Nieuw!!, super zuinige Polo Blue-motion

Wasmachineman

Forumguru
Bluemotion = Slowmotion

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autower...1-2-TDI-Bluemotion-schoon-in-slowmotion.dhtml

Polo 1.2 TDI Bluemotion: schoon in slowmotion

media_xl_196243.jpg

[AD AUTOTEST] De Volkswagen Polo Bluemotion is de zuinigste en schoonste gezinsauto van dit moment. Maar echt snel is hij niet.
media_l_196226.jpg

Snel op temperatuur.
media_l_196227.jpg

Schoon en zuinig.
De dieselmotor klinkt na de koude start als een zware bedrijfswagen​

media_l_196244.jpg

Aerodynamisch


Volkswagen was zo slim om al vroegtijdig te beginnen met de ontwikkeling van extra zuinige en dus ook schone varianten van z'n modellen. Die kregen de naam Bluemotion en VW plukt inmiddels de vruchten van de rijke ervaring. De Polo Bluemotion bijvoorbeeld, is met 87 gram CO2 per km de schoonste gezinsauto van dit moment. Er is maar één personenwagen die één grammetje CO2 minder haalt en dat is de Smart ForTwo. Maar ja, daar kun je maar met z'n tweeën in, de bagageruimte is minuscuul en het weggedrag is niet te vergelijken met de VW.

Een superlaag verbruik haal je natuurlijk alleen maar met een dieselmotor. Tot voor kort was die niet of nauwelijks interessant voor de particuliere koper. Maar deze Polo brengt daar verandering in. Je hoeft niet eens zo heel veel kilometers per jaar te rijden om met deze VW voordelig uit te zijn.

Geen wegenbelasting
De voordelen zijn groot: een diesel is zuinig, terwijl de brandstof ook nog eens goedkoper is. En dan hoef je voor deze auto ook nog eens geen wegenbelasting hoeft te betalen. Zakelijke rijders zullen zich het meest tot deze Polo aangetrokken voelen. Zij worden immers beloond met een fiscale bijtelling van slechts 14 procent.

De schone Polo, herkenbaar aan een omwille van de aërodynamica dichtgemaakte grille, is te koop vanaf €16.290. Dan krijg je de Trendline, maar die is wel erg mager uitgerust. Hij heeft standaard ESP (wat staat voor Electronic Stability Program), cruise-control en dagrijverlichting, maar geen airco, geen centrale vergrendeling met afstandsbediening, geen in hoogte verstelbare stoelen en ook geen in ongelijke delen omklapbare achterbank. Voor duizend euro meer heb je de Comfortline en die biedt dat allemaal wel. Dan nog blijft het karig dat er geen radio vanaf kan.

Voor het overige is deze Polo een volwaardige gezinsauto, met de bijbehorende ruimte, goed comfort en een prima weggedrag. Een vijfdeurs is handig in het gebruik. Op de achterbank zitten ook grote kinderen prima, al worden de achterpassagiers wel gehinderd door een beperkte voetenruimte.

Kofferbak groot genoeg
De kofferbak is voor deze klasse groot genoeg. De achterbank laat zich eenvoudig omklappen, waarna er een extra grote, volledig vlakke laadvloer ontstaat.
Het klinkt allemaal zeer aantrekkelijk, maar zodra je de motor start, valt deze Polo door de mand. Zijn dieselmotor klinkt na de koude start als een zware bedrijfswagen. En dat traditionele, ronkende dieselgeluid raakt hij nooit helemaal kwijt, zelfs niet als hij warm gelopen over de snelweg gaat.

De Polo Bluemotion belooft op papier een spectaculair verbruik van 1 op 33. In de praktijk haal je dat zelden of nooit. Tenzij je nadrukkelijk het Nieuwe Rijden nastreeft en de omstandigheden optimaal zijn. Je mag al blij zijn als je 1 op 20 of, als het mee zit, 1 op 25 haalt. Ook niet slecht, laat dat duidelijk zijn.

Gebrek aan levenslust
Irritanter is het gebrek aan levenslust bij de driecilinder dieselmotor. Hij trekt overwegend traag op en reageert allerminst alert op het gaspedaal. Een snelle inhaalmanoeuvre kun je met deze Polo wel vergeten.

Gek genoeg is er een ander stuk techniek dat weer wél aangenaam verrast. Dat is de krachtige airco, die het interieur razendsnel koelt. Nooit eerder in deze klasse meegemaakt. Ook over het weggedrag van deze VW ben ik dik tevreden. De Polo stuurt en schakelt prettig en de vering is voor een auto van dit formaat opvallend comfortabel. (NIEK SCHENK)


EINDCIJFER 8
Knap dat VW erin slaagt om een volwaardige gezinsauto met extreem lage verbruiks- en CO2-cijfers neer te zetten. Maar het is jammer dat de Polo Bluemotion zich in de praktijk gedraagt als Slowmotion.

PLUS
Superzuinig.
Superschoon.
Maximaal fiscaal voordeel.
Volwaardige gezinsauto.
Prima weggedrag.

MIN
Tergend traag.
Geen radio standaard.
Basisversie ernstig uitgekleed.
Zitruimte achterin kan beter.
 

Hetzer

Forumguru
ja ik had het stuk gelezen in het AD, echt kul dat de auto TERGEND LANGZAAM is.

maar goed wat is je referentie kader...
 

LenK

Forumguru
Zie dat er op de Polo een spoilertje geschroefd is om de luchtweerstand te verbeteren om mede daardoor de uitstoot norm te halen.
Waarom mag je op de GL dan af-fabriek dakrails bestellen? Dat beinvloet de luchtweerstand toch negatief ook al zit er geen dakkoffer oid op.
 

FredV

Banned
Waarom mag je op de GL dan af-fabriek dakrails bestellen? Dat beinvloedt de luchtweerstand toch negatief ook al zit er geen dakkoffer oid op.
Simpel, om de niet-GL-rijders te pesten. Ik rij belastingvrij en jij niet:):):)

edit: sorry, ironisch bedoeld
 

LenK

Forumguru
Reactie niet opgeschreven want dan ben ik weer een GL basher :(

Edit: reactie niet meer nodig na toevoeging in bovenstaande post :)
 

Wasmachineman

Forumguru
Even in het algemeen:
Kunnen we ook nog wat vriendelijker met elkaar omgaan? Ik ben dan wel geen mod, die kunnen ook niet alles bijhouden, maar er worden teveel steken onderling gegeven, vinden jullie ook niet? Dit forum dient vele doelen maar niet om elkaar het leven zuur te maken, toch?
 

FredV

Banned
Deze quote van CasyBasey spreekt boekdelen:
Alle verdachtmakingen in dit forum over een overheid die alles in het werk stelt om de burger te belazeren, niet te informeren etc slaat werkelijk nergens op. Je kunt dat wellicht van afzonderlijke politieke partijen zeggen, maar dat gelul hier over de Haagse maffia etc begin ik zo langzamerhand goed zat te worden. Dommigheid kan ik hebben maar de herhaalde uitingen van kwaadsappigheid van verongelijkte forumleden zit me tot hier!
__________________
 

Hetzer

Forumguru
Dit forum dient vele doelen maar niet om elkaar het leven zuur te maken, toch?

helemaal mee eens!!!

Waarom mag je op de GL dan af-fabriek dakrails bestellen? Dat beinvloet de luchtweerstand toch negatief

Ja zou dat de luchtweerstand, echt zo erg negatief beinvloeden??, opzich zijn de rails natuurlijk echt smal, ik geloof dat de antenne en de spiegels de luctweerstand meer beinvloeden.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb vorige week in een Bluemotion gereden, daarna in de Fabia. De Fabia is minder stil en minder mooi afgewerkt (maar veel goedkoper). Ik vond in de Fabia vooral de bovenkant van het dashboard (in hard plastic van een lichtere tint dan de rest) erg lelijk. In beide auto's kun je niet fatsoenlijk 80 rijden in de vijf; de auto gaat dan trillen. Zonde. Mijn Octavia rijdt 70 in zijn zes.
 
Bovenaan Onderaan