New kid in town: Lucid

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Na Tesla is er een nieuw merk uit sillicon valley dat de markt van elektrisch rijden op z'n kop wil zetten: Lucid. Met een voormalig topman van Tesla en veel knappe koppen lijken ze er in te slagen de eerste elektrische auto te hebben ontwikkeld met een fatsoenlijke range van ruim 800 km! Daarnaast heeft het topmodel 1111 pk! <-- dit is geen typfout. De motoren zijn bovendien superklein (past in handbaggage) en de laadsnelheid doet zelfs Porsche bleek wegtrekken.

Over vorm en functie kun je twisten, maar dat deze techniek (kleine compacte motoren en batterijen) de markt gaat veranderen durf ik wel te beweren.

Check hier de eerste Nederlandse rij-video:
 

Duijzer

Donateur
Interessant merk. Maar wel een kanttekening: auto rijdend hebben is één, maar massaproductie starten is nog wel even een ander stukje van de taart. Tesla had daar in het begin ook grote moeite mee en kwam op het randje van faillissement terecht. De auto is nu te duur voor de massa. En om massa te maken moet én de prijs omlaag én er fors geïnvesteerd worden. Dat slokt enorm veel geld op en daar lopen deze projecten vaak op stuk Of het stopt omdat het geld op is en investeerders het niet meer zien zitten, of het wordt opgeslokt door een bestaand merk dat de techniek gaat gebruiken voor het eigen merk. Het zou mooi zijn als dit merk het redt, mooie concurrent voor Tesla en Lightyear.
 

Tees

Donateur
Op de website van Lucid staat een NLse prijs van 222 k€. Stevig aan de prijs, maar ook wel stevige specificaties. 900 km actieradius (conform de EPA methode, weet niet wat dat in WLTP is).

Voorlopig een nichemarkt, maar zo is Tesla (en nu Lightyear) ook begonnen. Zal mij benieuwen of ze de stap naar massaproductie kunnen maken en zo ja, wanneer.

Vraag me qua techniek wel af hoe ze zoveel actieradius erin krijgen. Tesla heeft al behoorlijk state of the art batterijen, dus zouden ze er gewoonweg meer ingestopt hebben en de luchtweerstand geminimaliseerd hebben?
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Voorlopig een nichemarkt, maar zo is Tesla (en nu Lightyear) ook begonnen. Zal mij benieuwen of ze de stap naar massaproductie kunnen maken en zo ja, wanneer.
Wat mij betreft ook zeker nog niet interessant voor aankoop, al is het maar omdat er nog veel kinderziektes inzitten en de levertijd op onderdelen ook gigantisch zal zijn (want enkel hun eigen productielijn).

Vraag me qua techniek wel af hoe ze zoveel actieradius erin krijgen.
Volgens mij zijn ze daar redelijk transparant over in hun Youtube-videos. Is echt een verfijnde techniek. Als je bedenkt dat de motor nu een stuk compacter zijn, kunnen er al simpelweg meer batterijen in zonder veel hoger gewicht. Bovendien moet de distributie van de stroom door / in de batterijen ook significant anders zijn dan bij de Tesla's. Mocht je geïnteresseerd zijn:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Wat ik trouwens (los van de auto) mooi vind aan de aanpak van Lucid, is dat ze heel open en transparant zijn over hun aanpak en de werking van hun product en eigenlijk alles in 36 minuten "verklapt". Kijk de bovenstaande video en je zult merken dat Peter Rawlinson het veel heeft over de productiekosten, massaproductie en zelfs "het redden van de aarde", in plaats van alles als bedrijfsgeheim voor zichzelf te houden en grof geld te verdienen aan deze techniek.

Dat zie ik de gevestigde orde niet snel doen!
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat de beste man iets tot in de puntjes beheerst !
En dat is veel praten en zeggen maar weinig vertellen..
Geen enkele ondernemer laat het achterste van zijn tong zien ! Anders kan hij zijn toko wel sluiten.
 

Cordoba

Forumguru
In Aziatische wetenschappelijke publicaties zie je niet zelden dat juist een belangrijk detail niet wordt vermeld, of dat er zelfs foute detailinformatie wordt gegeven. Het enige doel daarvan is om de concurrentie op achterstand te houden. Ook bij octrooi-aanvragen proberen aanvragers vaak om essentiële details buiten de aanvraag te houden, ook met het doel om de concurrentie achter zich te houden. Bij een octrooi-aanvraag is het namelijk zo dat eerst de aanvraag gedaan moet worden, vervolgens blijft die een bepaalde periode in de kast liggen om te zien of een ander niet met hetzelfde idee komt, dan wordt een octrooi aanvraag gepubliceerd (en kan de concurrentie die dus vrijwel kostenloos inzien) en pas jaren later kan zo'n aanvraag gehonoreerd worden. Al die tijd loopt al wel de rechtsbescherming dat een ander het octrooi niet mag schenden, maar kan een uitvinder vaak nog niets produceren/verkopen, waardoor er van de 20 jaar bescherming bijvoorbeeld effectief 15 jaar overblijft om de ontwikkelingskosten terug te verdienen.

Niet zelden gaat het bij dergelijke filmpjes niet zozeer om wat ze vertellen/laten zien, maar vooral om wat ze niet laten zien/vertellen. Vaak zien alleen insiders/specialisten waar de info niet volledig is.
 

Cordoba

Forumguru
Net even het filmpje van Lucid bekeken, maar eerlijk gezegd niets nieuws gezien, met uitzondering van de het ontwerp van de bodem, met een tunnel met diffuser. Als een auto op de markt komt, dat is dat 'geheim' ook binnen 5 minuten openbaar, dus ook niets nieuws. De rest van het filmpje is gewoon fysica, waarbij het eigenlijk allemaal zaken zijn die in de vorige eeuw al bekend waren.

De echt interessante zaken (zoals hoe ze omgaan met cellen die kapot gaan/minder gaan functioneren) noemen ze wel, maar wat ze er nu echt aan doen wordt niet genoemd.
 

Domu

Lid
Ben benieuwd, met zulke prijzen word het een elektrische niche-markt.
Dan geloof dat k eerder in een succes(je) voor het Chinese Nio. Dat concept vergt enorme investeringen, maar de chinees is niet voor één gat te vangen. Die budgetten zijn bijna onbeperkt. Het probleem voor iedere elec. autofabrikant: recycling van accupakket. In China zijn de normen ver beneden EU standaard dus kan men “goedkoper” werken. Helaas. Toch zal de prijs en het concept mensen over de streep trekken en de ogen doen sluiten voor het Chinees systeem van afvalverwerken.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Recycling van accupakketten, dat zal grotendeels neerkomen op scheiden en hergebruiken.
Er zit teveel 'goed spul' in om 'weg te gooien'.
Die accupakketten uir China zullen gerecycled worden waar de auto's verkocht zijn: voor een groot deel Europa en de VS.
 

Tees

Donateur
Er zijn toch nog geen regels op het gebied van recycling van batterijpakketten? Volgens mij is dat namelijk nog nauwelijks op een goede manier te doen.

Maar goed, als die er wel komen, dan zal dat gelijk zijn voor alle fabrikanten die op de Europese markt actief zijn. De EU hecht (terecht) nogal veel waarde aan level playing field, dus als Nio het niet op orde heeft, komen ze niet op de Europese markt.
 
Bovenaan Onderaan