Niet mee op zoek naar een Octavia.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NMax155

Nieuw lid
Goedemiddag allen,

Mijn naam is Robert en ik ben op zoek naar een Octavia 2.
Al speurend op het net kom ik er 2 tegen waar ik wel interesse in heb.

#1 is een 1.6 8-v 75KW Elegance met een seq-automaat van 2-2006, km-stand 149k en die staat bij een Skoda-servicepunt.
2e eigenaar, boekjes aanwezig en onderhoudshistorie bekend, distributie vervangen bij 100.000 maar wel c.a 10 jaar terug.
Deze servicedealer stelt dat de distributie geen wissel kent op basis van leeftijd, en dat deze nog zeker zo een 100k meegaat.
Algehele staat zeer netjes + NAP, Vraagprijs 5.950€

#2 is een 1.6 16-v 85KW FSI Ambiente Attractive Business 6-versn DSG van 4-2008, 138k en die staat bij een inruildealer.
1e eigenaar, boekjes aanwezig en onderhoudshistorie bekend, of en zo ja de distributie is vervangen weet ik (nog) niet omdat ik daar morgen pas ga kijken.
Op de plaatjes van de advertentie ziet deze er netjes uit, + NAP, vraagprijs 5.750€.

Is het prijsverschil tussen de 75KW en de 85KW te rechtvaardigen naar jullie idee?
Wat zijn de zwakke punten van beide modellen, en waar moet ik goed op letten bij een eventuele koop?
Is de 6-v seq-aut storing gevoeliger dan de DSG of is dit juist andersom?
Staan deze modellen bekend als roestgevoelig, en zo ja, wat zijn dan de eventuele aandachtspunten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Robert
 

Tees

Donateur
Ik meen me te herinneren dat de 1.6 FSI niet als een heel solide blok bekend staat. Dus in dat opzicht zou de 1.6 MPI beter zijn.

Roest is geen groot probleem bij de Octavias, met uitzondering van rond de kentekenverlichting in de achterklep. Soms onderaan de achterklep ook.

Wat ik me alleen afvraag: waarom geen 1.2 of 1.4 TSI? Is wel iets duurder, maar naar mening een véél prettiger rijdende motor dan de atmosferische motoren van de jaren daarvoor. Ik kom zelf uit een F1 1.4 16v en nu in een O2 1.2 TSI en ik vind de TSI véél fijner rijden, ondanks dat ie kleiner is én in een grotere auto ligt.
 

NMax155

Nieuw lid
@Tees

Bedankt voor de snelle reactie.
Aangezien wij hier slechts zo een 12k per jaar rijden, en dan ook nog eens in de (pensionado)vakantie, waar wij doorgaans zo een 8k afleggen, hebben we ons budget vastgesteld op 6000€

Ik heb zelf wat bedenkingen waar het de 1.6MPI 8-v aangaat, dat is toch wel een wat verouderd type motor.
Ik lees ook dat de meningen verdeeld zijn wat het de 1.6FSI betreft, maar mag toch wel verwachten dat deze bij het juist opvolgen van het onderhoud volgens schema, geen directe moeite zullen hebben met 12k p/j.

Weet jij misschien of er specifieke problemen bekend zijn wat bereft de 6-v seq en de DSG modellen?
 

Tees

Donateur
Nieuwer is niet altijd beter. De 1.6 FSI wordt vaak niet als een verbetering tov de 1.6 MPI beschouwd. De FSI schijnt allerhande kwaaltjes te hebben en bovendien meer te drinken voor ietsjes meer prestatie.
Ook met weinig kilometers kan je prima problemen krijgen, juist sommige problemen komen boven bij weinig rijden.

Wat betreft de versnellingsbakken heb ik daar weinig kennis van. DSGs zijn fijne versnellingsbakken, maar hebben soms wel hun problemen, vooral met versleten koppelingsplaten. Of dat in deze generatie ook zo is weet ik niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 160k km in een Octavia combi 2007 met 1.9TDI gereden, die had ook een DSG-6. Ik weet niet zeker of de 6-bakken voor de benzine- en dieselversies uit die tijd van hetzelfde type zijn (met natte koppeling). Zo ja, dan geldt een verversingstermijn van 60.000km voor de transmissieolie, dus daar zou ik even op letten.
Op zich een bijzonder prettige bak; met de sequentiële bak heb ik geen ervaring.
 

NMax155

Nieuw lid
@Canon-Eye

Ook jij bedankt voor jouw reactie.
Ik zelf opteer ook meer voor de DSG, ik zal bij de aanschaf de onderhoudsboekjes aandachtig nalezen om te zien wanneer de transmissieolie is vervangen.
 

hemi24

Forumguru
1.6 benzine in de O2 was volgens mij niet met DSG, maar een conventionele automaat.
DSG is voor de benzineversies later bij de 1.8 TSI geïntroduceerd (nog voor de facelift).
 

NMax155

Nieuw lid
@hemi24

Bedankt voor de info.
De 1.6FSI heeft zo te zien een DSG-achtige schakelpook (ik heb de auto nog niet lijfelijk gezien, alleen foto's), er zit namelijk bovenop de schakelpook een chrome knop.
En die zit niet op de 1.6MPI waar ik in gereden heb, daar zit alleen een knop aan de zijkant van de schakelpook.
 

Canon-Eye

Forumguru
Aan die pookknoppen zou ik niet al te veel betekenis hechten, die zijn nog wel eens veranderd in de loop der tijd.
Ik weet het niet meer 100% zeker, maar ik meen dat het drukknopje op de DSG-pook in mijn Octavia2c (1.9TDI pompverstuiver van oktober 2007) ook aan de linker zijkant zat. Bij mijn huidige DSG zit het aan de voorzijde van de pook, in rijrichting gezien.
 

NMax155

Nieuw lid
@Canon-Eye

Ik heb inmiddels 2 proefritten gemaakt.
Maar deze auto's gaan het niet worden.
Ik vind de rijeigenschappen niet echt aansprekend (in vergelijk met de Citroën C5 die ik nu heb).
Ik ga dus op zoek naar een iets recentere C5.

Aan allen : Bedankt voor de reacties, en ik wens jullie veel rijplezier met jullie Skoda's.
 

Tees

Donateur
Interessant, wat is het dat je minder prettig vindt? Ik ken de C5 zelf niet, maar algemeen genomen worden Duitse autos (waar ik Skoda als VAG product maar even onder schuif) vaak prettiger ervaren dan Franse autos. Maar het is natuurlijk ook maar net wat je fijn vindt, en daarmee erg persoonlijk.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Als je bv heel erg op puur comfort gericht bent en echt het gevoel wilt alsof je in je sofa over de weg deint is een Citroën wel begrijpelijk.
 

NMax155

Nieuw lid
@Tees en @JeSko

Ik vind het veergedrag (heel) stug te noemen.
En natuurlijk ben ik gewend aan de Hydractive vering, die elk hobbeltje doet verbleken.
Maar het stugge veergedrag van de beide auto's waarin ik heb proefgereden, heb ik als onprettig ervaren.
Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een C5 vanaf bj 2008, het laatste model welke Citroën heeft uitgerust met het Hydractive veersysteem.
En ik heb er inmiddels een paar op het oog.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik weet niet hoe de O2 geveerd is. Van de Octavia 3 lees ik hier juist vaak dat men deze te soepel geveerd vindt.
Ik heb hiervoor altijd Franse auto's gehad en merk niet dat de Octavia minder comfortabel is qua vering.
 

JeSko

Forumguru
@1983jeroen

Ja het hangt er gewoon erg vanaf wat je zoekt, bv ter vergelijking, onze oude Citroën C4 reed alsof je op een luchtkussen reed, heel lekker om door het centrum te karren maar bij beter bochtenwerk was dat niet aan mij besteed, onze Skoda's zijn dan weer soepel geveerd maar toch met meer respons dan de Citroën, en onze huidige Mazda is zelfs oem hard geveerd. Het zijn echte uitersten maar VAG zit daar wat tussenin.

Succes @NMax155 met de keuze en veel plezier met de C5 :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Begrijpelijk @NMax155. En zo zie je maar weer hoe persoonlijk zoiets is :jaja:
Ik hou ook wel van de veerkarakteristiek van de O2, het is zeker niet poedelzacht, maar ook niet keihard. En soms kan je niet de vinger erop leggen waarom iets onprettig voelt, zo heb ik eens in een Volvo V70 gereden en ik vond t gewoon niet fijn aanvoelen.

Hopelijk vind je in een nieuwe C5 waar je naar op zoek bent!
 

NMax155

Nieuw lid
@1983jeroen, JeSko, en Tees.

Ik rijd al meer dan 30 jaar in een Citroën, achtereenvolgens de BX, de Xantia en de C5 en dan meestal de Break, en ben gewoon helemaal verknocht geraakt aan het Hydractive veersysteem.
Maar ik dacht waarom kijk je niet eens bij de concurrent, voor een wat andere smaak ter vergelijking.
En het betere bochtenwerk is aan mij, als pensionado niet meer besteedt (helaas).
 

1983jeroen

Forumguru
Succes met de zoektocht!
Heb het model vanaf 2008 wel altijd erg mooi gevonden en af en toe gereden met de station. Deze was wel uitgerust met normale veren. Erg fijne reiswagen ook!
Destijds vond de pers dit model te Duits overkomen.
Leuk daarom dat Citroën wel eigenwijs was met het aparte stuur waarbij het midden vast staat! Gek eigenlijk dat dat geen navolging heeft gekregen, want de knoppen altijd op dezelfde plaats is super fijn in mijn ogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

NMax155

Nieuw lid
@1983jeroen

Bedankt voor je succeswens.

Ik ga voor een C5 2.0i vanaf het 2008 model, die is nog voorzien van het Hydractive veersysteem.
De PSA-1.6THP met al de daaraan verbonden horrorverhalen(distributie), daar brandt ik de vingers niet aan.
 

1983jeroen

Forumguru
Verstandig!
Mijn baas had geloof ik een 1.8?
Die was niet echt zuinig. De THP bleek veel zuiniger, maar die motor kost je op andere manieren weer veel geld ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan