Nieuw en een aantal vraagjes

Nbouman

Nieuw lid
Beste Skoda-liefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen die jullie misschien weten te beantwoorden. Wij hebben deze octavia II elegance (model 2006) in juli 2010 gekocht met 160dkm. Heel erg tevreden!

1. Vering. Er schijnt iets gedaan te zijn met de vering wat veel skodarijders doen maar vind de auto daardoor echt stug over drempels en andere oneffenheden en daardoor niet comfortabeler. Weten iemand wat de vorige eigenaar heeft aangepast?

2. Doffe tok. Ik kan het niet anders beschrijven, maar zo nu en dan hoor ik bij het wegrijden een doffe ratel/ rikketik vanachter het dashboard, niet uit de motor (meestal als de motor nog wat koud is en in zijn 1 of 2 versnelling) maar wel duidelijk iets technisch en niet een loszittend iets. Geen flauw idee wat het is en of het kwaad kan

3. Xenon. Wat zijn ongeveer de kosten om Xenon-verlichting te realiseren?

4. Telefoon. Er zit al een klein microfoontje achter het stuur bevestigd en ik wil graag mijn i-phone op mijn Nexus navigatiesysteem aansluiten. Is dit eenvoudig (via AUX) of kostbaar?

Hopelijk heeft iemand een reactie of kan hij/ zij mij doorverwijzen.
Alvast dan en vriendelijke groet,

Niek

De Stip

Forumguru
Die "doffe tok", heeft te maken met de kachel kleppen. Is een typisch VAG kwaaltje en heeft mijn huidige auto ook.
Het verdwijnt nadat de auto warm is geworden.

hemi24

Forumguru
Niek, allereerst welkom hier!

Een poging tot wat antwoorden:

1. Ik neem aan dat er hulpveren zijn gemonteerd, dit zijn extra veren die binnen in de bestaande achterveren zijn geplaatst. Kunnen er zonder veel problemen weer uit worden gehaald.

2. kan het omschreven geluid niet echt plaatsen, misschien de schakelstang(en)?

3. tot gister was er nog een setje te koop: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=12378
Misschien vind je hier wat je zoekt: http://skodateile.cz/index.php?pg=products&menu=Škoda|Octavia II(A5)

4. Om een aux-in te realiseren, onderaan de volgende pagina: http://www.octavia-vrs.com/cms/content/mfd2-install-guide

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groet, Henk

Nbouman

Nieuw lid
Dank voor de reacties en voor het welkom heten!

Fijn om te horen dat dat getokkel een vaak voorkomend geluid is en geen kwaad kan. Ik heb nog wel 1 jaar garantie op alle onderdelen op deze auto. Is het wel iets wat ik bijv. in de loop van het jaar kan laten verhelpen of heeft dat ook weinig zin? En is de omschrijving kachelkleppen en getokkel voldoende voor een garage?

Over die hulpveren. Waarom plaatsen mensen die? Geeft dit extra comfort als je lange stukken rijdt want ik zie niet echt voordelen?

Ik heb ook nog een waarschijnlijk hele domme vraag... Ik kom er maa niet achter hoe ik de voorkeurzenders van mijn Nexus-systeem kan wijzigen + het geluid zo kan instellen dat hij harder/ zachter wordt naar gelang de snelheid die je rijdt.

Alvast een goed weekend en veel rijplezier!
Niek

hemi24

Forumguru
Zender opslaan:

Zender selecteren en één van de 6 knoppen (bovenste 3 van 5 aan beide zijkanten) aan de zijkant even langer ingedrukt houden, waar je de zender onder wilt plaatsen.

Snelheidsafh. volume:

Toets met muzieknoot drukken; vervolgens rechts volume selecteren en de gewenste instelling onder GALA instellen.

Bakkertje

Forumguru
Hulpveren worden geplaatst om het doorzakken te voorkomen. Bijvoorbeeld als je met een caravan op pad gaat, vaak met een volle kofferbak op pad bent of als je een LPG tank hebt.

Over die hulpveren. Waarom plaatsen mensen die? Geeft dit extra comfort als je lange stukken rijdt want ik zie niet echt voordelen?

Heb je een trekhaak die ONDER je achterbumper doorgaat?
Laat de hulpveren dan maar zeker zitten.
Ik heb geen hulpveren en knal regelmatig met de trekhaak tegen het wegdek. Dit gebeurt gewoon bij verkeersremmers of parkeren op een plaats die in een hoek hoger ligt dan het wegdek. Meestal wel in geladen toestand (3-4-5 personen) maar het is nogal verschietachtig.

French

Lid
Mee eens. Toen ik nog geen hulpveren onder mijn auto had, heeft mijn trekhaak aardig wat klappen opgevangen. Ook ik rij, zeker tijdens vakanties, zwaarbeladen en dan zijn hulpveren erg prettig. Ik persoonlijk vind dat de achtervering van de Octavia eigenlijk wat te slap is.
Sinds ik hulpveren heb, heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Bovenaan Onderaan