningsregelaar afgeeft !!
En dan de spanningsregelaar van de zonnepanelen.
Op moment dat ik dit stukje van de installatie in bedrijf stelde, moest je eerst de accuzijde aansluiten.
Dan kon de regelaar bepalen welke accu's en spanning deze afgaven naar de regelaar toe.
Zodra dit gedaan was dan pas de zonnepanelen aansluiten.
Maw de regelaar wist dan wat de laadspanning van de accu's was en zorgde er voor dat het laadproces op de accu's was afgesteld.

En zover ik kan inschatten is voor onze wagens met de accu's excact hetzelfde aan de gang.
De laatste tijd is er zo'n evolutie bezig mbt de accu's dat deze ook gevoeliger worden voor laden van deze.
En dat dit de reden is dat de regelaar in de wagen moet weten welke / wat voor accu er is geplaatst.
Alleen doet VAG dit dus weer op een wijze dat er een monteur bij moet zijn met zijn software.
Maar dit zou men bij VAG ook makkelijk zo kunnen maken zoals ik aangeef hoe dit bij bv Victron gebeurt zoals ik aangeef in mijn verhaaltje.

Maw ik ben er van overtuigd dat een wagen ( spanningsregelaar ) moet weten wat voor accu hij moet laden en welke laadspanning hij dus max. naar de accu stuurt.
Maar dat het weer op zo'n omslachtige VAG wijze moet ........... ik noem dat verkeerde klantenbinding
Want men zou dit ook op een andere wijze kunnen maken zodat elke niet merkdealer hier ook mee overweg kan.
 

LdN

Forumguru
Ik heb vanwege mijn werk (statische noodstroom systemen d.m.v. vermogens elektronica) al zo'n kleine 30 jaar te maken met
allerlei soorten accu's omdat dat nog steeds een van de meest economische manieren is om energie op te slaan.

Dat alleen de laadspanning voor de huidige generatie loodaccu's belangrijk is is niet de volle waarheid.
Het inleren klinkt mij helemaal niet vreemd in de oren, bij onze noodstroom systemen doen we niets anders, die worden ook ingesteld
op de toe te passen accu's.
Met name bij de huidige gesloten onderhoudsvrije accu's (is geen van beide echt waar) is ook de omgevingstemperatuur
en de laadstroom van belang.
Bij een AGM (Absorbed Glassfiber Mat) accu is zoals de omschrijving al zegt het electrolyt opgenomen is een soort
glasfiber spons en ze behoren tot de VRLA (Valve Regulated Lead Acid) accu's.
VRLA accu's zijn z.g. recombinatie accu's waarbij het door laden of ontladen ontstane waterstof gas (het koken van de
gewone loodaccu's) d.m.v. een labyrint principe weer terug recombineerd naar electrolyt.

Dit recombinatie proces kan echter niet al het gas recombineren, bij zo'n 80% van het ontstane gas houd het wel op.
Er blijft dus altijd zo'n 20% waterstof gas over wat voor een drukverhoging in de accu zorgt omdat gas een groter volume heeft
dan de vloeistof waaruit het ontstaan is.
Als zich voldoende gas opgehoopt heeft en de drukwaarde van het overdrukventiel overschreden word zal dit gas afgeblazen worden.
De afblaas waarde van de ventielen ligt maar enkele tienden van een bar boven de gewone luchtdruk.
Met andere woorden hoe meer gas er geproduceerd word hoe meer er afgeblazen zal worden en dat is dus eigenlijk electrolyt
wat je verliest.
Bij dit soort accu's is o.a. de benodigde laadspanning en de de omgevingstemperatuur voor een flink deel bepalend hoeveel gas
er geproduceerd word.
Ook het terugladen van meer capaciteit dan uit de accu ontrokken is en de stroom waarmee dat gebeurt zorgt voor een hogere gasontwikkeling.

Omdat een hoge gasontwikkeling uiteindelijk verlies van electrolyt betekend en je dit soort accu's niet kan bijvullen droogt de accu
langzaam op.

Een accu met minder electrolyt zal ook minder presteren omdat maar een deel van de platen gebruikt word (het andere deel staat droog).
Ik ga er van uit dat de auto elektronica daar rekening mee houd, m.a.w. de laadspanning, de omgevingstemperatuur, laadstroom en het bepalen van de
terug te laden capaciteit zal bewaakt en geregeld worden om het electrolyt verlies zo veel mogelijk te beperken om daarmee
de levensduur te maximaliseren.
Om dit naar behoren te kunnen doen zal de elektronica bepaalde basis waardes van de toegepaste accu moeten weten, en die zullen
n.a.v. het ingeven van b.v. de BEM waarde uit een in de firmware aanwezige tabel (of zitten in de BEM code verstopt) ingesteld worden
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik ga er van uit dat de auto elektronica daar rekening mee houd, m.a.w. de laadspanning, de omgevingstemperatuur, laadstroom en het bepalen van de
terug te laden capaciteit zal bewaakt en geregeld worden om het electrolyt verlies zo veel mogelijk te beperken om daarmee
de levensduur te maximaliseren.

Goed stuk :thumbsup: en exact dat doet de J664 regelaar (module)
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Vanmorgen heb ik de auto mee naar de zaak genomen om de nieuwe accu in te bouwen, daar is ook een handige collega die mij even zou helpen. Ik had de motorkap net open toen ik werd weggeroepen omdat er een klant voor mij kwam. Dit duurde enige tijd en zag mijn collega langs mij heen lopen. "Die zit er in" zei hij. De klus was dus al geklaard. Dat heeft nog geen 10 minuten geduurd dus, het was heel simpel, bevestiging links van de accu los schroeven en met een penmagneet de schroef en het plaatje naar boven hengelen. De polen los en de accu er uit....nieuwe erin. De 'beschermingsdeken' van de oude accu nemen en deze om de nieuwe accu schuiven. De accu weer monteren met het plaatje en de schroef, waarbij de penmagneet een heel handig tooltje is, zeker als je grote handen hebt, de polen opnieuw aansluiten. Klaar. Helaas heb ik geen foto's kunnen maken, maar aan het relaas van mijn collega te horen stelt het niets voor. Het vervelendste is nog wel dat de accu lomp zwaar is en je hem op de juiste plek moet positioneren, half gebogen onder de motorkap.

Wel even de klok opnieuw moeten instellen, verder geen rariteiten.

Heb ook contact gehad met Varta. De Code op de QR sticker is het belangrijkste voor het hercoderen. Ik heb besloten morgen even naar een VW dealer te rijden om het te laten doen. De tijd en ruimte ontbreken mij om er zelf aandacht aan te schenken en aangezien mijn vrouw er vrijdag een heel eind mee weg moet, is het alvast maar gebeurt.

Zodra dat klusje geklaard is zal ik ook hier verslag van doen!

20160302_111525_resized_1 (1).jpg 20160302_130415_resized (1).jpg
 
Bovenaan Onderaan