NEXUS t.o.v. TOM TOM navigatie

blacktdi

Actief lid
Ik zit eigenlijk weer eens te dubben. Ik heb in mijn bestelde octavia een NEXUS navigatie genomen maar heb afgelopen week de TOM TOM GO500 uitgeprobeerd en wat een ongelooflijk goed apparaat is dat. Alles wat je nodig hebt zit erop, van bluetooth telefoon verbinding tot bijna alle destinations waar je maar naar toe wilt. In mijn huidige auto heb ik een BECKER navigatie maar die haalt het niet bij de GO500. Nu begin ik me af te vragen of de NEXUS ook zo razend snel en accuraat rekent als de GO500. Ik heb het apparaat nog geen een keer op een fout kunnen betrappen. Natuurlijk heeft de NEXUS een groter scherm, een radio en CD speler maar er is dan ook een prijsverschil van dik 2000 Euri. Voor dat extra geld had ik natuurlijk ook een heel mooi aftermarket systeem voor kunnen laten inzetten. Wie heeft meer ervaring met de NEXUS. /forum/images/graemlins/407.gif

RSTDI

Actief lid
Ik heb ervaring met het broertje van de Nexus wel te weten het RNS MFD 2 van volkswagen. Ik ben hier zo tevreden mee dat ik ook bij mijn nieuwe skoda deze besteld heb. Het grootste voordeel vind ik de file informatie. Omdat in Nederland bij gebrek aan zendtijd maar een kwart van de file informatie wordt gegeven. Worden de meeste file,s niet gemeld, maar wel doorgegeven aan het TMC en deze worden gelijk in de route opgenomen, en door de gegevens van de boordcomputer wordt de aankomsttijd keurig aangepast.
Nee voor mijn geen aftermark systeem. (Ik heb de tom tom van mijn vrouw ter vergelijking naast elkaar gebruikt en moet zeggen het systeem werkt goed maar herberekenen doet de Nexus veel sneller ondanks dat beide software gebruiken van Teleatlas zijn routes niet gelijk) Inderdaad de hoge prijs doet een hoop mensen afschrikken. Ik persoonlijk vind het de prijs waard maar ieder voor zich.

Ik heb er ook over zitten twijfelen en uiteindelijk de knoop door gehakt en ik ga voor een los systeem. Of de Go300 met een parrot bluetooth carkit of anders een Go 500.

Het nadeel van de Go 500/700 is dat er aardig wat problemen zijn met de carkit functionaliteit.. zie ook het volgende forum http://www.mijntomtomgo.nl/

Tot nu toe lijkt de Go 300 en parrot de beste keuze.. goede navi en beste bluetooth carkit..

blacktdi

Actief lid
Op zich is de pioneer AVIC X1R een mooi apparaat maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de nexus navigatie er mooier in vind passen. Het vormt een mooier geheel. De pioneer is ook veel diefstal gevoeliger. Het betreft ook een lease auto en om dan een aftermarket installatie in te bouwen zal die toch uit m'n eigen portemonnee moeten komen. Daar komt nog bij dat over 4 jaar er waarschijnlijk andere systemen zijn die weer beter zijn en wat moet je dan met de pioneer.

@blacktdi: Bij de meeste leasemaatschappijen kan je ook aftermarket systemen mee leasen. Je bent niet verplicht om alles bij de dealer te nemen. Even navragen bij de leasemaatschappij.

Chris

Lid
Beste,

Ik denk dat als je veel rijdt TMC een must is. Ikzelf heb een VDO Dayton met tmc en kan zeggen dat ik al veel problemen omzeild heb hierdoor. Voor allebei de systemen valt iets te zeggen, maar als je het geld makkelijk kan uitgeven zou ik de nexus pakken, deze zit mooi in het dashboard en heeft zeker TMC. Heb je echter nog een auto, dan is een tom tom weer geweldig, want kun je indien nodig deze in de andere auto plaatsen. Onder andere in huurauto's is het droevig gesteld, nog bijna nergens GPS navigatie aanwezig, behalve in de USA bij Hertz(Neverlost). Dit jaar nog een auto in Spanje (AudiA4 zonder Nav. systeem) gehuurd, als je dan een Tom tom hebt en kunt deze meenemen rijd je met je huurauto ook een stuk relaxter. PS, Kun je de Nexus indien je wil nog wel afbestellen? Een bestelde auto wordt precies op maat gemaakt, me dunkt dat je zeker niet te lang moet wachten als het zo ie zo nog mogelijk is.

Succes,

Chris

RSTDI

Actief lid
Een vraagje aan de mensen met Tom Tom 300, 500, en de 700.
Waar laten jullie hem als je de stad in moet of bij een klant aan het werk????
Op de zelfde plek als het frontje van de radio.
Onder de voorstoel!!!!!!

Wiseguy

Actief lid
In ieder geval uit het zicht lijkt me.... Anders ben je 'm echt wel kwijt en een zij-ruitje lichter... /forum/images/graemlins/grin.gif

nomad

Senior Member
Maar er is meer dan tomtom...
Ik rij zelf met Navigon vanwege de TMC en dit doet absoluut niet onder voor een VDO. Alleen heb je een iets kleiner scherm (4" tegen 6,5") maar ik heb alles wat een VDO ook heeft. Zelfs geheel Europa op huisnummerniveau op 1 kaart.

Droopy

Actief lid
Is er een locatie war je verschillende systemen kunt uitproberen /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Is er een locatie war je verschillende systemen kunt uitproberen /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]

Niet echt. Maar via de websites van de verschillende fabrikanten kom je een hoop te weten. Ook kun je veel info vinden op www.pocketinfo.nl

Nexus ziet er mooi uit en TMC is inderdaad erg handig. Al vraag ik me af hoe je TMC echt goed in Nederland wilt gebruiken. Veel alternatieven hebben we in Nederland niet. Maar EUR 2200 is een hoop geld voor een navigatiesysteem waar je niet eens naar een cd'tje kan luisteren tijdens het navigeren. Daarom heb ik geen Nexus genomen, ik bouw mijn PDA weer in de auto. Werkt als een speer een ook file informatie is er op te zien middels de plug-in van TOMTOM, ja dat kost ook geld. Maar voor het bedrag van een Nexus kan je jaaaaaaaren via TOMTOM file nieuws krijgen....
Tevens zijn de kaarten een stuk goedkoper dan die van de Nexus. EUR143 (Benelux) tegen EUR 50 voor heel Europa...

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Al vraag ik me af hoe je TMC echt goed in Nederland wilt gebruiken. Veel alternatieven hebben we in Nederland niet.

[/ QUOTE ]Hoe kom je DAAR nou toch bij? Mag ik je eens verwijzen naar de site www.navigatiehelpsite.nl/forum ?
Daar vind je een schat aan informatie, OOK over TMC.

Een tussenweg tussen een Nexus en een TomTom (want ik vind het vergelijk nogal mank gaan) zou een Kenwood 2 din-scherm met touchscreen zijn.

TMC is leuk om te weten waar de files staan, omdat je nou eenmaal niet continue op de radio hoort waar de files zich bevinden. Op het moment dat je aanvangt met een route kan TMC een voordeel bieden met de keuze van welke route. Maar op het moment dat je onderweg van Amsterdam naar Rotterdam bent en je krijgt via TMC file melding, heb je dan nog een alternatief in Nederland? Nope, ga maar eens van de weg af, het kost je dan in 90% van de gevallen meer tijd dan netjes achter aan te sluiten in de file. Ik neem daarom ook geen andere route meer op het moment dat er file gemeld word (als ik al onderweg ben).

KingFish

Nieuw lid
Ik heb de Nexus in mijn Skoda en ben er zeer tevreden over. Geen frontje wat je mee moet zeulen (of in je auto moet verstoppen) wanneer je je auto geparkeerd hebt. TMC is super. De Nexus geeft je elk gewenst moment een lijst waar er files zijn en waarom. Ook kun je inprogrammeren dat er van een in te stellen zender de gesproken file informatie wordt opgenomen zodat je dit kunt afluisteren zodra je instapt. En dat kan dus 2 uur voor vertrek!!!
@ SkodaTDI: Niet iedereen rijd alleen van Amsterdam naar Rotterdam. /forum/images/graemlins/smirk.gif

Bovenaan Onderaan