Nieuw interieur Skoda Fabia uit 2004

suberb

Nieuw lid
Beste Skodarijders!

Ik heb een Fabia uit 2004, 5 deurs, met een trage SDI motor (helaas). De auto is fantastisch, ik heb er inmiddels ook al 50k bovenop de 340k gereden...

Ik weet dat er veel mensen gaan roepen dat ik het niet moet doen, en mijn geld moet gebruiken voor een nieuwere auto, maar dat wil (en kan) niet.

Echter zou een nieuwer interieur wel even lekker fris zijn., Op marktplaats is het aanbod heel gering, maar ik ben nu een waanzinnige set tegengekomen, alleen is dit uit een nagenoeg nieuwe auto (2015), wel een vijf deurs. Uiteraard kan dit niet 1:1 overgezet worden, maar is dit wel mogelijk ? Want de interieurs op marktplaats van Fabia's uit 2004, zijn niet veel beter dan mijn huidige set.

Ik ben benieuwd.
 

Cordoba

Forumguru
Een interieur van een 2015 auto, is de vraag of dat zomaar past, en je krijgt waarschijnlijk een stel stekkeraansluitingen onder je stoel, waar de auto geen stekkers voor heeft. Verder moet je voor de achterbank ook de gordelvanger overzetten (ik ga er vanuit dat je nu op de middenplek achter een 2-punts gordel hebt). Zie ook het topic over mijn Fabia I (met interieur uit een 3-deurs Ibiza uit 2005) en de ervaring van @turboturbo met het interieur uit een Seat Leon in zijn Octavia.

Ik zou zeggen kijk niet op marktplaats, maar kijk op de demontageauto's die op de site 'schadeauto-s' staan: dan kun je op merk, model en bouwjaar zoeken en via foto's van de sloperij een eerste indruk van het interieur krijgen.
 

suberb

Nieuw lid
Hoi, Bedankt voor de reactie.

punt 1 en punt 2 vind ik niet zo heel spannend, alhoewel punt waarschijnlijk wel een keuringspunt is ?
Ik ben vooral benieuwd of de voorstoelen en de achterbank overgezet kunnen worden. Uiteraard dient de bestuderstoel wel naar voren / achteren gezet te kunnen worden, maar dat is alles.

Iemand met ervaring ?
 

Cordoba

Forumguru
Je moet een paar dingen nameten: de lengte van de rails waar de stoel op schuift (BEIDE rails van een stoel meten, omdat die niet altijd even lang zijn) en de afstand tussen de rails meten (zeg maar de spoorbreedte) en de afstand tussen de voorste bout en de achterste bout in de rails. Dit moet je vergelijken met de nieuwe set, en in principe altijd gewoon stoel met rails en al wisselen. Verder bij een auto uit 2015 kun je waarschijnlijk de zitting van de achterbank niet naar voren klappen, en is de totale bevestiging totaal anders. Als je stoelen zoekt uit een Fabia, Roomster, Ibiza of Polo uit ongeveer dezelfde generatie als jouw auto, dan heb je de meeste kans op een match. Stoelairbags die wel in de stoel zitten, maar niet aangesloten zijn omdat je auto daar niet in voorziet, is geen punt voor de APK. Uit welke auto (merk, model, bouwjaar) is het interieur dat je wil afkomstig?
 

Rallye

Forumguru
Een Fabia uit 2015 is een totaal andere auto dan een Fabia uit 2004. Hoogstwaarschijnlijk gaat het niet passen. Volg de tip van Cordoba en neem het interieur van een vergelijkbare Fabia (zelfde generatie, evt. van het faceliftmodel), of van een andere VAG-auto van dezelfde generatie.
 

turboturbo

Forumguru
Ik herinner me ook ergens gelezen de hebben dat dat bij het Fabia/Polo/Ibiza platform kan.

Met het Golf/Leon/Octavia platform is dat anders; ik heb een keer tevergeefs een interieur van een Leon 1P bekeken voor mijn Octavia I. Die was totaal niet compatibel met die van de Octavia 1U / Golf 4 / Leon 1M.
 

Cordoba

Forumguru
@Dafut Fabia II heeft dezelfde bodemplaat als de F1, dus dat dit past verbaasd me niet. F3 en andere auto's van de huidige generatie zijn totaal anders.
 
Hoi, ik heb in mijn 2003 Fabia een Ibiza 2012 interieur gezet, past gewoon erin zonder aanpassingen. Dat is de 6J Ibiza, en de 6L Ibiza past ook(type ervoor van 2001 tot 2008 ongeveer) Van een Polo 9n past ook, van Polo 6r passen stoelen wel maar achterbankleuning niet! Ik heb dit recent nog uitgezocht vandaar. Zo heb je veel meer keuze!! Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Fabia 3 zal hetzelfde zitmeubilair hebben als bijvoorbeeld de Ibiza 6F (huidige generatie), de Ibiza 6J gaat al weer een jaar of 10 mee.
 
Fabia 3 zal hetzelfde zitmeubilair hebben als bijvoorbeeld de Ibiza 6F (huidige generatie), de Ibiza 6J gaat al weer een jaar of 10 mee.
Dat weet ik niet omdat ik door de andere zij airbags ben afgehaakt van f3 interieurs. Ik wilde deze werkend houden en Ibiza 6j heeft dezelfde nog..... Ik zou zonder zij airbags wel geprobeerd hebben of het zou passen maar daar heb jij nu niks aan helaas.
 

Fabia 123

Forumguru
De Fabia 3 is breder dan de Fabia 1 en 2. De constructie van de achterbank is totaal anders.
Wanneer de de stoelen niet meer zo mooi zijn kunnen stoelhoezen ook een optie zijn
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia 2.0 mk1 Ik heb jaren terug mijn het interieur van mijn F1 al vervangen (zie voor het topic in mijn handtekening). Ondertussen weer het interieur vervangen, maar ook het buitenwerk en motor vervangen door dat van een F3. (Dus kortweg: F1 ingeruild voor een F3)

Waar ik bij de standaard stoelen van de F1 al na zo'n 3 kwartier last kreeg dat ik niet lekker zat, heb ik met ritjes van een paar uur nog geen last gehad, dus alle kans dat ik het huidige interieur laat zitten. Nadeel van mijn huidige interieur is wel dat de stoelbekleding deels alcantara is, en dat is zeer gevoelig voor de juiste schoonmaakmethodes. Tip voor iedereen met alcantara interieur: koop nooit de spullen van Sonax om het interieur te reinigen. Ondanks de beweringen van de fabrikant, veroorzaken hun producten forse schade aan alcantara, is dat aangetoond door onafhankelijke partij, maar weigeren ze om de schade te vergoeden (zelfs de extra schade die ze zelf bij een test hebben veroorzaakt op een auto van een klant met klachten).
 

suberb

Nieuw lid
Excuses voor de wat latere reactie. Ik zat een weekje in de zon.

Bedankt voor de duidelijke reacties. Mijn gevoel is bevestigd, het is bijzonder complex om een hedendaags interieur in te bouwen in mijn verouderde Fabia.

Echter heb ik nog steeds niet gelezen dat het onmogelijk is, dus ik heb mij voorgenomen om de opties verder te verkennen. Allereerst wil ik in gaan op een aantal aandachtspunten en alternatieven:

1. Elecktronica van de nieuwe stoelen hoeft van mij niet overgeheveld te worden.
2. Airbags heb ik nu ook niet in de stoelen, dus deze hoeven ook niet overgenomen te worden.

Daarnaast zijn er alternatieven aangedragen zoals soortgelijke auto's van een ander merk. Deze genoemde autos dateren uit hetzelfde bouwjaar (ongeveer), de meeste stoelen die worden aangeboden uit deze periode zijn vaak oud en versleten (het heeft ook een rede als je de auto in onderdelen verkoopt).

Het onderstaande setje heb ik op het oog, als iemand kan bevestigen of de afmetingen hetzelfde zijn als mijn auto, en de rails + stoelen / banken overgezet kunnen worden, hoor ik het graag:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 
Achterbank zitting gaat niet passen, is heel ander systeem. Voorstoelen wel waarschijnlijk maar ik zou voor een ouder (passend) setje gaan, staan echt wel mooie op, mpl in de gaten houden.
Excuses voor de wat latere reactie. Ik zat een weekje in de zon.

Bedankt voor de duidelijke reacties. Mijn gevoel is bevestigd, het is bijzonder complex om een hedendaags interieur in te bouwen in mijn verouderde Fabia.

Echter heb ik nog steeds niet gelezen dat het onmogelijk is, dus ik heb mij voorgenomen om de opties verder te verkennen. Allereerst wil ik in gaan op een aantal aandachtspunten en alternatieven:

1. Elecktronica van de nieuwe stoelen hoeft van mij niet overgeheveld te worden.
2. Airbags heb ik nu ook niet in de stoelen, dus deze hoeven ook niet overgenomen te worden.

Daarnaast zijn er alternatieven aangedragen zoals soortgelijke auto's van een ander merk. Deze genoemde autos dateren uit hetzelfde bouwjaar (ongeveer), de meeste stoelen die worden aangeboden uit deze periode zijn vaak oud en versleten (het heeft ook een rede als je de auto in onderdelen verkoopt).

Het onderstaande setje heb ik op het oog, als iemand kan bevestigen of de afmetingen hetzelfde zijn als mijn auto, en de rails + stoelen / banken overgezet kunnen worden, hoor ik het graag:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 
Interieur Seat Ibiza 6J 5 deurs
€ 349,00
http://link.marktplaats.nl/m1271958...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons


Ik weet niet of de link gaat werken maar anders heb je hierbij de gegevens van een setje wat perfect past.
Maar goed, wil je zelf bekleding overzetten op je oude bank frame dan zou dat Montecarlo setje misschien kunnen maar dan moet je handig en creatief zijn. Want zoals je zegt niets is onmogelijk natuurlijk, alleen veel werk en aanpassen eventueel.
We horen het wel wat het gaat worden! Succes.
 

Cordoba

Forumguru
Het onderstaande setje heb ik op het oog, als iemand kan bevestigen of de afmetingen hetzelfde zijn als mijn auto, en de rails + stoelen / banken overgezet kunnen worden, hoor ik het graag:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

De info is zeer minimaal in deze MP-advertentie, en op basis van de foto lijkt mij dit een Fabia3 (combi) interieur: stoel met vaste hoofdsteunen, telefoonhouder in middenconsole en de deurpanelen lijken allemaal op een F3 te wijzen.

Als je niet op MP gaat kijken maar op schadeauto's (site heb ik volgens mij al eerder gelinkt in dit topic), vindt je ook auto's die bijv. een stuk korter geworden zijn dan af-fabriek, en die kunnen veel minder km's op de teller hebben staan, ook auto's die bijvoorbeeld met de neus het water in zijn gegaan of een motor die vervangen moet worden, kan er makkelijk toe leiden dat zo'n auto op de sloop komt. Dan moet je misschien zelf wel het interieur schoon maken voor je het monteert (maar zolang het niet in de auto zit, heeft het alle tijd om te drogen), maar als dat 100-150 euro scheelt in de kosten, lijkt het mij de moeite waard in vergelijking met een MP-aanbieding.
 
Bovenaan Onderaan