Amundsen Navigatie probleem met Yeti uit 2015

JobSterk

Nieuw lid
Ineens geeft de navigatie (Amundsen) een heel andere lokatie aan dan waar ik op dat moment ben. Ook kan ik volgens de navigatie ineens door weilanden etc. rijden. Ik denk dat de GPS niet meer goed werkt. Weet iemand een oplossing van dit probleem?
Van de dealer hoorde ik dat mogelijk de GPS tracker in de dakvin (radio) stuk is.
 

Tees

Donateur
Dat kan heel goed ja, dat gebeurt wel eens. Het zou ook nog aan de bekabeling of aan de unit zelf kunnen liggen, maar de beste kans geef ik wel aan de ontvanger. Helaas is t geen pretje om die te vervangen, volgens mij moet de hemel dan los.
 

Frup

Forumguru
Kun je achter de Amundsen geen losse GPS ontvanger aansluiten? Die kun je makkelijk wegwerken.
 

JobSterk

Nieuw lid
Weet niet hoe ik de totale Amundsen uit het dashboard kan halen. Dealer vraagt hier ongeveer € 175 voor.

Tees. Wat bedoel je met “de hemel”?
 

Tees

Donateur
De hemel is de binnenbekleding van je dak. Dat bestaat uit 1 geheel en is nogal kwetsbaar.
 

EdK

Forumguru
Amundsen uit het dashboard kan halen. Dealer vraagt hier ongeveer € 175 voor.
pardon om een frontje te verwijderen en 4 torx schroeven los te draaien ??
Maw je moet met beleid en met bv de kunststof spatels het front rondom de Navi unit verwijderen.
Dan zie je een 4 tal schroeven ( torx) die je verwijderd en hierna kun je unit naar voren schuiven.
Dan zie je alle aansluitingen en één is er van de GPS !
Die verwijder je en dan bestel je voor minder dan 25 eurie een GPS muis die je achter de unit op een metalen beugel kunt monteren en de stekker dus op de GPS aansluiting.
Dan even testen of het weer werkt en zo ja dan unit weer uitzetten en de boel weer inbouwen
 

Fabber

Lid
Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds vorige week staat mijn huis ergens hier in de weilanden.
Meteen maar een mail naar KMS gestuurd.
 

Fabber

Lid
@JobSterk wat was bij jou het probleem precies?
Allerlei bedrijven gebeld waaronder KMS maar krijg te horen om eerst navigatie software te update’n of een andere antenne te proberen. Wordt er een beetje moedeloos van, alsof ze niet zitten te wachten op een klant.
 

Rallye

Forumguru
Meestal is het probleem dat er vocht in de voet van de antenne zit en dat daardoor de GPS-antenne niet meer werkt. Dan is het niet onlogisch dat men kosten voor jou (en een rit naar Apeldoorn) wil voorkomen door je eerst de meest voor de hand liggende oplossing uit te laten voeren.
 
Laatst bewerkt:

Fabber

Lid
Snap ik.

Onderstaand een plaatje van wat er op mijn dak zit. Wat is dan de voet?
En, wat is de daadwerkelijke GPS ontvanger, de antenne of de haaienvin?

Wat door KMS wordt voorgesteld is om de radio/navigatie eruit te halen en de antenne rechtstreeks op de blauwe connector (die dan zichtbaar wordt) aan te sluiten. Ik begrijp niet wat ik hiermee te weten kom.

1667551402730.png
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zit de GPS-elektronica van de antenne onder de voet (tussen plafond en dak). Plafond krijg je nooit meer mooi terug na verwijderen.

Als je een nieuwe GPS-antenne aansluit op de navi en je auto staat ineens weer op de juiste plaats in je scherm, dan is de navi niet stuk, maar dan was het de antenne. Naar ik heb begrepen werkt die vervangen antenne geplaats onder het dashboard prima.
 

JobSterk

Nieuw lid
bij mijn Navi was ik ook 30 km van de daadwerkelijke plek en kon ik ook door weilanden etc rijden. KMS heeft de Amundsen eruit gehaald en een gps- muis geplaatst (de blauwe stekker). Dus aan vin of dak antenne niets gedaan.
 

Fabber

Lid
Yes, ik begrijp nu wat er bedoeld wordt. Ik ben nu op zoek naar een filmpje om te zien hoe lastig/makkelijk het is om de radio eruit te halen om toegang te krijgen tot het blauwe stekkertje.

Waar hebben ze die GPS muis bij jou geplaatst?
Wat hebben ze met de oude bedrading gedaan?
 

EdK

Forumguru
Ik ben nu op zoek naar een filmpje om te zien hoe lastig/makkelijk het is om de radio eruit te halen
Heel simpel
Met een kunststof spatel het frame rondom het scherm verwijderen door deze op te lichten en dan aan één zijde voorzichtig trekken en dan komt deze los.
Dan zie je 4 st Torx schroeven zitten en die verwijder je en daarna kun je met beleid de unit naar voren trekken !!
Uiteraard dit even doen maar met de Radio/unit uit !!
Dan de GPS stekker losnemen en de stekker van de GPSmuis erin steken !
Hierna even testen of het weer werkt met de GPS muis.
Zo ja dan de muis op de unit bovenzijde plaatsen en de boel weer terugschuiven en vastschroeven
Nu weet ik niet of je een bergruimte met deksel op dashboard hebt zitten bij deze Yeti ? Maar die is ook te verwijderen met 2 torx schroeven, als je die verwijderd kun je met het verwijderen en terugplaatsen erg makkelijk zien wat je doet en wat je bedrading doet !
Minuut extra werk maar kan zeer makkelijk werken !!
 
Laatst bewerkt:

Fabber

Lid
Goedemiddag, afgelopen zaterdag op pad geweest om een nieuwe GPS muis te kopen. Daarna alle moed bij elkaar geraapt en begonnen om deze te plaatsen.
Het was precies zoals @EdK aangaf, voorzichtig frame losmaken, 4 torx schroeven losdraaien en je kon de radio er zo uit halen. Oude GPS stekker eruit, nieuwe eraan, testen en alles weer terugplaatsen.

Nu weer een werkende navigatie, helemaal blij!

Bedankt voor je uitleg @EdK !!

Even als een sidenote; ik heb ook nog het opbergvakje op het dashboard losgehaald. Zelf vond ik dat niet heel veel toegevoegde waarde hebben.
 
Bovenaan Onderaan