Niet terug in e-mode in de eerste km-ers na koude start?

SuperbIV

Senior Member
Vraagje voor de iV rijders. Wat ik mij af vraag is of jullie ook het volgende hebben:

Als ik start (koude motor), start hij altijd op e-mode en rijd hij ook in die modus gewoon weg. Als ik hem dan in de eerste kilometers op hybride zet kan ik daarna e-mode niet meer aanzetten en komt er in het instrumentenpaneel een e-mode symbool met een streep er door.

Pas als ik helemaal stil sta en de motor dus uit gaat door start-stop is de e-mode weer in te schakelen.

Ook als ik een (kort) tijdje gereden heb zonder stil te staan verdwijnt op een gegeven moment het e-mode symbool met streep er door. Dan kan ik gewoon weer wisselen tussen modes.

Kan me voorstellen dat dit is ingebouwd om er voor te zorgen dat met koude motor niet constant gewisseld wordt tussen elektra en motorvermogen, maar vroeg me af of anderen dit herkennen.
 

SuperbIV

Senior Member
Ik heb al gevonden dat dit normaal gedrag schijnt te zijn. Op dit filmpje zie je bij 6.00 min hetzelfde:


E-mode is hier niet beschikbaar aangezien de motor blijft draaien. Bij mij kan ik na stilstaan echter wel gewoon emode selecteren, maar hij zal waarschijnlijk start stop uit hebben staan waardoor de motor blijft draaien.
 

StijnJ

Lid
Dank, ik heb mijn superb pas 2 weken en ik had al een afspraak gemaakt bij de garage waar ik hem heb aangekocht. Die kan ik cancelen, zo te lezen.
 
Mijn octavia doet het zelfde; dat heeft idd te maken met de eerste opwarm fase van de motor.
Dus totdat dit bereikt is is de emode niet beschikbaar. pas zodra het (ik vermoed alleen) het koelwater op temp is is emode weer beschikbaar. Olie is uiteraard nog lang niet op temp. Dat duurt wel even voordat die 4 liter is opgewarmd...
 

StijnJ

Lid
Zie ook deze:

 
Bovenaan Onderaan