Navigatie update Superb II - Bouwjaar 2011

JOVOS

Senior Member
Hallo Allemaal,

Mijn Superb II is van 2011 en vanaf toen zijn de navigatiekaarten ook niet meer geupdate. Momenteel begin ik er wel heel veel last van te ondervinden, ik moet te vaak over op Google maps.

Nu begrijp ik dat deze vraag al heel vaak is gesteld, en dat er hele topics aan zijn gewijd, en ik heb al behoorlijk wat topics door zitten spitten hierover, maar duidelijk wordt het mij door de vele info en off topic reacties niet echt. Ik lees over kaartupdates en systeemupdates, direct van Skoda of vergelijkbare volkswagen, verschillende jaartallen updates en bouwjaren, originele SD kaarten die gebruikt moeten worden, kortom... ik zie door de vele kronkelwegen de juiste route niet meer...

Zover ik weet heb ik geen originele SD kaart, ik zou niet weten waar ik die vinden moet of waar ze die verstopt hebben, heb 'm nooit gezien. Skoda site vind ik erg wazig om doorheen te komen, krijg daar weinig van gedownload.

Dus, graag even kort en To The Point als het mogelijk is:

- Waar kan ik het beste updates halen voor de Columbus uit de type II superb station?
- Werken de laatste updates (mocht ik die kunnen bemachtigen) nog op het Columbus systeem van mijn type II uit 2011?
- Moet ik perse een originele SD kaart hebben?
- Zijn er forumleden die dit eventueel ook uit kunnen voeren? (ik ben een heel slechte ITer)

Alvast hartelijk dank aan degenen die hier wat duidelijkheid kunnen verschaffen!
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb van dit systeem weinig kaas gegeten. Behalve ...
De "nieuwe" kaarten van dealers zijn op z'n minst al een half jaar oud, bij sommige merken zelfs 1,5 jaar.
Ze kosten van VW/Skoda ongeveer de prijs van een complete TomTom met Lifetime maps updates wat je beter en stukken actueler van deur tot deur brengt.
Bij de Columbus staan ze volgens mij op de interne harddisk en worden ze geladen via een DVD.

Maar kijk hier eens;
https://www.nzbserver.com/?search[tree]=cat3_zz_a5&sortdir=DESC&sortby=stamp&search[value][]=filesize:>:DEF:0&search[value][]=filesize:<:DEF:274877906944&search[value][]=Title:=:DEF:rns510#/?page=getspot&messageid=yY5Tee6xxPgObX1Xgpqpp@spot.net

en hier

https://www.gpsurl.com/volkswagen-seat-skoda/

Zelf gebruik ik sinds kort een €120 kostende Chinese 9" Android unit (redelijk ding) met o.a. TomTom Go met een (niet geheel legitime) licentie tot St. Juttemus waarmee ik elke kaart kan downloaden.
TT werkt goed, is up-to-date en dat kan je natuurlijk ook op een telefoon zetten. Net zoals bij Google Maps kan je de kaarten via WiFI downloaden op je toestel en de actuele info krijg je via je mobiele dataverbinding.
 

JOVOS

Senior Member
Dankjewel aan jullie beiden voor deze input!
Hier kan ik wel wat mee denk ik!
 

eriktv

Forumguru
Ik mijd dit deel van het forum een beetje om dezelfde reden, heel veel (voor mij) irrelevante info en het boeide me eigenlijk niet zo dat ik oude kaarten heb. Ondertussen op de Columbus RNS510 (ook in een S2 PFL, van 2012) zes jaar oud en is het me de €150 al bijna waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JOVOS

Senior Member
Als je een gedownloade DVD zou gebruiken die tijdens het overzetten toch blijkt te haperen en je moet voortijdig de installatie afbreken, ben je dan je oude originele navigatiegegevens die in de auto stonden kwijt? Of zit er iets van een backup in?
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Download en probeer iets waar anderen al commentaar op gegeven hebben en waarbij instructies zitten.
Als je die begrijpt en goed uitvoert komt moet het in orde komen.
Wat ik er ooit van gelezen heb is dat je een speciaal type (dual layer...?.) moet branden.

Worst kaas ben je je kaart kwijt die toch al ruim aan vervanging toe was en moet je toch een originele kaart kopen.
 

Spinal

Forumguru
Ja vanwege de bestandsgrootte moet het op een dual later, mijn vorige reactie is verwijderd vanwege de info die ik gaf (in strijd met de forum regels) maar ik zou zeggen gebruik Google en je komt een heel eind. Beste keus naar mijn mening is een Android unit kopen dan ben je verlost van het trage en zwaar verouderde standaard systeem.
 
Bovenaan Onderaan