Navigatie de weg kwijt.

Dremeijer

Nieuw lid
Bij mij was de navigatie zo opeens ‘de weg kwijt’. De dealer vertelde dat hier een software update voor in de maak is. Na een half jaar was ik er klaar mee, garage heeft een nieuwe OCU (communicatie module) geplaatst. Sindsdien is het probleem niet weer opgetreden.
Dit schijnt een bekend probleem te zij., er is een TPI voor. Oplossing die hierin genoemd wordt is het vervangen van deze module.

SuperBeeb

Forumguru
Ik had dit ook ooit in mijn Golf, op mn eerste rit na vanaf de dealer. Bleek dat ze bij monteren van de diefstalbeveiliging voor de navi de antennestekker niet goed hadden vastgezet (of gesloopt). Volgens de navi reed ik op de startbaan van vliegveld Teuge ipv op de A50:maakmegek:

Joskra

Nieuw lid
De auto is bij de garage geweest. Ook die geeft aan dat er een software-update nodig zal zijn om dit probleem op te lossen. Word bij mij onder garantie gedaan.

Gelijk een vervolg vraag.
Het is mij opgevallen dat als ik bijvoorbeeld naar Oostenrijk wilde navigeren dat de stad wel herkent werd, maar er geen straatnamen bekend waren. Als ik dan op de kaart kijk, laat deze alleen de grote wegen zien, maar niet de details.
Na een aantal andere landen geprobeerd te hebben, is dit bijvoorbeeld ook bij italie en spanje.
Ik dacht misschien heeft dit nog iets te maken met dat de details pas geladen worden als ik dichter in de buurt van de locatie kom, om op die manier data en processor capaciteit te sparen.
Echter als ik naar Zuid-Frankrijk of Bulgarije navigeer doet de navigatie het wel gewoon. Ook een aardig eindje kachelen zeg maar, dus dat lijkt geen verschil te maken.
Ik heb onlangs de kaart geupdate naar de nieuwste versie, maar dat maakt geen verschil helaas.
Herkennen jullie dit ook?
In de bijlage 2 voorbeelden van Parijs waar het wel goed gaat, en Milaan waar het niet goed gaat!

Groetjes Jos

Bijlagen

• 20260202_135715.jpg
    20260202_135715.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 15
  • 20260202_135649.jpg
    20260202_135649.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • 20260202_135726.jpg
    20260202_135726.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 13
  • 20260202_135659.jpg
    20260202_135659.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15

EdK

Forumguru
Klinkt als dat je niet de kaartoptie heel europa er op hebt staan.
Als er een land niet is geladen dan zie je wel hoofdwegen, maar naar lokatie navigeren gaat dan niet.
Dus kijk daar eens na of je het juiste pakket hebt geinstalleerd !? :pieker:

Joskra

Nieuw lid
Dat dacht ik in eerste instantie ook . Dus ik dacht ik download hem nog een keer en herhaal het proces. Dat geeft helaas geen verbetering.
Ik heb het via de skoda update portal gedownload. Zie bijlage

Bijlagen

• 1771436114802.png
    1771436114802.png
    62 KB · Weergaven: 13

jesse_s93

Forumguru
@Joskra naast je wereldbol, die overigens wel wit is, moet ook een teken (poppetje) staan voor de gegevens die je wel of niet deelt. Is het lampje bij de SOS knop toevallig ook rood? Ik zou voor de zekerheid even zekering 19 eruithalen, even 5 minuten wachten en dan weer erin steken. Dit is een reset van je OCU (telematics) module. Bij mij was die vorige week ook van slag en daarmee ook de GPS positie. Na de reset was het direct opgelost.

Joskra

Nieuw lid
Goedemorgen,
@jesse_s93 Normaliter staat dat poppetje met route er wel. Ik heb deze foto gemaakt na het uitzetten van de auto, maar verder staat die er altijd. Wel is het zo dat de knop bij de SOS rood is inderdaad.
Ik zal zekering 19 er eens uithalen en kijken wat dat doet

Dremeijer

Nieuw lid
Ik zou aandringen bij de dealer op vervangen van de OCU module (online communicatie module). Zeker als de auto nog in garantie zit (4 jaar/100000km??). Dit heeft bij mij het probleem met de gps (navigatie de weg kwijt) opgelost

TomDB

Actief lid
In mijn Kodiaq2 zit de Skoda Navi ook regelmatig 40 km naast. Aangezien Google Maps via Android Auto het wel goed doet is mijn conclusie ook dat de auto een GPS-communicatie issue heeft. Kunnen ze bij de bandenwissel meteen oplossen, samen met:
- regelmatig crashen van het hele infotainmentsysteem
- niet verbinden van de Android Auto
- niet sluiten van dakraam
- noodstop bij stapvoets achteruit rijden terwijl er geen obstacels zijn
- de terugroepactie voor de airbags

Bovenaan Onderaan