Wasmachineman
Forumguru
Bluemotion = Slowmotion
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autower...1-2-TDI-Bluemotion-schoon-in-slowmotion.dhtml
Polo 1.2 TDI Bluemotion: schoon in slowmotion
[AD AUTOTEST] De Volkswagen Polo Bluemotion is de zuinigste en schoonste gezinsauto van dit moment. Maar echt snel is hij niet.
Snel op temperatuur.
Schoon en zuinig.
Aerodynamisch
Volkswagen was zo slim om al vroegtijdig te beginnen met de ontwikkeling van extra zuinige en dus ook schone varianten van z'n modellen. Die kregen de naam Bluemotion en VW plukt inmiddels de vruchten van de rijke ervaring. De Polo Bluemotion bijvoorbeeld, is met 87 gram CO2 per km de schoonste gezinsauto van dit moment. Er is maar één personenwagen die één grammetje CO2 minder haalt en dat is de Smart ForTwo. Maar ja, daar kun je maar met z'n tweeën in, de bagageruimte is minuscuul en het weggedrag is niet te vergelijken met de VW.
Een superlaag verbruik haal je natuurlijk alleen maar met een dieselmotor. Tot voor kort was die niet of nauwelijks interessant voor de particuliere koper. Maar deze Polo brengt daar verandering in. Je hoeft niet eens zo heel veel kilometers per jaar te rijden om met deze VW voordelig uit te zijn.
Geen wegenbelasting
De voordelen zijn groot: een diesel is zuinig, terwijl de brandstof ook nog eens goedkoper is. En dan hoef je voor deze auto ook nog eens geen wegenbelasting hoeft te betalen. Zakelijke rijders zullen zich het meest tot deze Polo aangetrokken voelen. Zij worden immers beloond met een fiscale bijtelling van slechts 14 procent.
De schone Polo, herkenbaar aan een omwille van de aërodynamica dichtgemaakte grille, is te koop vanaf €16.290. Dan krijg je de Trendline, maar die is wel erg mager uitgerust. Hij heeft standaard ESP (wat staat voor Electronic Stability Program), cruise-control en dagrijverlichting, maar geen airco, geen centrale vergrendeling met afstandsbediening, geen in hoogte verstelbare stoelen en ook geen in ongelijke delen omklapbare achterbank. Voor duizend euro meer heb je de Comfortline en die biedt dat allemaal wel. Dan nog blijft het karig dat er geen radio vanaf kan.
Voor het overige is deze Polo een volwaardige gezinsauto, met de bijbehorende ruimte, goed comfort en een prima weggedrag. Een vijfdeurs is handig in het gebruik. Op de achterbank zitten ook grote kinderen prima, al worden de achterpassagiers wel gehinderd door een beperkte voetenruimte.
Kofferbak groot genoeg
De kofferbak is voor deze klasse groot genoeg. De achterbank laat zich eenvoudig omklappen, waarna er een extra grote, volledig vlakke laadvloer ontstaat.
Het klinkt allemaal zeer aantrekkelijk, maar zodra je de motor start, valt deze Polo door de mand. Zijn dieselmotor klinkt na de koude start als een zware bedrijfswagen. En dat traditionele, ronkende dieselgeluid raakt hij nooit helemaal kwijt, zelfs niet als hij warm gelopen over de snelweg gaat.
De Polo Bluemotion belooft op papier een spectaculair verbruik van 1 op 33. In de praktijk haal je dat zelden of nooit. Tenzij je nadrukkelijk het Nieuwe Rijden nastreeft en de omstandigheden optimaal zijn. Je mag al blij zijn als je 1 op 20 of, als het mee zit, 1 op 25 haalt. Ook niet slecht, laat dat duidelijk zijn.
Gebrek aan levenslust
Irritanter is het gebrek aan levenslust bij de driecilinder dieselmotor. Hij trekt overwegend traag op en reageert allerminst alert op het gaspedaal. Een snelle inhaalmanoeuvre kun je met deze Polo wel vergeten.
Gek genoeg is er een ander stuk techniek dat weer wél aangenaam verrast. Dat is de krachtige airco, die het interieur razendsnel koelt. Nooit eerder in deze klasse meegemaakt. Ook over het weggedrag van deze VW ben ik dik tevreden. De Polo stuurt en schakelt prettig en de vering is voor een auto van dit formaat opvallend comfortabel. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER 8
Knap dat VW erin slaagt om een volwaardige gezinsauto met extreem lage verbruiks- en CO2-cijfers neer te zetten. Maar het is jammer dat de Polo Bluemotion zich in de praktijk gedraagt als Slowmotion.
PLUS
Superzuinig.
Superschoon.
Maximaal fiscaal voordeel.
Volwaardige gezinsauto.
Prima weggedrag.
MIN
Tergend traag.
Geen radio standaard.
Basisversie ernstig uitgekleed.
Zitruimte achterin kan beter.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autower...1-2-TDI-Bluemotion-schoon-in-slowmotion.dhtml
Polo 1.2 TDI Bluemotion: schoon in slowmotion
[AD AUTOTEST] De Volkswagen Polo Bluemotion is de zuinigste en schoonste gezinsauto van dit moment. Maar echt snel is hij niet.
Snel op temperatuur.
Schoon en zuinig.
De dieselmotor klinkt na de koude start als een zware bedrijfswagen
Aerodynamisch
Volkswagen was zo slim om al vroegtijdig te beginnen met de ontwikkeling van extra zuinige en dus ook schone varianten van z'n modellen. Die kregen de naam Bluemotion en VW plukt inmiddels de vruchten van de rijke ervaring. De Polo Bluemotion bijvoorbeeld, is met 87 gram CO2 per km de schoonste gezinsauto van dit moment. Er is maar één personenwagen die één grammetje CO2 minder haalt en dat is de Smart ForTwo. Maar ja, daar kun je maar met z'n tweeën in, de bagageruimte is minuscuul en het weggedrag is niet te vergelijken met de VW.
Een superlaag verbruik haal je natuurlijk alleen maar met een dieselmotor. Tot voor kort was die niet of nauwelijks interessant voor de particuliere koper. Maar deze Polo brengt daar verandering in. Je hoeft niet eens zo heel veel kilometers per jaar te rijden om met deze VW voordelig uit te zijn.
Geen wegenbelasting
De voordelen zijn groot: een diesel is zuinig, terwijl de brandstof ook nog eens goedkoper is. En dan hoef je voor deze auto ook nog eens geen wegenbelasting hoeft te betalen. Zakelijke rijders zullen zich het meest tot deze Polo aangetrokken voelen. Zij worden immers beloond met een fiscale bijtelling van slechts 14 procent.
De schone Polo, herkenbaar aan een omwille van de aërodynamica dichtgemaakte grille, is te koop vanaf €16.290. Dan krijg je de Trendline, maar die is wel erg mager uitgerust. Hij heeft standaard ESP (wat staat voor Electronic Stability Program), cruise-control en dagrijverlichting, maar geen airco, geen centrale vergrendeling met afstandsbediening, geen in hoogte verstelbare stoelen en ook geen in ongelijke delen omklapbare achterbank. Voor duizend euro meer heb je de Comfortline en die biedt dat allemaal wel. Dan nog blijft het karig dat er geen radio vanaf kan.
Voor het overige is deze Polo een volwaardige gezinsauto, met de bijbehorende ruimte, goed comfort en een prima weggedrag. Een vijfdeurs is handig in het gebruik. Op de achterbank zitten ook grote kinderen prima, al worden de achterpassagiers wel gehinderd door een beperkte voetenruimte.
Kofferbak groot genoeg
De kofferbak is voor deze klasse groot genoeg. De achterbank laat zich eenvoudig omklappen, waarna er een extra grote, volledig vlakke laadvloer ontstaat.
Het klinkt allemaal zeer aantrekkelijk, maar zodra je de motor start, valt deze Polo door de mand. Zijn dieselmotor klinkt na de koude start als een zware bedrijfswagen. En dat traditionele, ronkende dieselgeluid raakt hij nooit helemaal kwijt, zelfs niet als hij warm gelopen over de snelweg gaat.
De Polo Bluemotion belooft op papier een spectaculair verbruik van 1 op 33. In de praktijk haal je dat zelden of nooit. Tenzij je nadrukkelijk het Nieuwe Rijden nastreeft en de omstandigheden optimaal zijn. Je mag al blij zijn als je 1 op 20 of, als het mee zit, 1 op 25 haalt. Ook niet slecht, laat dat duidelijk zijn.
Gebrek aan levenslust
Irritanter is het gebrek aan levenslust bij de driecilinder dieselmotor. Hij trekt overwegend traag op en reageert allerminst alert op het gaspedaal. Een snelle inhaalmanoeuvre kun je met deze Polo wel vergeten.
Gek genoeg is er een ander stuk techniek dat weer wél aangenaam verrast. Dat is de krachtige airco, die het interieur razendsnel koelt. Nooit eerder in deze klasse meegemaakt. Ook over het weggedrag van deze VW ben ik dik tevreden. De Polo stuurt en schakelt prettig en de vering is voor een auto van dit formaat opvallend comfortabel. (NIEK SCHENK)
EINDCIJFER 8
Knap dat VW erin slaagt om een volwaardige gezinsauto met extreem lage verbruiks- en CO2-cijfers neer te zetten. Maar het is jammer dat de Polo Bluemotion zich in de praktijk gedraagt als Slowmotion.
PLUS
Superzuinig.
Superschoon.
Maximaal fiscaal voordeel.
Volwaardige gezinsauto.
Prima weggedrag.
MIN
Tergend traag.
Geen radio standaard.
Basisversie ernstig uitgekleed.
Zitruimte achterin kan beter.