Neem stuur over.

Beste mensen.

Zoals bekend sinds kort de skoda o4 combi. Nu zitten daar flink wat hulpmiddelen op en aan (lane assist - traffic assist etc). Nu is het zo dat als dit geactiveerd is de auto toch vraagt om het stuur over te nemen na de zoveel tijd. Soms vaker dan andere keren. Weet iemand of daar een reden voor is en waarom soms vaker dan de andere keren?
 

CDK

Forumguru
Bij Skoda willen ze het liefst dat je heel krampachtig het stuur vast houdt ;) Vond het bij mijn Kodiaq ook altijd erg vervelend als ik relaxed aan het cruisen was en het stuur losjes vast had dat dan vrijwel continu die melding kwam. Enige wat je er aan doen kan is regelmatig ‘tegen sturen’ alleen dan heb je die melding niet, maar het is zeer onnatuurlijk. Andere merken doen dit anders en vaak beter.
 

Patron

Senior Member
In een Citroen kan je een flesje water op het stuur zetten dan blehrt ie niet tegen je :deuk:
Ik dacht dat het in NL/EU vastgezet was op een x aantal seconden alvorens hij waarschuwt.
 
Bedankt voor jullie comments en tips. Zal eens kijken of ik inderdaad "onnatuurlijk" eens kan tegensturen. Zaterdag tripje van Almere naar Hoensbroek. Dus genoeg km om te testen hoe en of dat werkt.
 

Antera

Donateur
Het is veel erger geworden met de nieuwe software. Hij zeurt om het minste of geringste ook als je niet meer goed in het midden rijd enz. Ze hebben het niet beter gemaakt. Zover ik begrepen heb werkt zelfs een blikje er tussen niet meer, maar probeer het en laat het weten
 

Snoete

Lid
Echt irritant wanneer je op een smalle weg rijdt met links en rechts rode fietspad stroken en er opeens aan het stuur getrokken wordt richting het midden van de weg EN richting de tegemoet komende fietser die je probeert te ontwijken.

Heeft niets met veiligheid te maken.

Het uitschakelen van de lane-assist gaat bij mij al half automatisch bij het wegrijden.
 

hemi24

Forumguru
@Snoete : raar dat je daar last van hebt..!

De wegen die je beschrijft hebben doorgaans een max. snelheid van 60 km/h en de lane-assist begint pas bij 65 km/h actief te sturen...

Leg eens uit : veiligheid???
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Snoete

Lid
Het was een weg buiten de bebouwde kom, het zou best kunnen dat ik daar rond de 65km/h reed. Verder geen verkeer op een recht stuk , alleen dus die tegemoet komende fietser. Ik rij dan op tijd naar rechts om de fietser te laten zien dat ik hem gezien heb. En uiteraard om voldoende afstand te houden.

Volgens mij hoef ik niet verder uit te leggen dat het niet veilig is om vervolgens weer naar het midden van de weg gestuurd te worden, richting de fietser.

Dat trekken aan het stuur gebeurd trouwens ook wanneer je in een lange bocht volgens de Lane Assist te dicht bij het midden van de weg rijdt.
 

hemi24

Forumguru
Geen problemen mee, probeer maar wat verder rechts te rijden, dan past de auto zich toch weer aan!
Wat ik wel irritant vindt is dat het systeem ook reageert op een vlak met schuine strepen, daar waar rijbanen bijv. van 2 naar 1 gaan.
Krijg je even zo’n ongewild rukje aan je stuur.
 

Rataplan

Forumguru
Echt irritant wanneer je op een smalle weg rijdt met links en rechts rode fietspad stroken en er opeens aan het stuur getrokken wordt richting het midden van de weg
Ik herken dit ook, maar voor mij nog niet irritant genoeg om het uit te zetten.
Nu zijn dit soort wegen volgens mij typisch Nederlands, want als ik in Duitsland rijd heb ik er minder last van dat het mij opvalt en/of ik mij eraan stoor.
 

Spoetnik

Forumguru
Bij mij was de Lane assist het enige wat nog werkte. Nadat ze vanmorgen de boel hebben gereset werkte die na de eerste km ook niet meer.:wavecry: Nu staat er een afspraak voor komende week in de agenda. Die veiligheidssystemen werken nog niet niet echt super. Wel rijdt de wagen heerlijk.
 
Heb zelf ook wel dat de auto niet goed afgesteld staat met hulp systemen. Mede ook de optie dat de skoda zelf de snelheid aanpast en rekening houd met bochten en rotondes etc.

Zelf nu al paar keer gehad dat de skoda ineens 80km gaat rijden midden op een snelweg waar je gewoon 100km mag. Of ineens aangeeft er komt een bocht waar een snelheid advies geld, skoda ineens vol de snelheid aanpast naar deze snelheid. Alleen rijd ik dan midden op de snelweg waarbij toch echt nog minimaal een aantal kilometers geen bocht te bekennen is.
Laat staan dat de skoda ineens bedenkt 130km te moeten gaan rijden terwijl je overdag maximaal 100KM mag in Nederland.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn vrouw had gisteren dat er een ambulance door moest op een 100 weg (met zo'n groene strook in het midden) de auto vond dat ze toch echt in het midden van de baan moest blijven...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Op mijn O3 zitten veel opties, maar 0 (optionele) hulpsystemen, heerlijk :D

Het enige wat er (helaas) standaard op zit, Emergency Brake Assist, heeft me al regelmatig een hartverzakking opgeleverd. Wordt nog wat met de volgende auto......gelukkig gaat het nu niet te hard met de kilometers....:thumbsup:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben het helemaal met je eens dat je zelf moet blijven rijden @JeSko, maar ik kan de hulpsystemen toch ook wel waarderen.
En nodig ... nou ja, handig niet noodzakelijk
 

Kanerr

Forumguru
De dag dat ik die systemen NODIG heb, geef ik mijn sleutels af.

Het is niet dat je het nodig hebt, maar het is een hulpsysteem, het helpt jou tijdens het rijden.

Maar dat is dan ook mijn probleem met zulke systemen, het helpt niet, het frustreert. ACC is een ge-wel-dige uitvinding en helpt veel om relaxed te rijden op de snelweg. Laneassist heb ik mijn twijfels bij omdat niet elk systeem goed werkt (zie voorbeelden hierboven).
 

JeSko

Forumguru
Op mijn O3 zitten veel opties, maar 0 (optionele) hulpsystemen, heerlijk :D

Idem hier richtrip, alle opties maar geen bemoeizieke "hulp" systemen. Heerlijk idd!

Het is niet dat je het nodig hebt, maar het is een hulpsysteem, het helpt jou tijdens het rijden.

Klopt, maar het is gewoon nog te onbetrouwbaar, zelfs Tesla's, koning in deze systemen, staan nog niet daar waar het zou moeten staan, laat staan een VAG waarbij alles weggesaneerd word vanwege financiële sores.
 
Bovenaan Onderaan