Nieuw op het forum met een lastige keuze.

KeVH

Lid
Hallo,

Ik ben Kevin, 45j uit België.
Afgelopen week heb ik me geregistreerd omdat ik op het punt sta een Octavia Combi aan te schaffen. Momenteel rijd ik een 2018 VW T-ROC 1.0 TSI Style, leuke bak maar met opgroeiende kinderen op de achterbank is er nood aan ruimte. Véél ruimte :)
Vandaar dus de keuze voor een Octavia Combi.

In eerste instantie is mijn oog gevallen op een Octavia 3 Combi 2020 Ambition 1.0 TSI in het mooie Race Blue. Helemaal dooronwikkeld, weinig problemen te voorzien, goed onderhouden en vrij weinig kilometers. Ietwat kaal interieur maar die ruimte is fenomenaal. Geen camera maar deze kan achteraf gemakkelijk ingebouwd worden. Ikzelf ben er helemaal voor gewonnen maar vrouwlief vindt het net wat te sober allemaal.

Komt er vandaag een Octavia 4 Combi 1.0 2021 Ambition 1.0 TSI op mijn pad. Graphite Grey, mooie optielijst. Modern interieur en exterieur. Ruimte zat. Vrij hoge kilometerstand gezien de leeftijd. Mogelijk problemen met de software lees ik hier. Testrit is gepland voor dit weekend.

Zijn er zaken waar ik kan op letten? Iemand die zowel een O3 als O4 heeft gereden en kan vergelijken tussen de beide?

Bedankt voor de input :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO

Tees

Donateur
Misschien nog interessant voor ons om te weten: prijsverschil tussen de 2 opties?

Op basis van het gevoel dat ik hier over beide autos heb opgedaan, zou ik zelf voor de O3 met minder kilometers gaan (tenzij t echt weinig kms zijn, dan heeft ie (te) veel stil gestaan), alle andere omstandigheden gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: KeVH

KeVH

Lid
Bedankt voor je reply!
Het prijsverschil tussen de beide is €2500 (zie klikbare links in mijn bericht voor alle info).
De O3 heeft op 4j 85.000 km gereden, de O4 op 3j 100.000km.
 

Smeeuwis

Donateur
Je kan nog even doorzoeken, aanbod O3 is ruim voldoende en van de laatste bouwjaren gewoon bewezen betrouwbaar. Ik zou dan gaan voor een Style Business, heb ik zelf ook gehad en heeft alles wat je nodig hebt aan luxe. Meer kilometers is geen enkel probleem voor deze auto's. De 1.0 is een prima motor, zeker in combinatie met DSG automaat.

De eerste O4's kennen toch wat meer issues, met name in de software.
 
  • Leuk
Waarderingen: KeVH

Canon-Eye

Donateur
De 1.0 is een prima motor, zeker in combinatie met DSG automaat.
@KeVH Dat kan ik bevestigen - heb diezelfde aandrijflijn in de Leon.
Mocht je op een DSG vallen, zoek dan ook naar de elektrosche handrem in combinatie met Autohold zoals die in de bovengenoemde O4 ook zit. Met name die Autohold is een fantastische voorziening, met name in druk stadsverkeer én in een start/stop/aanschuiffile (met uitgeschakeld start/stopsysteem, dat dan wel).
 
  • Leuk
Waarderingen: KeVH

Smeeuwis

Donateur
Ter aanvulling op @Canon-Eye Die combinatie heeft de O3 helemaal nooit. Die is namelijk niet geleverd met een electrische handrem, die is altijd mechanisch. Als je dat per sé zou willen dan moet je automatisch naar een O4.
 
  • Leuk
Waarderingen: KeVH

KeVH

Lid
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Er zit ook een electronische handrem op de T-ROC, en ik ben dat intussen wel gaan appreciëren, zelfs in combinatie met de start/stop :jaja: Ik wacht de testrit af dit weekend.
Ik ben alvast opgelucht dat de kilometerstand eigenlijk geen punt is!
 

Canon-Eye

Donateur
zelfs in combinatie met de start/stop
Met mijn handgeschakelde Fabia had ik ook nooit "last" van de start/stop omdat ik bij korte verkeersstops de bak nooit in z'n vrij zette en dus ook de koppeling niet liet opkomen. Maar al tijdens de proefrit met de Leon had ik er meteen ruzie mee, dus na aankoop permanent laten uitschakelen (vergde wel enige overredingskracht voordat de monteur dit wilde doen, maar soit...).
 

KeVH

Lid
Even een update: na de testritten zijn we uiteindelijk voor de Octavia Combi 4 gegaan. Deze voelde aan als een upgrade van de huidige T-ROC, een gevoel dat ik bij de O3 niet kreeg. Nu wachten op alle papieren en zo meer, en dan ben ik een volwaardig lid van de Skoda community :thumbsup:
Bedankt iedereen voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan