Navigeren zonder cd?

Need

Nieuw lid
Ik heb sinds een week een Octavia 2 met Radio/Navigatiesysteem Škoda Cruise - Octavia II

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de navigatie werkt zonder dat de (Benelux) cd in het apparaat zit? Ik wil ook wel een MP3 muziekje luisteren en toch de weg vinden.
Kun je de kaarten in het geheugen van het apparaat plaatsen?
Bedankt voor je tips.
 
Bij dit navigatiesysteem wordt een CD-rom geleverd met een handleiding in 32 talen (geloof ik), waaronder het Nederlands. Alle vragen worden daarin helder beantwoord. Het pdf.-bestand voor de Nederlandse handleiding is te groot om het hier te uploaden, anders zou ik het als bijlage bij dit bericht voegen. Maar ik denk dat elke Skoda-dealer je eraan kan helpen. Succes.
 

Jager

Actief lid
Bij de navigatie kun je de route plannen, hij zet hem dan in het geheugen en je kan dan de cd eruit halen.
Als je verkeerd rijd zal hij weer om de cd vragen.
 

MadDog2K

Actief lid
Ik denk dat je hier alleen mee weg komt als je een CD-wisselaar er bij aanschaft? Of doet de wisselaar geen MP3's afspelen ?
 
Uit de handleiding:

[FONT=Arial,Bold]
[FONT=Arial,Bold]
Eisen aan de MP3-cd
[/FONT]
De cd moet voldoen aan de norm ISO 9660.

De naam van de artiest, van het album en van de titel van het weergegeven stuk kunnen worden weergegeven als deze informatie als ID3-tag aanwezig is (versie ID3v1 of ID3v2, max. 4 kb lang). De weergave van naam, album en artiest is telkens beperkt tot 32 karakters. Als er geen ID3-tag aanwezig is wordt de bestandsnaam weergegeven (max.32 karakters).

Afspeellijsten worden niet ondersteund.
[FONT=Arial,Bold]
MP3-formaten
[/FONT]
Het apparaat ondersteunt de MP3-formaten MPEG1, MPEG2 en MPEG2.5 layer 3.

Bit rate: 32, 40, 48, 56, 64, 80, 96, 112, 128, 160, 192, 224, 256 of 320 kbit/s (vast of variabel).

Bemonsteringsfrequentie: 32, 44,1 of 48 kHz. Bij bestanden met variabele bit rate kan de weergave van de speelduur onnauwkeurig zijn.
[FONT=Arial,Bold]
[/FONT]
[/FONT]​

 

ad5000

Actief lid
Ik heb sinds een week een Octavia 2 met Radio/Navigatiesysteem Škoda Cruise - Octavia II

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de navigatie werkt zonder dat de (Benelux) cd in het apparaat zit? Ik wil ook wel een MP3 muziekje luisteren en toch de weg vinden.
Kun je de kaarten in het geheugen van het apparaat plaatsen?
Bedankt voor je tips.

Ik denk dat het niet gaat werken....

Zelf heb ik een Nexus en daar werkt het zeker niet bij!
Voor een kleine 25 euro levert de dealer een kabeltje waar je een mp3 speler op de wisselaaraansluiting kan aansluiten ben je van alle problemen af (als je een mp3 speler hebt tenminste).
 
Ik denk dat het niet gaat werken....

Zelf heb ik een Nexus en daar werkt het zeker niet bij!
Voor een kleine 25 euro levert de dealer een kabeltje waar je een mp3 speler op de wisselaaraansluiting kan aansluiten ben je van alle problemen af (als je een mp3 speler hebt tenminste).

Bij de Cruise werkt het wel! Ik heb zojuist de proef op de som genomen: een cd met muziek in mp3-formaat gebrand, een route in de navigatie gepland, de navigatie-cdrom eruit gehaald, gebrande cd erin en jawel: de muziek voor een urenlange reis start, keurig met opgave van tracktitels in het display! De omweg via een aparte mp3-speler is dus niet echt nodig. Voordeel ervan zou kunnen zijn dat de navigatie-cd kan blijven zitten, maar dat weet ik niet uit ervaring.

(Naast de gleuf voor de cd staat overigens bij mij de aanduiding mp3 vermeld. Dat zal bij de Nexus dus niet zo zijn.)
 

LenK

Forumguru
En lijkt jullie dat nu handig om elke keer de cd te verwisselen?
Ik moet er niet aan denken.
Alleen als je sporadisch navigeert misschien.
Maar iemand die af en toe zijn navigatie gebruikt zal geen ingebouwd apparaat kopen vanwege de hoge prijs ook al werken ze meestal beter dan PDA of PNA.
 
En lijkt jullie dat nu handig om elke keer de cd te verwisselen?

Om twee redenen hoef je helemaal niet zo vaak de cd te verwisselen, volgens mij: 1e de in de navigatie geplande route is met een brede corridor in het geheugen opgeslagen, en 2e een mp3-cd (anders dan een audiocd) bevat voor enkele uren muziek, die je zelf uitgezocht hebt - dan mag je toch aannemen dat je er ook langdurig naar wilt luisteren. En zoniet, dan gebruik je de radio toch? Of je zet alle geluid uit - simpel een ander knopje indrukken, dus.
 

Need

Nieuw lid
Juist, bedankt voor alle reacties. De eerste van Cant55 was het nuttigst; ik moest gewoon de handleiding lezen. Dan blijkt dat je met de navigatie CD in het apparaat een route kunt plannen en als je daarna een muziek CD erin stopt doet de routeplanner het gewoon prima... Ik heb zelfs ontdekt hoe je de vriendelijk Vlaamse stem uit kunt zetten zodat ik optimaal van de laatste CD van Bonnie ''Prince'' Billy kon genieten.
 
Bovenaan Onderaan