Nieuw met een O3 op het forum, gelijk aantal vragen

HarrieSkoda

Forumguru
Goedenavond,

Ik heb mij hartelijk welkom gevoeld hier op het forum, na mijn voorstelrondje in meet&greet.

Aangezien ik nogal wat aanpassingen aan mijn O3 wil uit gaan voeren, heb ik een aantal vragen.
Ik weet niet wat wel en wat niet mogelijk is, maar dat zou ik dan graag van jullie (goeroe's) horen!


Het wensenlijstje zoals hij er tot nu toe uitziet als volgt:

- Geblindeerde ruiten vanaf de A-stijl;
Ik las dat hier al wat topics over waren, en heb ook verschillende gradaties qua tint kunnen bekijken. Kan iemand mij vertellen wat een reële prijs is voor het (professioneel) laten tinten van de O3 vanaf de A-stijl?

- Turini 18" velgen matzwart;
Weet iemand deze toevallig te koop staan? En wat zijn de ervaringen met deze velgen?
Op de site van Skoda worden ze namelijk wel in de webshop aangeboden, maar ik ben bang dat er dan erg oude (Continental) bandjes omheen gedraaid zitten (DOT-code).

- Chiptuning;
Ik twijfel een beetje tussen JD of TVS/DSG dokter.
JD kan de waardes van de 1.2 omtoveren naar de 1.4 uitvoering met hun chip op maat, waar ik wel oren naar heb (105 naar 140 pk en 160 naar 235 Nm koppel). Ik weet niet wat er bij TVS mogelijk is?
Tips en ervaringen hierover zijn van harte welkom!

- Professioneel laten poetsen (clayen, polijsten, waxen, sealen, etc.);
De O3 moet nog gepoetst worden en her en der wat (lichte) krassen/beschadigingen gepolijst worden.
Ik ben hiervoor nog op zoek naar een detailer (in de buurt van Brabant).


En dan heb ik nog plannen wat op een lager pitje staat, maar ik in de toekomst wel wil gaan doen;

- Xenon/LED koplampen;
Ik begreep dat hier geen onderscheid in gemaakt wordt in Nederland. Het is of Xenon, of Xenon én LED-stip.
Wat is hierin mogelijk en toegestaan, aangezien ik verhalen lees over canbus problemen en de hoogteregeling etc.?

- LED achterlichten;
Wat is hierin mogelijk ivm. canbus?

- RS Voorbumper & RS grill zonder embleem;
Is dit 1 op 1 uit te wisselen?

- Parkeersensoren voorbumper;
In de achterbumper heb ik momenteel al PDC. Is de voorbumper hier gemakkelijk bij aan te sluiten en reeds voorbereid? Of dient er een geheel nieuwe kabelboom getrokken te worden oid.?

- Enkele aanpassingen via VCDS;
Ik begreep dat er een lijst hier op het forum circuleert, welke aanpassingen eventueel allemaal mogelijk zijn. Alleen moet je dan wel weten wat voor regelapparaat er in je O3 zit?

- Columbus ipv. Amundsen;
Indien deze gemakkelijk (zonder teveel aanpassingen) gewisseld kan worden met de Amundsen?


Terugroepactie 34H5 (16-01-2017)

Ook vernam ik dat er een 34H5 (16-01-2017) terugroepactie loopt momenteel. Hebben al meer mensen deze modificatie uit laten voeren, en wat wordt er tijdens deze modificatie/update precies gedaan?
Wordt er nou wel of geen synthetische olie gewisseld voor minerale olie bij de DSG-7?

TVS adviseerde mij deze update namelijk niet uit te laten voeren en de software van hen te nemen.


Excuses voor het lange topic, maar we moeten ergens beginnen zullen we maar zeggen.

Ik hoor graag van jullie!
 

0ri0n88

Forumguru
TVS adviseerde mij deze update namelijk niet uit te laten voeren en de software van hen te nemen.
Kan je ook gelijk de chip door hun laten doen en zullen ongeveer zelfde waardes halen.
Wat ik ervan begrijp zijn JD en TVS zeer goede VAG tuners.
Mijne bij TVS laten doen en de meeste hier adviseren om wel mocht je je dsg ook aan laten passen bij dezelfde tuner ook de motortuning te doen.
Dit kan eventueel bij beide bedrijven en je zit bij beide goed.
 

CDK

Forumguru
Welkom @HarrieSkoda,

ramen blinderen zal ongeveer 200,- / 225,- kosten. In Hendrik Ido Ambacht zit een perfect adres by the way :)

voor chippen en dsg aanpassingen kan je op meerdere adressen terecht, zelf heb ik op dsg gebied alleen ervaring met TVS en dat was voortreffelijk. Altijd motor en dsg op hetzelfde adres onder handen laten nemen :jaja:

@Jee13 uit Dordrecht (in de buurt van Brabant zei je toch?) kan jou vast uit de brand helpen met een voortreffelijke detail :jaja:

In Breda kan @Antera alle mogelijke tweaks middels VCDS en / of VCP voor je doorvoeren ;)
 

Antera

Donateur
Goedenavond,

En dan heb ik nog plannen wat op een lager pitje staat, maar ik in de toekomst wel wil gaan doen;

- Xenon/LED koplampen;
Ik begreep dat hier geen onderscheid in gemaakt wordt in Nederland. Het is of Xenon, of Xenon én LED-stip.
Wat is hierin mogelijk en toegestaan, aangezien ik verhalen lees over canbus problemen en de hoogteregeling etc.?
NAderhand plaatsen van OEM koplampen heeft wel wat voeten in aarde zoals een juiste High Line BCM en de juiste coderingen en bekabeling om alles goed werkend te krijgen

- LED achterlichten;
Wat is hierin mogelijk ivm. canbus? Je kan de led achterlichten pakken van een O3 en die bij jouw erin zetten en dan wel alles laten omcoderen aangezien de coderingen van halogeen anders zijn dan van LED. Ik heb dit al een paar keer gedaan bij de dealers.


- Parkeersensoren voorbumper;
In de achterbumper heb ik momenteel al PDC. Is de voorbumper hier gemakkelijk bij aan te sluiten en reeds voorbereid? Of dient er een geheel nieuwe kabelboom getrokken te worden oid.?
|Voorzijde is niet voorbereid wel kan je ze kopen en aansluiten zie https://www.kufatec.de/shop/en/product?action_ms=1&info=11260 indien de 8AF aanwezig is dit kan je zien op de stikker op je eerste bladzijde van je onderhoudsboekje., Daarnaast zal je ook de bumper moeten vervangen voor een met PDC gaten

- Enkele aanpassingen via VCDS;
Ik begreep dat er een lijst hier op het forum circuleert, welke aanpassingen eventueel allemaal mogelijk zijn. Alleen moet je dan wel weten wat voor regelapparaat er in je O3 zit?
Daar kan ik heel wat mee doen zoals de lijst die je idd al bent tegen gekomen :-)

- Columbus ipv. Amundsen;
Indien deze gemakkelijk (zonder teveel aanpassingen) gewisseld kan worden met de Amundsen?
Je zal de Columbus kunnen plaatsen. Hiervoor moet je het scherm compleet met het deel in het dasboard moeten vervangen. Daarnaast zal dit ingeleerd moeten worden bij de dealer omdat het systeem niet werkt voordat het met de auto gekoppeld is.


Excuses voor het lange topic, maar we moeten ergens beginnen zullen we maar zeggen.

Ik hoor graag van jullie!

Lange topics zijn zeker niet erg en daarmee krijg je toch antwoord op al je vragen uiteindelijk. Ik zou gaan naar JD voor de tuning en meteen DSG aanpassingen want je DSG schakelt oa standaard veel te snel over. hier ben ik altijd erg goed geholpen en vind hun service super. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, afgelopen vrijdag heb ik de O3 naar huis mogen rijden. Wat een genot die DSG!

Gelijk een ritje Luxemburg afgelopen weekend achter de rug. De O3 rijdt echt heerlijk en het verbruik mag er ook wezen. Bij compleet normaal rijgedrag heb ik een verbruik van 1:19 met 4 volwassenen mogen halen. Hierover ben ik zeer verrast.

Waar ik ook erg verrast over was, was de pit die zo’n 1.2 TSI heeft. Ik was in het begin een beetje huiverig voor een kleine cilinderinhoud, maar deze auto heeft mij het tegendeel bewezen!

@ 0ri0n88: Eerst wil ik een diagnose van de DSG laten uitvoeren ivm. garantie. Ik hoor en lees inderdaad ook hele goede verhalen over beiden, maar denk dat ik mijn keuze al wel gemaakt heb.

Na de DSG diagnose zal er chiptuning en aanpassing van de DSG plaatsvinden. Ik volg jullie advies op om het in ieder geval bij één tuner te houden.

@ Corné de Kluijver; Dat is aardig ‘goedkoop’, als je dat vergelijkt wat ze er hier in de buurt voor durven te vragen. Al diverse offertes op laten maken, de ene € 617,-, nog een € 509,-, en nog een andere € 465,-. Allen wel vanaf de A-stlijl getint.

Thnx voor het advies, dit neem ik mee.

Over het detailen zal ik Jee13 eens een PM sturen en voor de VCDS/VCP aanpassingen zal ik even de wishlist compleet maken. Moet ik hiervoor weten wat voor boordcomputermodule mijn O3 heeft?

@ Antera; Dat is zeer zeker zo. Alleen haken veel mensen al af bij veel tekst, vandaar haha.

Ik merk inderdaad dat de DSG ontzettend snel opschakelt (60 km/h in z’n 7), en dat voelt niet prettig aan.



Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik kom er op deze manier steeds meer over te weten!
 

Antera

Donateur
Gewoon even de tijd nemen voor de lijst komt het vanzelf goed. De meeste dingen zijn gewoon mogelijk en niet echt van belang wat er op en aan zit buiten misschien de camera wel of niet
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik kom er op deze manier steeds meer over te weten!
tip, weet niet of je het bewust doet maar als je geen spatie na het @ zet dan tag je effectief de persoon die je benoemt. En de forumsoftware vult ook aan zodat je niet steeds de volledige naam dient te typen.
 
Die update loopt al een draadje over; maar heeft te maken met de hydrolische druk op het 7e verzet.

DQ200 bak is een droge plaat koppeling; dus dat olie wissel verhaal is niet aan de orde.

Advies is de automaat software elders te laten veranderen (TVS/JD) en daar door de dealer nooit meer aan te laten zitten; standaard trekt de bak weg vanuit 2 met een slippende koppeling tot een km of 15/u. Dat is echt funest voor je koppeling en hij gaat ermee naar de knoppen vooral met veel file rijden ben je met zo'n 60000km aan de beurt voor een koppeling set. En dat alles om aan de milleu eisen te voldoen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Disaster-Master bedankt voor je reactie. Wat je zegt klopt inderdaad, veel mensen halen dit jammer genoeg nog door elkaar!

Ik twijfel inderdaad over de update, namelijk om het volgende;
Als ik binnenkort naar TVS ga, heeft die update bij de dealer inderdaad geen zin.
Waar ik wel bang voor ben, is dat de terugroepactie open blijft staan voor mijn Skoda, en zodra deze voor een beurt of wat dan ook bij de dealer binnenstaat, ze dit in het systeem zien en alsnog deze software erop zetten, waardoor de TVS software overruled wordt als ik vergeet vooraf te zeggen niks aan de software te veranderen...

Dus mocht ik eerst naar de dealer de update laten uitvoeren, is deze in ieder geval uit het systeem en kan ik daarna lekker naar TVS voor een GOEDE update ;).
 
Je kunt gewoon bij de dealer aangeven dat je geen akkoord geeft voor de update en dan melden ze de update af in het systeem; totdat de volgende update weer komt etc..
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Disaster-Master Super, dit wist ik niet. Is inderdaad een stuk gemakkelijker.

Verder vroeg ik me nog de volgende dingen af. De search heb ik al gebruikt, maar daar zie ik veel tegenstrijdige berichten.

- Welke OEM LED kentekenverlichting kan ik voor mijn O3 bij de dealer halen? Moet er dan omgecodeerd worden?
- Is het mogelijk om flitspalen en radiozender logo's in mijn Amundsen te laden? Ja, hoe dan?
- Welke instaplijsten hebben jullie?
 
@Disaster-Master Super, dit wist ik niet. Is inderdaad een stuk gemakkelijker.

Verder vroeg ik me nog de volgende dingen af. De search heb ik al gebruikt, maar daar zie ik veel tegenstrijdige berichten.

- Welke OEM LED kentekenverlichting kan ik voor mijn O3 bij de dealer halen? Moet er dan omgecodeerd worden?
- Is het mogelijk om flitspalen en radiozender logo's in mijn Amundsen te laden? Ja, hoe dan?
- Welke instaplijsten hebben jullie?


OEM led artikel VW; 3AF943021A
Omcoderen; JA.
Flitspalen; ik dacht het niet
Logo's; bij de columbus iig wel. Dus verwacht bij Amundsen ook. Ze zijn te downloaden via de pc en met usb stick over te zetten.

Instaplijsten;
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Door-sills/
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Disaster-Master Super, dankjewel! Dan weet ik in ieder geval dat ik nog even moet wachten met de LED kentekenverlichting totdat ik meerdere aanpassingen gelijk laat doen.

Ik las over die flitspalen iets van in POI's in het navigatie systeem zetten? Hier ben ik niet heel bekend mee..
Met de logo's heb ik zo geprobeerd toen ik de navigatie software aan het updaten was, helaas niet gelukt.

Wordt een flinke bestelling bij Superskoda vermoed ik zo..:shutup:

Weet iemand toevallig welke maat slotbouten er op de O3 passen? Hier bestaat nogal veel onduidelijkheid over. Van de week had ik een setje McGard in m'n handen, maar durfde het setje niet mee te nemen ivm. de onduidelijkheid.

En wie heeft er overigens goede ervaringen met xenon look halogeen lampen ipv. dat gele halogeen licht wat er nu in zit? GP Thunder lees ik veel over.
Een lamp met een lichtblauwe gloed vind ik ook wel mooi alleen moet het niet overheersen.
Ik heb volgens mij de H7, H8 en H15 nodig om de gehele voorzijde te veranderen?
 
Laatst bewerkt:
Slotbouten;
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-Safety-wheel-bolt-set-original-Skoda-product

Lampen;
Phillips heeft dacht ik vission en Osram de nightbreaker; beide íets witter.
Echter; hallogeen blijft altijd geel. En niet beginnen aan die donkerblauwe sjonnie lampen zonder merk.
GP thunder is wel bekend ja. Of het veel beter is dan phillips/osram?
Ik had destijds in de Toledo PIAA; duur en de p21w gingen vaak stuk, wel 3x, wel steeds gratis nieuwe.

Mistlicht is H8 en dim/groot licht dubbel H7.
De H15 is mij niet bekend.
 

innocenti

Forumguru
Waarom geen H7 xenon inbouwen? Collega van me heeft t in zn A4 2011 ingebouwd van mr xenon uit Amsterdam. €70, lichtbeeld APK goed en geen foutmelding.

De Philips en Osram witte lampen zijn niet slecht. Met minder bekende merken heb ik de ervaring dat de blauwe coating negatieve invloed heeft op de lichtopbrengst. Mijn witte H8 lampen zijn netjes wit, maar schijnen in mijn beeldvorming minder ver dan de orginele lampen. Maar met xenon zijn mistlampen alleen nog maar voor de sier.
 
Bovenaan Onderaan