Nationale Oldtimerdag, Lelystad, Zondag 16 juni 2019

Captain Hook

Forumguru
Nationale Oldtimerdag, Lelystad, Zondag 16 juni 2019

Oldtimerdag15062014-03
by Erik Haak, on Flickr

Locatie: Bataviahaven 1
8242 PR Lelystad

Gratis toegang
Goed bereikbaar
Ruimschoots parkeergelegenheid



De Nationale Oldtimerdag in Lelystad is het jaarlijkse terugkerende topevent voor historische automobielen dat traditioneel plaats vindt op de derde zondag in juni (Vaderdag). Deze meeting van glorieuze automobielen met de eretitel ‘rijdend erfgoed’ kent op zondag 16 juni a.s. de 35e editie en dat betekent het 7e lustrum. De Bataviaboulevard in de Flevolandse hoofdstad wordt gevuld met de mooiste klassiekers; automerken en typen die een rijdende legende zijn geworden. Een prachtige mix van historische, meest vooroorlogse automobielen, met koperen lantaarns en houten spaakwielen en jongere gestroomlijnde bolides met chroom en grommende motoren uit de jaren tot 1970.

Aan de boorden van de voormalige Zuiderzee staan ruim 400 oldtimers te glimmen voor een prachtige familiedag. Het evenement is uitgegroeid tot de grootste meeting in haar soort in de Benelux en is zowel voor deelnemers als bezoekers gratis toegankelijk. In het programma is een toertocht opgenomen zodat u de automobielen ook rijdend kunt bewonderen. Naast de deelnemende automobielen, ingedeeld in de FIVA leeftijdsklassen A (tot 1904) tot en met F (1961-1970), is er ruimte voor een aantrekkelijk aanvullend programma met mobiele kijkobjecten, amusement (diverse muzikale optredens), straattheater, een automobiliamarkt en sfeervolle horeca. U kunt de dag combineren met een bezoek aan Batavia Stad Outlet Fashion, Batavialand Museum en Batavialand Werf. Het rijdend erfgoed wordt op een bijzondere manier gecombineerd met varend erfgoed door de 4e editie van de Nationale Historische Reddingboot Dag, georganiseerd door de KNRM. Een perfect dagje uit voor het hele gezin.
Er is volop parkeergelegenheid op het terrein van Batavia Stad tegen het dagkaarttarief van € 3,00.


Oplaadservice elektrische auto’s:
Uw elektrische auto kunt u opladen bij een van de laadpunten op parkeerterrein P2.
Tesla:
Tevens is het mogelijk om uw Tesla auto op te laden op de speciaal ingerichte oplaadpunten op P5.


Oldtimerdag15062014-05
by Erik Haak, on Flickr



Beeldmateriaal van eerdere edities:
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/albums/72157634155939825
 

64rhfx

Senior Member
Mooie show, maar alleen een Bugatti of Rolls Royce valt daar in de prijzen. De echte liefhebber die zijn doorsnee auto zelf heeft gerestaureerd en vuile handen heeft gemaakt komt echt niet aan bod. Bij een vorige show stonden de auto's van de gewone man ergens achteraan verspreid opgesteld.
 

Captain Hook

Forumguru
@64rhfx Je bedoelt zoiets:

Peusje
by Erik Haak, on Flickr
;)

Maar waarom moet je per se in de prijzen vallen? Het gaat toch om de verzameling van oldtimers? Zijn knutselaars met een RR (= Rolls Royce) dan onechte liefhebbers? :pieker:
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Maar waarom moet je per se in de prijzen vallen? Het gaat toch om de verzameling van oldtimers? Zijn knutselaars met een RR dan onechte liefhebbers? :pieker:

@64rhfx heeft wel een punt.
Ik denk dat hij bedoelt dat deze mensen hun auto laten restaureren. Zelf hebben ze 2 linker handen en kunnen ze nog net de accu aanwijzen.
 

Captain Hook

Forumguru
Vallen Roomsters dan ook al onder de oldtimers? :sterretjes:
Grapjas! Het was een reactie op de opmerking over de 'nep' liefhebbers van Rolls Royces...

:ot: @Captain Hook mooie foto's maak je!
Dank u.

Mijn vader? Que? Hoezo?
Die is >25jaar RIP en nooit in Lelystad geweest...

@64rhfx heeft wel een punt.
Ik denk dat hij bedoelt dat deze mensen hun auto laten restaureren. Zelf hebben ze 2 linker handen en kunnen ze nog net de accu aanwijzen.
Geen idee; blijkbaar weet jij meer dan ik. Ik fotografeer die oude meuk slechts... ;)
 

VAG-man

Forumguru
Het was voor mij een gokje dat jou vader Nico was. Excuus als ik hiermee een gevoelige snaar heb geraakt.

Nico Haak (de zanger) heeft meerdere keren de auto's op de oldtimerdag over de finish gepraat.
 

64rhfx

Senior Member
Precies. de prijzen gaan meestal naar diegenen die nog nooit vuile handen van het restaureren hebben gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die hebben er vermoedelijk wel het meeste geld aan besteed en daar hebben dan weer een boel andere mensen van geprofiteerd.
Daar is toch ook niks mis mee?

#werkgelegenheid ;)
 

64rhfx

Senior Member
Natuurlijk niet, maar het valt wel op dat de auto voor de gewone man niet veel aandacht krijgt. Spreek uit ervaring, want heb ooit deelgenomen met een Trabant P50 uit 1961. Maar kan het wel begrijpen dat een bijzondere en zeldzame auto de aandacht trekker is hoor.
 

64rhfx

Senior Member
Aan aandacht van het publiek geen gebrek, maar ik stond wel met de Fiatjes en Opeltjes achteraan on de rij.
 

EdK

Forumguru
Ach de echte liefhebbers die zien gerust wel of het iemand met linker handjes is en alles heeft laten doen om de bink op een show te zijn.
En de echte techneuten die alles zelf hebben opeknapt zijn vaak blij dat ze ergens achterin staan, want ze hoeven niet zo nodig op de voorgrond te staan...

In mijn hobby zijn wij als groep ook de underdog, en ohhh wat zijn we er blij mee !!
Alleen de echte liefhebbers komen bij ons langs en komen om tekst en uitleg te vragen...
Maar goed dat gaat dan maar over simpele vechtvliegers en geen ouwe karren....:pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Het was voor mij een gokje dat jou vader Nico was. Excuus als ik hiermee een gevoelige snaar heb geraakt.

Nico Haak (de zanger) heeft meerdere keren de auto's op de oldtimerdag over de finish gepraat.

Ik was nogal verbaasd over deze koppeling met Nico Haak, zeker ook omdat deze al in 1990 is overleden en het festival toen nog in zijn kinderschoenen stond, ik heb dus even google geraadpleegd. Van een voormalig autospuiter is het niet vreemd als dat een autoliefhebber is, maar Nico Haak had (zie linkje) een zoon die ook Eric heette maar al heel vroeg is overleden, dus de kans dat je die op het forum tegenkomt....

Misschien ga ik wel kijken bij het oldtimerfestival in Lelystad.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar we hebben altijd de foto's nog... :jaja:

Hier een ruim overzicht van de Oldtimerdagen van de afgelopen jaren:
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/albums/72157634155939825

En hier, meer specifiek, allerlei bijzondere ornamenten:
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/albums/72157709121031268
iets wat anno 2019 niet meer zou mogen en kunnen. ;)

Wat voorbeelden.
Een konijn op de motorkap:

Oldtimerdag16062019-29
by Erik Haak, on Flickr

Wat vrouwelijke rondingen:

Oldtimerdag16062019-43
by Erik Haak, on Flickr

iets simpels:

Oldtimerdag16062019-39
by Erik Haak, on Flickr


Oldtimerdag16062019-41
by Erik Haak, on Flickr

een gevleugelde 'B':

Oldtimerdag16062019-30
by Erik Haak, on Flickr

en wie heeft er nou een digitaal dashboard nodig? Een simpel klokje is toch voldoende? :D

Oldtimerdag16062019-37
by Erik Haak, on Flickr

de temperatuurmeter? Die zit gewoon bovenop de motorkap!

Oldtimerdag16062019-06
by Erik Haak, on Flickr

Hier is het wel heel duidelijk dat men verliefd is op de automobiel:

Oldtimerdag16062019-26
by Erik Haak, on Flickr
 
Bovenaan Onderaan