"Nat van de olie"

supernov

Actief lid
Hee allen,

Mijn Skoda is, zoals jullie weten, succesvol terug in NL. Er is inmiddels wat meer aan gedaan, nieuwe banden, nieuwe olie, nieuw oliefilter, nieuwe oliesensor, frisse koelvloeistof. En de auto staat nu bij een hele goede garage inmiddels, daar heeft men nog de rem-vloeistof vervangen en blijkbaar is er een kogel(?) vast komen te zitten aand de voorkant voor de besturing, er zat wat speling op en dat moet gefixed worden. Dat wordt slijpen enzo, maar vind ik allemaal prima. Daarna is de boel weer door de APK.

1 van de opmerkingen van de monteur was dat de motor "nat was van de olie". Neem aan, dat er overal olie te zien is. :) Hij gaf ook aan dat dat niet heel gek is voor zo'n oude bak, maar heel goed lijkt het me ook weer niet. Is dit iets wat jullie normaal ook gewoon zien, een indicatie dat er wellicht een keer allerhande rubbers vervangen moeten worden... of geen enkel punt? Is het nuttig om een keer gewoon schoon te maken?

Dank alweer! :)

Vincent
 

Tees

Donateur
De vraag is dan altijd waar de olie vandaan komt, en in jouw geval: is t van voor jouw reparaties in Zweden of ook van erna.
Het kan dus al opgelost zijn, maar nog restolie van eerder zijn. Maar t kan ook ergens door een pakking heen lekken.

Zaak is dus te zien waar t vandaan gekomen kan zijn, een goede monteur ziet dat over het algemeen vrij snel. Anders nog even navragen aan m.
 

supernov

Actief lid
Ik denk dat het al zo eruit zag voor de reparaties in Zweden. Die hebben niet veel bijzonder gedaan eraan, behalve een keer de olie vervangen. Zelf heb ik de sensor gedaan en je morst dan wel her en der wat, maar de motor zelf heeft overal wel wat vettigheid. Ik zal het hem eens voorleggen ja.
 

Tees

Donateur
En anders een keer goed (laten) schoonmaken en dan een tijdje later nog eens kijken, dan weet je ook of t actueel is en kan je misschien beter zien waar t vandaan komt.
 

supernov

Actief lid
Ja precies, lijkt me een goed idee. Dat had ik ook met het verversen van de koelvloeistof, na te gaan of dat weer erger werd qua olie. Wat gebruiken jullie voor een goede schoonmaak?
 

Tees

Donateur
Remmen reiniger kan, wasbenzine is soortgelijk spul en goedkoper als je wat meer nodig hebt (zoals om een hele motor schoon te maken). En dan evt nabewerken met een gewoon sopje met allesreiniger.
 

Thijs4motion

Forumguru
voor de motor: DASTY van de wibra, geweldig spul, niet te lang laten inwerken, de kleur van de bedrading wil dan nog wel eens verdwijnen

mocht je je koelsysteem schoon willen maken, vergruis een paar vaatwastabletten, vul je koelsysteem met een mix van water en vaarwastabletten en laat meer een uurtje lopen. daarna spoelen (tuinslang erin) en weer vullen met koelvloeistof
waarom vaatwastabletten, niet agressief, schuimt niet en lost op dus je radiateur zal niet verstoppen
 

ertromp

Forumguru
Een goede APC doet wonderen.
Zelf gebruik ik Q2M APC en die verdun je en doe je in een spuitfles.
Ga naar een wasbox neem een kwast mee en spuit je blok in met APC beetje kwast er langs en dan met gepaste afstand met de HD Reiniger afspuiten.
Je blok ziet er dan als nieuw uit
 

supernov

Actief lid
Nice, mooie opties! Ik lees weleens mensen die met een hoge druk spuit aan de gang gaan, maar dat lijkt me veel te aggressief voor leidingen e.d. :) Ik hou het op de sopjes!
 

Tees

Donateur
NASTY...mmm, het schijnt van alles geweldig schoon te maken, maar is mij te agressief. Er zitten mij net ff te veel kunststof onderdelen in de motorruimte om dat spul te gebruiken. Je zal t maar net ff te lang op een pakking of O-ring in laten werken...
 

ertromp

Forumguru
Een HD reiniger werkt prima of het nu mijn Benz is uit 1971 of de Leon of noem maar op.
Niet met de volle druk op elektrische verbindingen en componenten en met gepaste afstand.
 

ertromp

Forumguru
Wil je helemaal alles perfect cleanen in je motorruimte en je onderstel zul je een zogenaamde droogijsstraler moeten huren.
Al is dat voor de particulier helaas nog onbetaalbaar.
 

supernov

Actief lid
Ja, dat snap ik, zo ver wil ik ook niet gaan. Als het geheel al wat schoner wordt vind ik het al prima. Als het maar beetje een indicatie kan geven of er uberhaupt ergens ietwat lekt.
 

Cordoba

Forumguru
Een verdunde APC zoals die van Gyeon die ertromp werkt prima hiervoor. Zelf gebruik ik een APC+D van Poorboys World. (D staat voor degreaser), deze is te koop in verpakkingen vanaf 120 ml tot aan 1 gallon (3,78 liter).

De manier om dit te doen:
- vul een pompsprayer met de juiste verdunning en breng hem op druk
- spuit het te reinigen oppervlak nat
- borstel het met een geschikte kwast, en spuit zo nodig extra APC bij om het vuil wel te spoelen
- met water naspoelen om het vuil ook echt weg te spoelen


iu

Je kunt een goedkope pompsprayer van bijvoorbeeld de Action pakken, of een duurdere die beter bestand is tegen chemische middelen.

Voordeel van een schoon motorblok en motorruimte is dat nieuwe lekkages veel sneller zichtbaar zijn, en het oplossen van problemen dus ook makkelijker wordt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

tim_j

Senior Member
Zoals al is aangegeven even goed schoonmaken, sommige wasboxen hebben een standje ‘motorreiniger’ de boel eens goed schoonmaken met draaiende motor n dan na een paar honderd kilometer weer eens kijken..
 

Hakar

Donateur
Dan weet je welk onderdeel nat is geworden mocht ie uitvallen.
Dat geeft geen garantie.
Heb het ook wel eens met mijn Pug gedaan, met draaiende motor het blok en toebehoren met HD schoonspuiten.
Motor bleef draaien als een torretje, njente problemo.
Dus alle okay en naar huis.
Half uurtje thuis gestaan, en niet meer aanslaan.
Zat er vocht rond en onder de bougiedoppen.
 
Bovenaan Onderaan