nauwkeurigheid brandstofmeter greenline combi

Weet iemand hoeveel diesel nog in de tank zit als de naald net in het rode gebied komt en als de naald aan het eind van het rode gebied is?

Bij mijn vorige auto kreeg ik, naast de benzinemeter, altijd een waarschuwing middels een signaallampje op het dashboard.
Dan zat er nog 5 liter in en dat was heel erg nauwkeurig!
 

Noord26

Forumguru
Ik krijg een piepje als hij het rode gebied in komt. De display geeft dan ook aan hoeveel kilometers je kunt rijden tot dat hij helemaal leeg zou zijn. Dat iis meestal 120km. En de auto berekend die kilometers aan de hand van het laatste gemiddelde verbruik. Dat is bij mij gemiddeld zo'n 1:22 > 120/22 = 5,5 liter.

Echt helemaal leeg rijden tot de motor afslaat is geen optie, omdat er dan mogelijk drek (meestal alleen bij oudere auto's) mee kan komen vanuit de bodem van de tank. Dat vind je inspuiting niet prettig.
 

laagvlieger

Forumguru
Vanaf het moment dat het waarschuwingslampje oplicht en er het signaal te horen is, is er in theorie nog 7 liter in de tank. Ik heb geen analoge brandstofmeter maar een digitale, dus ik weet niet wanneer dat lampje bij jou gaat branden. Gaat er bij de Greenline wel een lampje branden en is er een signaal hoorbaar??
Ik veronderstel dat het begin van het rode gebied gelijk is met die resterende 7 liter.
De Fabia van m'n ouders (1.4 TDI uit 2008) rijdt trouwens minstens nog 50 km nadat de tank volledig leeg is volgens de digitale brandstofmeter. Er is dus altijd ruim reserve, zelfs als je op 0,0 staat. Het is echter niet verstandig om de tank altijd zover leeg te rijden.
 

Monteurtje

Forumguru
Als het goed is staat het ook in het instructieboekje, ik weet wel dat die niet gelezen wordt. Daar staat in dat als het lampje brandt er nog ongeveer 7 liter, dacht ik , inzit. Bij de Superb is het 9 liter. Dat weet ik wel.
 
Hartelijk dank voor de reacties en heldere toelichtingen.
Wist niet eens dat er ook een lampje aangeeft dat je nog ongeveer 7 liter hebt.

Topic sluiten mag van mij.
 
@monteurtje, je hebt helemaal gelijk v.w.b. het aantal liters bij reserve.
Het is idd als het niveau onder de 7 liter komt, er gaat een lampje met een benzinepompje branden en een akoestisch signaal met de mededeling hoeveel km je nog kan rijden.
Zie pagina 29 - 30 van de handleiding.
 
Bovenaan Onderaan