Beste forumleden, mijn naam is Frank en rijdt sinds 2010 Skoda. Daarnaast sinds 2019 een VW Up GTI (van 1 jaar oud = verhaal apart en permanente SMILE;-() Ik ben regelmatig zelf op zoek naar ervaringen en wil de mijne ook graag met anderen delen. Aangezien ik principieel geen nieuwe auto koop maar wel zo mijn wensenlijstje heb, is mijn eerste Skoda (zie profielfoto, 18" zomerlichtmetaal, 17" winterlichtmetaal) geïmporteerd vanuit Duitsland (Skodadealer). Het is een Octavia VRS Combi TDI 170pk (07-2009) en gekocht 08-2010 met 11.000 op de teller. Bij 200.000 op de teller (2017) de standaard suspension (vind ik zo een mooi woord) laten vervangen (VAGtechniek Nuenen) door een Eibach/Bilstein B12 Pro kit. Aangezien ik de auto al eerder aan chiptuning had laten onderwerpen (VAGtechniek) en met ca. 200pk veel wielspin had, loste ik veel prestatieproblemen in een keer op. Het naar mijn mening dramatische standaard onderstel (wat ik - achteraf gezien - veel eerder had moeten vervangen) deed deze auto geen (VRS)recht. Met de B12 Pro Kit kwam de auto iets lager te liggen - wat ik optisch een mooie bijkomstigheid vond - maar veel belangrijker: wat een wegligging!, beheersing van overbrengen vermogen op de weg, weg nadeinen, het leek wel of ik in een nieuwe auto reed! Geen enkele wielspin meer gehad en als een plank op de weg. Dit is wat je verwacht als je een dergelijke auto koopt! betere look en nog betere rijprestaties. Ik rijd de auto privé dus kan er mee doen en laten wat ik wil (daarom nooit voor lease gekozen) en deze keuze zorgde voor 10 jaar en dik 300.000 rijplezier, de laatste 120.000km met Pro-kit waren de beste;) Door verschillende omstandigheden icm km-stand gaan uitkijken naar opvolger. De nieuwe Octavia kan mij qua uiterlijk niet bekoren, de Superb daarentegen behoudt een mooie lijn/design, dus.... Nu wil het toeval dat er niet veel Superb's III Combi Sporline 1.5TSI 150 (toch over naar benzine) met mijn wenselijke configuratie te koop werden (slechts 1) aangeboden en medio februari 2021 gekocht (bouwjaar 12-2019/ 27.000km). Dat scheelt mij het import gedoe (valt wel mee en was destijds een leuke klus;). Belangrijke voorwaarde: géén zonne/panoramadak. Daarnaast o.a.: Matrix LED koplampen, Soundsysteem, el. verstelbare sportstoelen met verlengbaar zitvlak, autom. achterklep, 19" lichtmetaal, afneembare trekhaak (laatste geen must aangezien eenvoudig nadien te realiseren). Over de hoeveel ruimte (m.n op de achterbank) behoeft geen betoog (dochter 16 en 1m84 en zoon 14 die binnen een paar jaar mijn 1m86 voorbijgaat;)!) Ik wil geen klachten meer horen vanaf de achterbank:rockon:! Het afscheid van mijn Octavia Combi RS die me nooit in de steek heeft gelaten (dealeronderhouden) zal na 10 jaar niet makkelijk zijn. Ik ben niet de enige die het een mooie auto vind en heerlijk vind rijden, maar ook mijn vrouw en kinderen! Daarnaast ook de diverse 'gast' rijders en bijrijders. Echter wat ik destijds bij 200.000km heb gedaan, gaat nu bijna per direct plaatsvinden: de standaard suspension vervangen door de Eibach/Bilstein B12 Pro-kit (wederom bij VAGtechniek waar ik zeer tevreden over ben). Ben nog op zoek naar ervaringen inzake Swaybars (Anti-Roll-Kit). Ik wil nu vanaf begin een beter rijdende auto....Trouwens: voordat ik in 2010 de Octavia kocht, heb ik nog een proefrit gemaakt in een Superb Combi 1.8TSI (demo met Eibach, Bilstein weet ik niet zeker), was toen al onder de indruk. Nu, wat een introductie, maar dat is enthousiasme, hoop op forum aardige zaken te kunnen vinden en delen. Ik ben overigens geen techneut maar des te meer een liefhebber! Groet en tot hoors, Frank

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Welkom Frank.
Waarom ben je op zoek naar ervaringen met Swaybars als je er toch Eibach/Bilstein set onder zet?

Antera

Donateur
Van harte welkom.

Je kan zeker de Swaybars plaatsen daarmee word de wegligging zeker beter en daarintegen een stuk stijver dan de auto al is met de mooie B12 kit die je eronder hebt laten zetten. De swaybars zijn meer als je het circuit op gaat maar voor de openbare weg heeft het zeker niet veel meerwaarde. Dit is wat ik ervaren ermee heb.

Misschien heb je hier wat aan

Van harte welkom.

Je kan zeker de Swaybars plaatsen daarmee word de wegligging zeker beter en daarintegen een stuk stijver dan de auto al is met de mooie B12 kit die je eronder hebt laten zetten. De swaybars zijn meer als je het circuit op gaat maar voor de openbare weg heeft het zeker niet veel meerwaarde. Dit is wat ik ervaren ermee heb.

Dank voor je reactie. Goed om te horen. Zoals vermeld in mijn introductie had ik een B12 kit onder mijn Octavia Combi RS zitten. Persoonlijk vond ik dat de koets nog wel wat stijver mocht aanvoelen. In vergelijking met het originele sportonderstel van de Octavia is het 'sportonderstel' onder de Superb Combi Sportline mijn inziens niet de naam 'sportonderstel' waardig. Ik rijd er nu een aantal weken mee en het gedein en gerol om lengte as gaat me steeds meer tegen staan (heb de indruk dat VW dit standaard - zij het ook niet optimaal - een stuk beter doet). Ik kan me voorstellen dat het laten plaatsen voor mensen die een Superb leasen de investering niet waard zal zijn in termen van kosten in relatie tot gebruiksduur van de auto. Wil je langer (en in mijn smaak plezieriger) rondrijden en vele kilometers maken...dan is montage (kosten) het overwegen waard. De montage is wegens uitgestelde levering uitgesteld met enkele weken. Zodra Eibach B12 kit + anti Rollbar kit zijn gemonteerd, zal ik terugkomen met een ervaringsverslag.

Welkom Frank, leuk weer een RS tdi!
Deze fijne TDI is met enige pijn in hart ingeruild. Nu dus Superb Combi Sportline DSG 1.5 TSI. Vooralsnog tevreden over potentie van de motor. Schakelmomenten en oppikken kikdown lijken niet optimaal. Na verstrijken garantie wil ik motor laten chiptunen naar ca. 190pk, zal dan gelijk DSG onder handen moeten laten nemen ivm verwerken extra koppel.

Bovenaan Onderaan