Nieuw/oud project

Rallye

Forumguru
Leuk hoor, maar er hoort toch echt een boxer in...... (desnoods uit een Subaru).

Ik heb ooit een stuk gelezen in de Auto Motor und Sport over de Oettinger WBX6, waarbij de ruimte voor de koeling en leidingen etc. gebruikt kon worden die oorspronkelijk voor leidingen etc. van de airco bedoeld was. Geen idee of dat ook voor een VW 181 geldt...
 

Spierings

Forumguru
@family man zeker leuk zo'n Subaru motor, maar vind Zelf dat in een VW gewoon een VW motor hoort... Bovendien moet je voor zo'n Subaru turbo ook een andere, vele duurdere bak hebben...
 

Spierings

Forumguru
@Rallye bij een kubel gaat er maar 1 leiding naar de motor, en dat is de benzine leiding...

Vind zelf dat het een VW motor moet blijven.. Geen Japanse rommel of zo..

Een VW boxer is leuk, maar als je een beetje power wilt erg duur en niet al te betrouwbaar.
 

Rallye

Forumguru
Nu ik erover nadenk ging dat niet over de WBX, maar over een watergekoelde kever (van Oettinger). Daar werd opgemerkt dat er plek voor de koeler en de koelvloeistofleidingen was omdat vanaf begin jaren zeventig de kever met airco geleverd kon worden.
 

Cordoba

Forumguru
Gaaf project @Spierings Wat is de reden dat je 'm wil verhogen? Wil je er mee door beken waden of iets dergelijks, of bijzondere hindernissen nemen, of gewoon voor de looks? Wat het milieu betreft, ik gok dat iedere vloeistofgekoelde motor al beter is voor het milieu dan het origineel. Let overigens wel op, dat je bij de nieuwe motor niet te ver boven het origineel gaat (zowel vermogen/koppel als gewicht van de motor) want daar is het natuurlijk niet op berekend. Een 1500 blokje uit een Golf 1, zou dat iets zijn?
 

Spierings

Forumguru
Oettinger heeft inderdaad een wbx gemonteerd, maar die zijn behoorlijk groot en zwaar... Mijn 1e keus voor een 1.2 tsi komt ook voort doordat deze erg licht, compact en simpel in elkaar zitten...maar dan moet het wel mogelijk zijn...

Ook airco's zijn in kevers gemonteerd maar die waren met name voor de Amerikaanse markt. Ik heb er hier nog nooit geen gezien..
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba het gaat met name om de looks, laag is natuurlijk ook gaaf maar dat doet iedereen al.. Bovendien moet me vrouw er ook in kunnen rijden en dan is hoog beter..:D

Als je meer vermogen wilt moet je wel het nodige aanpassen en natuurlijk opnieuw laten keuren zodat de papieren kloppen.


Kwa milieu maakt me het echt niks uit, daar is me het niet om te doen

Met een watergekoelde motor verdubbel je het vermogen al snel.. Wil liever geen oude techniek erin maar liever een verse motor met een turbo zodat het vermogen van onderuit komt.. Ongeveer 100pk is voldoende.. En dat kunnen ze ook makkelijk aan, maar je moet natuurlijk niet voluit gaan...

Ook in een goed gebouwde kever is 200 pk geen probleem :jaja: heb een tijd geleden in de kever van german performance parts mee gereden en dat gaat echt super snel...:D:D en ligt als een blok op de weg...

Een vriend van me was ook met zo'n serieus blok bezig (3.0l typ 4 met engineplus koppen), alleen dan voor een t1.
Helaas moest hij verwege zijn scheiding alles verkopen..:cry:. Was een gaaf blok waarvan de onderdelen al indrukwekkend waren.. Meen dat de inlaat kleppen al 51mm waren..
 

turboturbo

Forumguru
Zo is het. Als je maar genoeg aanpassingen neemt.
Jamie O. toerde toch ook in een T1/2/3(?) VW busje met Porsche motor? :)
Nu ik het zeg; ik bedenk me dat hij en zijn mechaniciens vaker onder de auto lagen dan dat hij stond te koken :D
 

Rallye

Forumguru
Ook airco's zijn in kevers gemonteerd maar die waren met name voor de Amerikaanse markt. Ik heb er hier nog nooit geen gezien..

Klopt. Mijn punt is dat omdat voor de montage van de airco ruimte moest worden gemaakt voor leidingen en een condensor, vanaf een bepaald moment alle Kevers die ruimte hebben, ook al hebben ze geen airco. Die ruimte werd door Oettinger benut voor de koelvloeistofleidingen en de radiateur die nodig waren om het watergekoelde viercilinder blok uit de T3 in te bouwen. Nogmals, geen idee of die ruimte er ook bij de 181 is.
 

Spierings

Forumguru
Denk dat ze die leidingen gewoon door de tunnel lieten lopen, alles is te maken. ..

Zou de koelers gewoon achterin willen. Dit is ook mogelijk als je een goede luchtstroom kunt maken. .

Er is hier in Nederland ook een vw fridolin met w12 middenmotor en koelers achterin.

EMS_2013-VW-Fridolin.jpg

Spa_Bugshow_2013_041.jpg


Ook een mooi stukje werk, maar is vooral voor de show...
 

Spierings

Forumguru
Voorlopig nog niet, zal een langdurig project worden... Heb momenteel nog andere prioriteiten, dus momenteel is het beperkt tot het sprokkelen van onderdelen..
 
Bovenaan Onderaan