Nat opbergvak kofferbak combi

Giant

Forumguru
Net met vakantie geweest en voor het eerst (naas de aldaar aanwezig gevarendriehoek, verpakt in waterdichte kunststof verpakking) wat opgeborgen in een zijvak in de kofferruimte van mijn combi. Aan de kant van de tankdop. Ik had er papieren dossiers in opgeborgen en die waren bij aankomst in Italië aan de onderkant doordrenkt met water. Da's in die zin tricky, omdat ik normaal gesproken nooit gebruik maak van die vakken, tenzij de bak helemaal vol gaat en ik die ruimte ook nodig heb. Als je daar dus niet op let verrot alles onder het tapijt, zonder dat je er erg in hebt.

Men kijkt er over enkele weken naar bij de dealer als de auto voor de eerste beurt moet. Mogelijke oorzaak wat mij betreft? Er is een trekhaak gemonteerd, niet af fabriek. De achterklep kwam net iets tegen de bumper aan (bumper te hoog gemonteerd na inbouw trekhaak?), had net te weinig speling en gaf daardoor ook lakbeschadigingen. Toen is de klep wat ruimer gesteld. Mogelijk te ruim, waardoor er water langs de afdichtingsrubbers kan lopen, hoewel dat niet blijkt na b.v. een bezoekje aan de wasstraat of na regenval. Willen jullie eens iets van papier in die bergvakken leggen en na regen of wasstraat kijken of het droog blijft?

Iemand ervaring en een oorzaak of oplossing? Graag aanbevolen:winkie:!
 

s-line

Forumguru
Succes daarmee,want waterlekkage zijn soms heel lastig op te sporen, ik zit in de autoschade en wij zijn soms ook wel eens dagen bezig met een lekkage geval.
gr.michiel
 

Giant

Forumguru
Aaaarrrgh! Dat heb ik... Het zal toch niet waar zijn dat ik straks ook zo'n horrorverhaal over mijn eigen auto kan vertellen, zo'n verhaal als waar je er een paar van op di forum tegenkomt? Ik mag hopen van niet... Dat opbergvak zit wel ver van het panoramadak weg, een verband lijkt dan ook niet waarschijnlijk?
 

arjahoekstra

Actief lid
Wil je niet bang maken, maar bij mij liep het water tot bij het reservewiel. Afvoer loopt langs achterportier tot bij wielkast. Wanneer er aan de achterste slangetjes iets mankeert, kan het dus ook in een opbergvak terechtkomen. Veel succes, en hoor graag hoe het verder verloopt.
 

Giant

Forumguru
Juist ja, dat wilde ik nu net niet horen.... Maar reken erop dat ik dit de dealer nog even mee geef begin september als de auto voor een beurt gaat. Nadien laat ik het hier even weten, dank voor het meedenken.
 

andrehj

Forumguru
Gezien de ellendeverhalen op de diverse fora over de lekkage bij panoramadaken, lijkt me de kans heel groot dat ook deze lekkage van de (verstopte) waterafvoer van het panoramadak komt. Past ook goed bij het "mooie" zomerweer in NL van de laatste weken.
Hou je ons op de hoogte van het onderzoek van de dealer en wat daar uit komt? Want ook als het niet het PD is, willen we dat natuurlijk wel graag weten.
Suc6...
 

Gysman

Actief lid
Can't help but thinking: hoe mooi ik dat panoramadak ook vind, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik toch een juiste keuze heb gemaakt om dat dak niet te nemen...... Maar wel heel mooi.......... *zucht*
 
En ja hoor... Ik heb ook 'prijs'. De problemen met het natte opbergvak indachtig en met de overvloedige regen van vannacht dat ik toch even te voelen in die ruimte (wat je overigens normaal niet spontaan doet).
Onderaan serieus vochtig. Als je op het tapijt duwt zie je het water erdoor komen.
Dinsdag ga ik naar de dealer.
 

arjahoekstra

Actief lid
@ernieken,
Het beste wat je kan doen is meteen vragen het hele dak te vervangen, inclusief het frame waar het panoramdak in gemonteerd zit. Frame is nl. ook een zwak punt, want de naden kunnen gaan lekken. Is wel een grote klus, maar dan zijn ze wel in 1 keer klaar. Is bij mij ook gedaan en lijkt tot nu toe goed te gaan. Veel succes en hoor graag hoe het afloopt.
 
Dealer denkt dat het van de achterlampunit zou kunnen komen. Ik heb er eerlijk gezegd mijn vragen bij.
Volgende week moet de wagen binnen, benieuwd wat het verdikt zal zijn...
 

Giant

Forumguru
Gisteren heeft de Supberb weer in de regen gestaan. Redelijk wat regen maar bepaald geen noodweer. En vanmorgen weer even gekeken in het rechter opbergvak in de kofferbak van de combi, en wederom nat. Vrijdag gaat de auto voor een beurt, we zullen zien.
 

Giant

Forumguru
Afgelopen vrijdag heeft de dealer ernaar gekeken. De monteur heeft het panoramadak geopend en rondom de opening langs het frame water in de goot laten lopen. Dat water liep keurig af door de 4 afvoerkanalen. Als je de kofferklep van de combi opent dan zie je vrij hoog gepositioneerd op de c-stijl 2 rubberen doppen, die eigenlijk flapjes zijn die de 2 afwateringsopeningen licht afsluiten. Deze hebben een soort membraam werking, water eruit kan maar water erin niet. Het flapje aan de zijde waar ik een nat opbergvak heb leek wat minder goed te openen, waardoor er mogelijk water in dat afvoerkanaal is blijven staan en overgelopen is het opbergvak in. Er lag (mede daarom?) ook wat water in de ruimte van het reservewiel. We zien het weer een poosje aan. Vannacht heeft het aardig geregend, opbergvak blijft droog:), houden zo!
 
lekkage superb 2

HI, simpel trucje om te weten of het je dak is of niet, is het dak open doen. Dan zie je de rand waarin bv je vliegenrooster is wegvalt als het dak gesloten is. En daar water in gieten.(links voor rechts voor en naar de achterkant)
Ik zal niet de brandslang nemen maar een gewoon een gietertje. Water moet direct weglopen. (kijk maar naar de grond)
Als dat niet het geval is dan is je afvoer niet goed.

Groet BMWLEPELAAR:529:
 
Bovenaan Onderaan