Hetzer
Forumguru

CARDIFF - "Nederlandse coureur wordt met de Fabia S2000 de hemel in geprezen: "Big, big talent.."
De Wales Rally GB heeft zondag een twaalfde plaats algemeen en eerste 'niet WRC' opgeleverd voor Kevin Abbring uit Son. Aan het stuur van een Skoda Fabia S2000 samen met de Vlaamse Lara Vanneste maakte hij veel indruk op de volgers van het wereldkampioenschap rally.
De klassementsproeven van de RAC Wales Rally Great Britain zijn met geen enkele andere FIA WRC-rally te vergelijken. Waar normaal gesproken bijna alle toprijders de finish halen, moeten in Engeland de sleepwagens regelmatig het parcours op om gestrande deelnemers te repatriëren naar het servicepark. De omstandigheden zijn zo zwaar dat bijna iedere rijder aan de finish van een proef wel melding maakt van één of meerdere ‘momenten’. Des te opmerkelijker is de prestatie van onze jeugdige landgenoot Kevin Abbring, over de proeven geloodst door de 21-jarige, charmante zuiderbuur Lara Vanneste. Niet alleen houdt het jeugdige rallyteam de door Volkswagen Motorsport ingeschreven Skoda Fabia S2000 op de spekgladde bosproeven in het juiste spoor, ook worden er razendsnelle tijden op de klokken gezet.

“Ik had het even moeilijk gisteren op de laatste proef. Het zicht was al belabberd door de mist en de invallende duisternis, maar nog vervelender, mijn voorruit raakte helemaal beslagen. Ik moest zelfs even stoppen om de ruit schoon te maken,” aldus Abbring. “Maar vandaag scheen de zon, en dat scheelt alles. De auto doet het prima, maar we moeten nog wel iets aan de banden doen voor meer grip. De proeven waren tricky en de eerste KP’s ben ik voluit gegaan om die eerste plek bij de niet-WRC’s weer terug te pakken.” En daar was onze landgenoot aan het eind van de derde dag in geslaagd. Ook staat hij op een uitstekende 12e plaats in het algemeen klassement.
Commentaar WRC-Radio
De prestaties van het jeugdige Volkswagen Motorsport-team blijven niet onopgemerkt. De vele toeschouwers langs de KP’s zijn enthousiast over Kevin’s spectaculaire rijstijl en ook werd hij uitgebreid gecomplimenteerd op het officiële WRC-radiokanaal: impressive, impressive, - big, big talent - a young kid with a bright future, hopefully he will be picked up.
Abbring was aan de finish erg tevreden over zijn resultaat. "Ik denk dat we het niet beter hadden kunnen doen. Eerste niet WRC, twaalfde algemeen, voor het eerst met zo'n auto en voor het eerst in deze wedstrijd. Ik denk dat we de kans maximaal benut hebben!"

Missie geslaagd
Voor Abbring begon de afsluitende dag van de rally goed. Niet alleen was hij ruim sneller dan directe concurrent Haydon Paddon, ook schoof hij door het uitvallen van Sébastien Loeb door naar plaats elf algemeen. Jammerlijk moest hij die plaats op de laatste kilometers afgeven aan Sébastian Ogier (teamgenoot Loeb). Ogier was na een tijdstraf bezig aan een opmars vanuit het achterveld en had normaal gesproken mee kunnen doen voor de winst.
"Het was mooi geweest als we de top tien hadden kunnen halen, maar als je kijkt naar wie er voor ons staan dan is dat met de auto die we nu hebben nooit haalbaar", vindt Abbring. Zo is, naast de missie van Volkswagen om te finishen, ook de doelstelling van Abbring om eerste 'niet WRC' te worden, geslaagd. Afgezien van een beslagen voorruit en last van dichte mist op enkele proeven kende Abbring een probleemloze rally. Meest opmerkelijk was toch wel zijn zesde tijd op de tweede klassementsproef waarbij hij zich tussen de officiële rijders van het MINI-team vestigde.
Wachten op het vervolg
Volkswagen toonde zich erg tevreden met het resultaat van Abbring en Vanneste. Bij afwezigheid van Volkswagen Motorsport-directeur Kris Nissen liet de perswoordvoerder weten erg gelukkig te zijn met het resultaat. Aangezien Volkswagen meerdere talenten een kans geeft, is nog onduidelijk of Abbring met dit resultaat een grote stap zet richting een officieel WRC-zitje.
"Het kan nog alle kanten op, hoop ik. Het zou mooi zijn als het met Volkswagen een vervolg krijgt. Het is een team wat opnieuw toetreedt in het WK, als je daar als jonge rijder vanaf het begin af aan bij kan zijn is dat een hele mooie kans", aldus Abbring.