Navigatie Columbus laat me in de steek ...

Gege001

Actief lid
Hallo,

Wederom heb ik een vervelend probleem gehad met de navigatie van de Columbus.
Deze keer op reis in Italië weigert het systeem de helft van de tijd om een nieuwe bestemming te kunnen ingeven. Je kan wel een adres intoetsen maar de "OK-knop" rechtsonderaan blijft grijs en je kan bijgevolg de nieuw ingegeven bestemming niet bevestigen.... Alleen navigeren naar en adres uit de opgeslagen reisdoelen of een reeds eerder gebruikte bestemming is dan nog mogelijk.
Dit ondanks een correct voltooide of gestopte vorige bestemming.

Gevolg: grotendeels moeten navigeren via de (fantastische) app Waze waardoor mijn dataverbruik in het buiten snel opliep...

Is dit een gekend probleem ? Nog iemand dit al eens voorgehad. Ik in ieder geval al meerder malen, maar extra vervelend in het buitenland waar je helemaal de weg niet kent ...
Oplossing ?

Grts.
 

Michel

Forumguru
Heb je de Columbus al eens gereset (langer dan x-seconden de aan/uit toets ingedrukt houden tot het logo weer verschijnt)? Daar zou ik eerst mee beginnen. In mijn Octavia heb ik in de afgelopen drie maanden het apparaat al eens gereset, omdat hij mijn telefoon niet meer herkende via Bluetooth.
 

s_janssen

Actief lid
Hoi, dit probleem kan ik zonder problemen nabootsen. Het ontstaat doordat je heel snel na het starten van je auto een nieuw reisdoel kiest. Het navigatiesysteem lijkt gereed, maar is dat nog niet. Daardoor kan je geen plaatsnamen meer zoeken. Stoppen en starten van de auto levert niets op. Hierboven genoemde actie lost het probleem echter wel op, en dan even iets langer wachten na het opstarten van de navigatie. En ja dat is een suffe bug van het systeem.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoi, in afwachting van m'n eerste Skoda met Columbus heb ik hier twee vraagjes over, zodat ik over hopelijk een paar weken niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen? Welke Columbus hebben we het hier over, de nieuwe 9.2" (MIB2) of een oudere? En wat is "heel snel" na het starten van de auto? Alvast dank voor de antwoorden.
 

s_janssen

Actief lid
Hoi, in afwachting van m'n eerste Skoda met Columbus heb ik hier twee vraagjes over, zodat ik over hopelijk een paar weken niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen? Welke Columbus hebben we het hier over, de nieuwe 9.2" (MIB2) of een oudere? En wat is "heel snel" na het starten van de auto? Alvast dank voor de antwoorden.
Mijn auto is 1,5 jaar oud, dus het oudere systeem. En 'heel snel' na het opstarten betekent meteen als het systeem gereed is naar het ingeven van adressen gaan. Niet zo snel betekent gewoon even 30-60 seconden wachten en dan pas het systeem gebruiken. En ja dat is soms lastig als je haast hebt. Dan gebruik ik meestal de spraakbediening.
 

gdisselkoen

Forumguru
Het is altijd heel vervelend wanneer de navigatie niet werkt op het moment dat je het nodig hebt, en het is natuurlijk een open deur, maar de systemen zijn een hulpmiddel en kunnen falen.

Nu kun je natuurlijk gebruik maken van een ouderwetsche, en wellicht gedateerde, papieren wegen kaart. Over het algemeen kun je daar nog best ver mee komen, of gebruik maken van de navigatie App op je telefoon. Mits er GPS ontvangst is en je over een flinke databundel beschikt.

Maar je kunt ook gebruik maken van offline kaarten, die ook zonder GPS ontvangst te gebruiken zijn. Zelf gebruik ik al jaren OsmAnd als vervanger voor de oude vertrouwde papieren wegenkaart. Van te voren de kaarten downloaden van het gebied of land waar je naar toe gaat en zorgeloos je route uitstippelen. Je kunt met OsmAnd ook navigeren, maar als navigatie App vind ik het persoonlijk een slecht product.
 

CharlesTucker

Forumguru
@s_janssen , bedankt, 30-60 seconden is nog best lang eigenlijk, vooral als het systeem wel klaar lijkt te zijn. Ik ben benieuwd of een recenter systeem dit issue ook heeft. Op zich gebruik ik de navigatie niet heel vaak om uit te vogelen waar ik heen moet, eigenlijk vooral tijdens de vakantie en dan heb ik wel 30-60 seconden tijd. Tijdens het woon-werk verkeer ben ik wel erg blij met live-traffic op m'n TomTommetje, ik hoop dat dat straks op m'n Columbus ook zo goed werkt. En spraakbediening lijkt me wel handig inderdaad, ga ik mezelf aanwennen denk ik, moet wel lukken, ik heb mezelf ook aangeleerd tegen m'n huis te praten :).

En @gdisselkoen, natuurlijk is het "slechts" een hulpmiddel, maar je betaalt er grof geld voor, dus dan behoort het vrijwel feilloos te werken. Een papieren kaart is zeker handig, maar wat mij betreft alleen als backup.
 

Gege001

Actief lid
Bedankt alvast voor de reacties !
Langer wachten na het starten van de wagen is dus de boodschap !

Grts
 

Van Hoften

Forumguru
Dit is helaas één van de redenen voor mij om de S3 in te ruilen voor een Volvo V90. De nauwkeurigheid van het systeem laat echt te wensen over en laat ik het maar niet hebben over file informatie. Ja, je kunt gebruik maken van alternatieven maar van een auto die heul veul centjes heeft gekost verwacht ik dat dit eenvoudigweg werkt. Het ingebouwde Tom Tom systeem in de vorige Mazda 6 werkte perfect en feilloos. Graphics misschien iets minder, maar altijd accuraat.
 

CharlesTucker

Forumguru
Die fileinformatie bij Skoda komt toch ook van TomTom, als je tenminste daar een abonnement op hebt en een internetverbinding. Anders blijft het bij TMC, en dan kun je net zo goed niets hebben.

@Van Hoften, een collega van mij heeft een Volvo XC60, het is een beetje een fanaat dus hij gebruikt naast de ingebouwde navigatie ook regelmatig een losse TomTom en Google maps. Naar zijn mening is de TomTom het beste systeem, dan Google Maps, dan pas het Volvo systeem. Verder vind ik zelf die Volvo natuurlijk wel een hele mooie auto, die V90 dan, ik ben geen SUV-fan. Ik neem eigenlijk niet aan dat je voor een V90 kiest vanwege de navigatie, maar meer vanwege de rest van de auto. Mocht ik me vergissen, ga dat ding wel eens heel erg goed testen :)
 

Van Hoften

Forumguru
Er zijn 'gelukkig' meer redenen om naar een Volvo V90 over te stappen. De hoofdreden is 'luxeprobleem'.

De S3 is een meer dan prima auto en ik heb er werkelijk waar nog nooit een probleem mee gehad (vrijdagmiddag auto). Het is alleen jammer dat Skoda niet beter 'mag' zijn dan VW (upgrades later, schofterige dealerbehandeling Skoda vs VW), terwijl het een merk is dat VW niet meer kan missen voor de euro's.

Ik kreeg een bod op de S3 dat meer dan goed is en Volvo heeft de V90 in een R-Design versie nu tijdelijk fors in prijs verlaagd (om de orderboeken voor de V60 wat minder dik te maken). Deze kans heb ik gepakt. Ik ben in de zeer gelukkig positie dat ik dit voor mezelf mogelijk kan maken. Enige voorwaarde van de wederhelft was dat het geen witte mocht zijn. Geen probleem, Bursting Blue is het geworden.

En dank aan @CharlesTucker voor de tip. De afwerking, extra gadgets en het totale voorkomen hebben zeker bijgedragen aan de keuze voor de V90.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi hoor, ik ben jaloers! (nee hoor, niet echt, ik voel me al zeer bevoordeeld dat ik mezelf prive een nieuwe Octavia kan veroorloven, zonder dat ik er echt alles voor op zij hoef te zetten). In het begin vond ik die V90 qua uiterlijk wat tegenvallen, zeker als de opvolger van de V70, wat ik echt een fraaie auto vind. Ik werk heel dicht bij een Volvo dealer, aan dezelfde weg, dus ik zie de V90 eigenlijk best regelmatig, en hoe vaker ik 'm zie, hoe meer ik 'm ga waarderen (zeker als ze niet grijs, zwart of wit zijn). Anyway, geniet ervan en laat ons nog eens weten wat je van de navigatie vind :)
 

Gege001

Actief lid
Ik keek het even na:

V03959801JP0166
ECE 2018
V03959801JP
0166

Gebeurt een update van de software niet tezamen met het updaten van de kaarten (juni / nov) ?
 

Rainesh

Forumguru
Ik keek het even na:

V03959801JP0166
ECE 2018
V03959801JP
0166

Gebeurt een update van de software niet tezamen met het updaten van de kaarten (juni / nov) ?
Dat is je kaartversie..

Je onderdeelnummer van je Columbus staat er dan ook bij. Die heb ik nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan