Nieuw lid: Octavia Combi op Groengas, import

Weessies

Actief lid
Hallo, ik meld me als nieuw forumlid.

Sinds enige tijd in bezit van een Octavia Combi Elegance G-TEC, geïmporteerd uit Duitsland, waar het een demo van een Skodadealer was. Sinds een week op de weg en sindsdien zo'n 1000km gereden. In 1 woord: ge-wel-dig! Stil, zuinig (4,2kg/100km) en lekker vlot met veel trekkracht bij lage toeren. Bij Datatechnic in Goor een regelunit laten plaatsen en even kijken hoe dat uitwerkt. Belooft tot 28pk en 50Nm extra.

Heb de wagen gekocht via mijn bedrijf groengasman.nl. Zal verder geen reclame maken, maar de prijzen in Duitsland liggen echt veel lager, zowel nieuw als gebruikt. Import was een fluitje van een cent.

Als ik dit forum belast door voor deze post een apart topic aan te maken, dan spijt me dat; ik zag geen sticky om me voor te stellen.

Vragen staat vrij! Ik probeer nog wat foto's te plaatsen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    739,7 KB · Weergaven: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 70

kansberg

Forumguru
Hoi Weessies, Welkom op dit forum met een zeker bijzonder Octavia en heel veel veilige en comfortabele kilometers! Kun je hem thuis ook vullen met een thuisvulstation?

P.s. Je kunt je voorstellen in het topic 'meet en greet.' Toen ik mij aanmeldde kon ik het ook niet direct vinden, dus je bent niet de enige.
 

Weessies

Actief lid
Hallo allemaal, dank voor jullie reacties en warme welkom!

Welkom @Weessies
Ben benieuwd hoe je het onderhoud gaat regelen gebeurt dat bij een NL dealer?
Ja, onderhoud gewoon bij de dealer hier. Heb gewoon fabrieksgarantie en daarnaast mobiliteitsgarantie. Als ik een wagen uit Tsjechië haal zelfs 4 jaar fabrieksgarantie met deze motor!

Misschien gekke vraag maar waarom een Skoda ipv bijv v70 cng? Had je af fabriek stuk meer vermogen
Deze motor heeft maar 97gr/km CO2. Daarom betaal ik bij import maar weinig BPM. Minder dan de helft van een 1.2TSI bijvoorbeeld. De V70 en de Opel en de Touran hebben allemaal minder gunstige CO2-waarden en zijn daarom niet interessant, noch vanwege de kosten, noch vanwege het milieu...

Kun je hem thuis ook vullen met een thuisvulstation?
Ja dat zou zeker kunnen. Ben ik ook aan het overwegen, maar moet eerst eens kijken of zo'n ding niet teveel herrie maakt in de woonwijk 's nachts. Heb me inmiddels ook voorgesteld in de meet&greet.
 

kansberg

Forumguru
@Weessies : De geluidsproductie van zo'n installatie valt erg mee, een 'buurman' in de straat heeft het ook en ik hoor het apparaat nooit als ik er langs loop of fiets en deze is aangesloten op zijn Zafira.
 

Weessies

Actief lid
Wat doet dat qua verbruik?
Ik let er behoorlijk op en rij gemiddeld 4,2kg/100km op Nederlands L-gas. De fabrieksopgave is 3,5kg/100km op Duits H-gas, dus dat vind ik vrij netjes. Wel veel snelweg en binnenwegen, in de stad haal je dat niet.

Duits H-gas heeft een hogere calorische waarde dan Nederlands gas, vandaar. Scheelt ongeveer 20%, als in Nederlands gas bevat 80% van de energie van H-gas.

Ik rij rustig, maar als je doortrapt kom ik nog steeds onder de 5kg/100km uit. En dat met €1,10 per kg! Wel ook wegenbelasting die iets hoger is en een hogere gewichtsklasse.
 

Weessies

Actief lid
@Corné de Kluijver inmiddels niet meer helemaal particulier. Door m'n eigen zoekproces wijzer geworden probeer ik er een (sociale) onderneming rond op te bouwen. Dat Groengas is het beste alternatief dat we hebben en zeker beter voor het milieu dan al die fiscaal aangedreven plug-in hybrides. Daarom hoop ik een bijdrage te leveren om Groengas groter te maken. Binnenkort mogelijk in Autoweek een reportage erover.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dat is een nobel streven @Weessies, vooral als er een sociale onderneming mee op te bouwen is. Mocht er inderdaad een stuk over in Autoweek komen, vergeet het artikel hier dan vooral niet te linken of te posten ;)
 
Welkom @Weessies! Eindelijk een medestander! Haal mijn Octavia Combi G-TEC volgende week op. Ben ook een particuliere Groengasrijder.
Het schijnt dat het groengas van Orange Gas een hogere calorische waarde heeft dan het aardgas van CNG, dus niet alleen vanuit milieu oogpunt daar tanken, maar ook vanwege verbruik.
 

Weessies

Actief lid
@Premo64, wat leuk!! Ik heb dat gerucht over Orangegas eerder gehoord, maar kan je melden dat het een broodje aap is... Je Skoda geeft in de MaxiDot aan welk gas er verstookt wordt en dat is in NL altijd 80% tot nu toe. Omdat ons gasnet nu eenmaal alleen maar L-Gas heeft. Het gas van Orangegas is ook niks anders dan elders hoor, alleen weet je dat zij de CO2-uitstoot gecompenseerd hebben door bomenplant of andere maatregelen...

Leuk man, eindelijk een medestander! Laten we samen de rest jaloers maken met ons lage verbruik, kosten:yeah:en milieuwinst:tegek:
 
@Weessies Dat wordt dan af en toe in Duitsland tanken. Kom voor m'n werk veel langs onze oostgrens, dus dat loont. Bedankt voor het ontrafelen van dat gerucht, tank denk ik toch bij Orangegas.
4,2 kg per 100 km is ongeveer 1 op 23, dat is erg zuinig! Wat is jouw rijstijl?
 

Weessies

Actief lid
@Weessies Dat wordt dan af en toe in Duitsland tanken. Kom voor m'n werk veel langs onze oostgrens, dus dat loont. Bedankt voor het ontrafelen van dat gerucht, tank denk ik toch bij Orangegas.
4,2 kg per 100 km is ongeveer 1 op 23, dat is erg zuinig! Wat is jouw rijstijl?

Dat wordt toch wel een stukje Duitsland inrijden, ik tankte de laatste pomp in Duitsland ook al 90%-gas. Het gasnet stopt niet bij de landsgrens:D.
Ik rijd vrij rustig en meestal snelweg en binnenwegen. Volgens het "Nieuwe Rijden". Maar 1:20 moet echt wel lukken hoor, op Nederlands L-gas!
 
Bovenaan Onderaan