Nieuw in de familie: Aankoop Octavia Combi

motje82

Nieuw lid
Dag iedereen,

Na 11 jaar plezier met mijn VW Polo en 15 min met mijn vriendin, is het resultaat: we hebben een grotere auto nodig want er is een tweede kindje op komst. We hebben beslist een Skoda Octavia Combi te kopen, maar omdat de garagedealers ons zelf telkens in een tegenovergestelde richting duwen, zou ik eerst hier wat info willen winnen vooraleer ik m'n portemonnee bovenhaal. De ene garage zegt: koop een 1.0 (benzine), de andere zegt: 1.2 is praktisch evengoed en het scheelt 800 euro. Wat zouden jullie als onafhankelijke partij zeggen?

Ten tweede: we zouden gaan voor een Pack Ambition GPS, maar nu zei een collega op het werk dat we misschien beter onze relatieve nieuwe gps (vorig jaar gekocht) houden en gewoon zouden gaan voor
standaarduitrusting... Ik ben trouwens ook niet de man van de snufjes of gadgets

Als derde en laatste punt: ik heb ook gehoord dat Skoda gekend staat om zn problemen me de distributieriem. Weet iemand hierover de laatste stand van zaken?

Heel erg bedankt alvast om jullie eigen ideeën/meningen hierover te geven, want ik moet zeggen: ik sta op het punt +- 19.000 euro uit te geven aan iets waar ik eigenlijk heel weinig over ken, en dan wil ik liever even rondhoren eerst
 

peterhuppertz

Forumguru
De distributieriem is in dit geval een ketting, en ja, daar zijn wel wat problemen mee. Als relatieve leek weet ik niet zeker of dit problemen zijn met de ketting of met de kettingspanner. Ik krijg wel de indruk dat het probleem zich goed hoorbaar aankondigt, en dat grotere schades kunnen worden voorkomen door direct ingrijpen.
Maar aan je budget te zien kan het best zijn dat je zoekt in een bouwjaar waarin die problemen al goeddeels zijn ondervangen.

Overigens staat VW/Audi/Skoda/Seat daarin niet alleen. Zelfs Mercedes heeft in ongeveer dezelfde periode in de C-klasse distributiekettingen gebruikt die niet beter waren dan een fietsketting, en als je in PSA-kringen de term "1.6THP" noemt, zet je dan maar schrap.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer meer ervaren forumleden een duit in het zakje doen.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Hoi en welkom, wat betreft die motoren, daar weet ik te weinig van om je echt van advies te kunnen dienen, maar de bekende problemen lijken inderdaad iets uit een wat verder verleden, met je budget zou je wel iets moeten vinden zonder die problemen. Maar er is hier heel veel kennis aanwezig, dus als je een specifieke auto op het oog hebt, vraag het dan nog eens (en wat @Peter-036 hierboven zegt, even voorstellen in het meet en greet topic wordt door een aantal hier wel gewaardeerd, en het kan inderdaad tot betere en snellere antwoorden leiden).

GPS ja/nee, kwestie van smaak, zo'n ingebouwd ding is wel mooi, het geeft de auto een wat completere uitstraling tegenwoordig. Maar afhankelijk van het type zijn kaartupdates wel duur, en bij je vorig jaar aangeschafte apparaat zijn die waarschijnlijk gratis. Zelf waardeer ik de verkeersinformatie enorm, maar dat moet dan wel "live traffic" zijn, ik weet niet of je voor je budget een auto kunt vinden die dat heeft (en ook dan, kost geld, terwijl dat bij mid-range en hogere TomTom's ook gratis is. TMC vind ik zelf helemaal niks. Zelf zou ik in jouw geval (geen gadget man en in het bezet van recent navigatiekastje) gewoon naar de totale staat en uitrusting kijken, zit er een GPS in, leuk, zit het er niet in, ook leuk.

Laatste tip, je noemt een tweede kindje op komst (gefelicteerd!), dan is een Octavia op zich een prima keuze. Mochten jullie echter ook op relatief korte termijn een derde overwegen, dan moet je ook nog even checken of er in een Combi wel 3 kinderstoeltjes naast elkaar passen. In het verleden (de 2e generatie Octavia's, hier op het forum O2 genoemd) pasten er volgens anderen in de hatchback wel 3 kinderstoeltjes naast elkaar, maar in de combi net niet. Geen idee of dat voor de O3 ook geldt, ik heb maar 2 kinderen en die zitten inmiddels gewoon op de achterbank (en ze gaan steeds minder vaak mee). Maar het zou jammer zijn als je over 2 jaar tegen dat probleem zou aanlopen.
 

laagvlieger

Forumguru
Laatste tip, je noemt een tweede kindje op komst (gefelicteerd!), dan is een Octavia op zich een prima keuze. Mochten jullie echter ook op relatief korte termijn een derde overwegen, dan moet je ook nog even checken of er in een Combi wel 3 kinderstoeltjes naast elkaar passen.

Ik ben ook aan het oriënteren naar een nieuwe auto, en kan wel zeggen dat dit past omdat ik het geprobeerd heb. Maar verrassend genoeg is de achterbank van de Seat Leon ST nog breder. Alleen heb je daar minder beenruimte dan in de Octavia en een kleinere koffer, maar het is zeker niet behelpen! De Seat is trouwens goedkoper, rijdt strakker en oogt wat vlotter. Dus aan de topicstarter: wil je absoluut een Octavia: ga er dan voor. Als je ook in de markt bent voor iets anders, ga zeker eens kijken naar een Seat Leon ST.
 

Rallye

Forumguru
@CharlesTucker Voor een Octavia III met Amundsen of Columbus navi zijn de updates in ieder geval de eerste drie jaar gratis. De meest recente Octavia’s hebben (de mogelijkheid tot) een internetverbinding, met Live traffic (van TomTom). @motje82 Voordeel van een Octavia met navi is dat het dan ook verder waarschijnlijk een iets luxere versie zal zijn, met betere stoelen, climate control, eventueel xenon etc.

Bij Octavia’s met Bolero (een Amundsen zonder navi), Amundsen en Columbus vanaf week 22 2015 kan Smartlink worden geactiveerd (de Skoda-naam voor Android Auto en Apple CarPlay). Bij een Columbus is dat vaak al standaard, anders kost dat geld (onderhandelingspuntje bij de aankoop). Dan kun je navigeren met je telefoon, waarvan het beeld dan op het beeldscherm van de navi wordt weergegeven. Voordeel: kaarten zijn altijd up to date. Nadeel is vooral dat je geen route-info op de maxidot hebt (maar dat heb je bij een TomTom ook niet).

Bij mijn Amundsen was ook de voice command niet geactiveerd, dus ook dat kun je beter even checken en eventueel laten doen (weer onderhandelingspuntje - voor de dealer kost dat minder dan later voor jou).
 

ertromp

Forumguru
De distributieriem is in dit geval een ketting, en ja, daar zijn wel wat problemen mee. Als relatieve leek weet ik niet zeker of dit problemen zijn met de ketting of met de kettingspanner. Ik krijg wel de indruk dat het probleem zich goed hoorbaar aankondigt, en dat grotere schades kunnen worden voorkomen door direct ingrijpen.
Maar aan je budget te zien kan het best zijn dat je zoekt in een bouwjaar waarin die problemen al goeddeels zijn ondervangen.

Overigens staat VW/Audi/Skoda/Seat daarin niet alleen. Zelfs Mercedes heeft in ongeveer dezelfde periode in de C-klasse distributiekettingen gebruikt die niet beter waren dan een fietsketting, en als je in PSA-kringen de term "1.6THP" noemt, zet je dan maar schrap.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer meer ervaren forumleden een duit in het zakje doen.

In dit geval is gepost in het O3 topic en die 1.0 of 1.2 TSInhebben geen ketting maar een riem ;) die kennen dus niet de door jou opgesomde problemen

En voor TS nee er zijn geen problemen met de huidige riemen of nokkenasverstellers en noem maar op wat er aan de distributie hangt
 

CharlesTucker

Forumguru
@Rallye, dank voor je aanvullingen, ik had de indruk dat de mogelijkheden (waaronder gratis updates) nogal afhingen van de leeftijd van het de navigatieapparaat. Nu denk ik dat de topicstarter voor 19.000 euro wel een redelijk recent model kan vinden, maar het leek me toch wel een aandachtspuntje.
 

CDK

Forumguru
Ik zou voor de 1.2 tsi gaan, liefst met een goede chiptuning. De 1.0 tsi is standaard iets krachtiger, maar moet op toeren gereden worden en vooral laag in de toeren vind ik de motor erg bokkig en nukkig en dat ging me al snel irriteren. Als je voor de 1.0 gaat neem dan een DSG, die haalt de meeste irritatie weg, maar niet alles helaas. Als je geen gadget freak bent lekker kaal bestellen en veel geld in je zak houden. De beste en actueelste navigatiesystemen zijn de los verkrijgbare systemen. Succes met het maken van je keuze!! Ga vooral met beide motoren proefrijden is mijn advies. De 3 cilinder is overigens alleen bij rustig rijden in stadsverkeer zuiniger, op de snelweg waar de turbo hard moet werken krijg je ook een draaikolk in je tank ;)
 

AndreM

Forumguru
De Seat is trouwens goedkoper, rijdt strakker en oogt wat vlotter. Dus aan de topicstarter: wil je absoluut een Octavia: ga er dan voor. Als je ook in de markt bent voor iets anders, ga zeker eens kijken naar een Seat Leon ST.

Goedkoper? :banghead:

Ik weet niet wat er ondertussen veranderd is bij Seat?
Maar toen ik in 2014 voor een nieuwe Leon ST of een Skoda O3 Combi ging kijken was de keuze snel gemaakt.
De Seat ziet er sportiever uit, maar ow wat is dat een grijze muis aan de binnenzijde. :jaja:
En dan de zeer kale uitrusting voor een auto die dezelfde prijs was als mijn huidige O3.
De Seat had geen :nono: elektrisch verwarmde/verstelbare en inklapbare buitenspiegels, bij de O3 standaard.
De Seat had in die uitvoering geen :nono: led achterlichten, Skoda wel.
De Seat had geen :nono: climate controle, de Skoda wel.
De Seat had alleen elektrische ramen aan de voorzijde, de Skoda voor en achter.
En dit zijn maar enkel voorbeelden. :lezen:
Uiteindelijk alles bij elkaar opgeteld, was de Seat €3000,- duurder met opties die bij Skoda standaard werden geleverd. ;)
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru

O ja, mijn excuses, ik heb het over de prijzen in België, inclusief saloncondities. Hier heb ik offertes liggen voor een Octavia Combi 1.0 tsi DSG Ambition met wat opties en een Seat Leon ST 1.0 tsi DSG Move, prijsverschil € 2723 in het voordeel van de Leon waarbij de Seat rijker is uitgerust. In België dus het overwegen waard.
 
Bovenaan Onderaan