Nieuwe accu - inleren / aangeven?

Spierings

Forumguru
@kansberg , ben benieuwd hoe ze dat gaan doen...

Ze moeten ingeven:
Onderdeel nummer met 11 cijfer/letters.
Merk afkorting 3 cijfer/letters
Serienummer 10 cijfer/letters

Dan is het lastig als je alleen een merk en een twaalf cijfer/lettercombinaties hebt.. Of kun je die qr sticker ook scannen voor extra info?


Maar we wachten rustig af...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@Spierings @andrehj : Ben zelf ook zeer benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben op zoek naar de zg. 'BEM' code (Battery ...... Management, 10 cijfers/letters). Maar in de VCDS software boven 12.05 zit een hulpje en kan je kiezen voor merk en type.........

Morgen weet ik meer, en jullie ook!

Overigens was de oude accu wel helemaal plat, een dag aan de lading gehad maar kwam niet verder dan 12,04 volt en 292 Ah startcapaciteit. Desondanks nog wel starten/rijden, maar spiegels die automatisch in en uitklapten en knipperlichten die snel begonnen te knipperen.
 

Spierings

Forumguru
Bij de meeste dealers maken ze helaas geen gebruik van een vcds waar een hulpje op zit. Met de originele tester heb je geen hulp en moet alles precies ingevoerd worden.

Merk invoer van een varta is VA0.
Type is serienummer van 10 cijfers/letters...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
nadeel van niet inleren is, dat de accu niet optimaal zal laden.
Kan daar in noodgeval zelf een klassiek insteken, geen AGM dus.
Maar die zal niet lang meegaan.
Schommelende Voltage en piek zal hem de das om doen.

Zal het eens bekijken via me werk obd, ne guttman.

Nog geen moeten steken langs de baan, gezien we deze ook nog niet bij ons hebben, verkopen wel varta.
Moet zeggen dat deze prijs/kwaliteit wel sterk zijn.
Gezien het aantal dat al in wagens zit en verkocht is, die komen binnen met paletten.
Niet veel garantie moeten doen.

Via mobiliteitsassistance,audi,vw,skoda,mogen we zelf geen accu steken :cry:.
In sommige gevallen zeer vervelend voor de klant. Contracten is niet altijd ideaal.
 

kansberg

Forumguru
Vandaag bij de dealer geweest voor het hercoderen van de accu. Al met al duurde het zo'n 20 minuten. Mocht er helaas niet bij zijn, zoals dat gaat tegenwoordig in de grote autobedrijven. Heb nog wel even kort gesproken met de monteur en hij noemde het een 'fluitje van een cent'. De uiteindelijke rekening is een standaard bedrag wat men rekent voor het uitlezen van een auto. Zie foto:

Factuur Bennekom Inleren Accu.jpg
 

kansberg

Forumguru
@Corné de Kluijver : Ik eigenlijk ook wel, ik was er onder werktijd en werd ook al weer geappt door klanten, daar heb ik even de tijd voor genomen in de koffiehoek. Als ik er komend weekend aan toe kom, hang ik de Sup weer even aan de VCDS en kijk wat er is staat m.b.t. de accu.
 

oco1979

Forumguru
easy cash,moet allemaal betaald worden.
denk zelf dat je stekker los trekt van sensor op batterij,dat terug klassiek ysteem is.
Kweet bij nieuwe iveco daily:wel zonder start/stop systeem,maar wel variabele alternator spanning,deze na losmaken,14,6 V continue :D.
Want was het beu van te laag in voltage,ons ander systeem viel dan uit.
Reeds 44.000km azo.
 

kansberg

Forumguru
@Highway : Yep, inderdaad start/stop systeem. Heb ik inmiddels weer geactiveerd want ik had het uit gezet. En er zit iid ook elektronica bij de minpool. Komende zondag ga ik ma femme uitleggen hoe start/stop werkt, zij rijdt er vrijwel altijd mee. Ik heb haar uitgelegd dat het niet 'eng' is. Zo werkt start/stop bijv. niet wanneer er de hellingshoek is bereikt dat de hillhold inspringt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zo werkt start/stop bijv. niet wanneer er de hellingshoek is bereikt dat de hillhold inspringt.
Weer wat geleerd.
Van de week merkte ik wel dat bij afgeslagen motor, helling af, vanuit stilstand rem loslaten en motor startte direct weer.
Normaal start de motor niet bij een handgeschakelde auto en rem los, alleen bij koppeling intrappen.
 

kansberg

Forumguru
Van de week merkte ik wel dat bij afgeslagen motor, helling af, vanuit stilstand rem loslaten en motor startte direct weer.
Normaal start de motor niet bij een handgeschakelde auto en rem los, alleen bij koppeling intrappen.

@Skoda-MAN : Dat wist ik dan weer niet :D Ook nooit geprobeerd overigens, maar wel prettig om te weten!
 

LdN

Forumguru
easy cash,moet allemaal betaald worden.
denk zelf dat je stekker los trekt van sensor op batterij,dat terug klassiek ysteem is.
Kweet bij nieuwe iveco daily:wel zonder start/stop systeem,maar wel variabele alternator spanning,deze na losmaken,14,6 V continue :D.
Want was het beu van te laag in voltage,ons ander systeem viel dan uit.
Reeds 44.000km azo.

Dan hoop ik niet dat je AGM accu hebt, die laadspanning voor zo'n accu is gelijk aan zelfmoord en komt neer op 2,43V per cel.
Een AGM VRLA accu heeft bij 20° Celsius een laadspanning nodig van 2,27V per cel of te wel 13,6V voor een 12V accu.
Tot b.v. 30°C moet die laadspanning met 0,22% per graad Celsius dalen naar 13,1V (2,18V per cel) en als de temperatuur daalt ook met hetzelfde
percentage stijgen zodat bij b.v. 10°C de laadspanning 14,1V (2,35V per cel) is.
In de winter en temperaturen onder de 10°C is zo'n laadspanning nog wel te behappen met zo'n accu maar zomers verouderd het ding
3x sneller dan nodig wat de levensduur niet ten goede komt.
 

oco1979

Forumguru
We zullen zien,met sensor aan ging die zelf over de 15V,blijft nu stabiel.
na 2 jaar is de accu toch meestal defect...... bij kmstand van +/- 200.000 :jaja:
Kweet dat ideaal temperatuur voor accu 20graden is.
accu zit onder bestuurders stoel,niet in motorruimte,al beter voor temp.
oke zit nog met je lading van 14,6V
We zullen zien.
 

oco1979

Forumguru
Merk zelf nu al dat de amg accu's niet langer meegaan dan klassieke,gezien hun prijs :cry:
Met dat start/stopsysteem doe de accu ook niet goed.
Zo goed systeem,dat al paar automerken start/stop terug naar de prullebak hebben gedaan.
 
Bovenaan Onderaan