Navigatie aansluiten

Deje

Lid
Kan iemand mij vertellen of het snelheidssignaal behalve via de CAN-bus ook nog ergens "gewoon" beschikbaar is?
M.a.w. Heb ik beslist een CAN-bus adapter nodig voor het aansluiten van b.v. een Pioneer Avic ?????
(Octavia II)
 

remo

Lid
Beste Deje,

Het snelheidssignaal kan ook achter de klok-unit zitten, soms bedraad maar anders moet je er zelf een draad in maken.
Wel wordt geadviseerd om een puls interface te gebruiken omdat het signaal zwak kan zijn of omdat het signaal anders te zwaar belast wordt.
 

higgy

Forumguru
Bij mij is tbv. een VDO ook het snelheidssignaal achter de km-teller vandaan gehaald. Werkt prima.
 

Deje

Lid
Oké,
Nu is alleen nog even de vraag: waar zit dat signaal achter de klok..... Is het een rode draad, een paarse, mint groen.... of helemaal geen draad... Of moet ik eerst gaan zoeken met een oscilloscoop of zo iets.....
Is iemand misschien een foto of handleiding tegen gekomen op het internet?
 

higgy

Forumguru
Alhoewel de gedachte me te binnenschiet waarom je het de dealer niet hebt gevraagd, hierbij het antwoord (opgezocht, dus gebruik op eigen risico):
Achter het dashboard, 36-polige zwarte stekker, positie 28, wit-paarse draad. Mocht deze niet bezet zijn dan positie 18.
 

Deje

Lid
Ben ik misschien wel heeeeeel erg nieuwsgierig, maar heb jij een schema van een Z1? Of kon jou dealer het gewoon vertellen?
 

Deje

Lid
Volgens mij de navigatie....
Mijn klok loop circa 6% voor, de boordcomputer ook dus...
 

VEEJAY

Forumguru
ik dacht idd ook navigatie, wat is dan de meerwaarde van een snelheidssignaal uit de auto? Voor als je in een tunnel zit ofzo?
 

Droopy

Actief lid
@Veejay,

klopt, de signalen van de auto worden gebruikt om bij gebrek aan satelieten toch te bereken waar de auto is. Volgens mij zelfs nog met kompas gegevens. De autosignalen zijn dus extra en niet in plaats van
 

higgy

Forumguru
@Droopy: oei, laat ze dit niet lezen op www.navigatiehelpsite.nl/forum !
De vaste navigatiesets zoals de VDO en de AVIC (dus NIET de TomTom's) gebruiken IN EERSTE INSTANTIE de snelheidspuls en de ingebouwde gyroscoop. De GPS gebruiken ze 'alleen' om te checken of de positie die de navi adhv het snelheidssignaal en de gyroscoop denkt te hebben, te checken. En, uiteraard, om de eerste keer de boel te positioneren. Het is dan ook belangrijk a. een schone en goede snelheidspuls te hebben en b. na het aansluiten van alles de eerste keer een goede rit in de buurt met de nodige bochten te rijden: je zult zien dat het systeem tijdens die calibratierit steeds nauwkeuriger wordt.
Als je m'n betoog mbt. het belangrijker zijn van de snelheidspuls dan het GPS-signaal niet gelooft: dek je gps-antenne maar eens af met een stuk alu-folie en rijd een stuk met je navi. Als het goed is weet ie de weg nog verrekte aardig te vinden.
 

Deje

Lid
Hallo,
Heb dit weeekend (eindelijk) m´n navigatie aangesloten... (meer jaren project)
Alleen ehhh.... pin 18 "achter de klokken" is geen speedpulse. Volgens mij is het 1 van de twee can-bus draden!
Heeft er iemand nog andere ideeën?
O ja, en pin 28 was natuurlijk niet bezet.
/forum/images/graemlins/koffie.gif
 

higgy

Forumguru
Bel dan de dealer even alvorens je straks iets sloopt! Van die CANbus moet je echt afblijven! Kan de meest gekke storingen opleveren. Het snelheidssignaal zit ECHT achter je dashboard. Bel anders V-Car in Eindhoven even en vraag bijv. naar Antoine waar dat signaal op de stekker zit.
Niet gaan klooien, dat worden tranen...
 

Deje

Lid
Inmidels weer wat wijzer...
Volgens mijn dealer moet het een wit - paarse draad zijn...
Gecontroleerd, (moest de boel toch veranderen) en ja hoor inderdaad een wit paarse draad voorhanden op de 36 polige stekker... Alleen niet 1 maar wel 2...... ( een dunne en een nog dunnere)
Dus toch maar een can-bus adapter van Dietz via Ebay gekocht. Werkt prima!
Nu de handremschakeling nog......
/forum/images/graemlins/489.gif
 

higgy

Forumguru
De handremschakeling? Zo'n onzinnige voorziening waardoor je je route alleen in kunt geven als de handrem aangetrokken staat? Je bent de eerste die daar blij mee is. Volgens mij kun je die overrulen door hem aan massa te leggen.
(Je moet echt eens op www.navigatiehelpsite.nl/forum gaan kijken...leuke site!)
 

higgy

Forumguru
Las net op www.tachosignale.de dit:

<font color="red">Kabelfarbe: weiß/rosa

Fundort: Instrumentenpaneel 36 pol. schwarzer Stecker

Bemerkungen:ACHTUNG: nicht Position 18, ebenfalls Farbe weiß/rose (!) </font>

Klopt dat, was het bij jou een wit/rose draad anders dan die op positie 18?
 

Deje

Lid
Nein!!! klopt absoluut niet. Tenminste... Volgens de garage een wit/paarse draad. Die zitten er ook, maar zoals gezegd zijn er 2 aanwezig, beide zeker niet op pos 18.
(pos 16 onder ander geloof ik)
/forum/images/graemlins/623.gif
 
Bovenaan Onderaan