Naloop niet te veranderen bij uitlijnen?

StRaLa

Nieuw lid
Ik kon de vraag hier niet op het forum vinden. Dus ik post hem nu maar als een nieuwe vraag. Ik ben niet heel auto technisch, maar vandaag was ik weer eens toe aan een nieuw setje banden. De vorige hadden over heel de band nog veel profiel, maar aan de binnenzijde zat ik al bijna op het canvas. :(
De betreffende garage melde me, dat ik waarschijnlijk al snel na het vorige setje banden, iets geraakt heb. En daarom is de band zo vreemd afgesleten. Nou ja, dikke pech zullen we maar zeggen. Dus voor een nieuw setje banden erop, en de boel uitlijnen. Bij het afrekenen kreeg ik netjes een uitlijn rapport. Het gene wat mij opviel, was dat bij het gedeelte "belangrijkste hoeken", de naloop, als specificatie aangeeft: min 7,17 max 8,17.. voor het uitlijnen was het 6,59.. maar na het uitlijnen is het 6,59 gebleven. (waarbij de getallen, graden, en tiende graden zijn uiteraard). Dus ik vroeg waarom ze die niet ook binnen de specificaties hebben gebracht. Daarop kreeg ik het antwoord, dat dat niet mogelijk was met mijn auto. Om die aan te passen. Iets wat mij erg vreemd klinkt. Aangezien er niet voor niks specificaties voor zijn.

Mijn auto is voor de duidelijkheid een skoda octavia II, met een af fabriek sportonderstel, gebouwd in rond juli 2005, en afgeleverd (op kenteken gezet) in september 2005.

Tevens een linkje naar een scan van het uitlijn rapport:
http://img831.imageshack.us/img831/4938/uitlijnrapport.jpg
Ik hoop dat iemand met wat kennis mij kan vertellen of het allemaal wel netjes en goed gedaan is.

Alvast Bedankt

Race Eend

Forumguru
Naloop ben ik niet mee bekend, echter ik zie ook dat er niets aan de wielvlucht is gedaan.... (camber), links en rechts staat niet gelijk.

Uitlijnen is overigens een vak appart hoor.. er zijn maar weinig bedrijven die het écht goed kunnen en de moeite en tijd erin steken om het perfect te maken.

Ik heb goede ervaringen met prins techniek.

Mijn auto staat vandaag bij de garage voor 2 nieuwe voorbanden en uitlijnen.
Exact hetzelfde probleem, binnenkant kaal en ik heb ook een sportonderstel.

Ik laat wel weten wat er bij mij uitkomt

ben ook wel benieuwd naar het vervolg.
onze auto is ook net voor de vakantie uitgelijnd , bij een bandenboer, echter geen rapport gekregen. wel jammer.
en onze 2.0tdi heeft ook een sportonderstel en 17" Pegasus velgen, i.c.m. Pirelli cinturato P7.
ook bij onze auto waren de banden aan binnenzijde versleten, nu zo de auto goed moeten staan, maar eerlijk gezegd vond ik de auto eerder een betere wegligging en stuurgedrag hebben, het was net wat directer allemaal.
maar dat kan ook gevoelsmatig zijn., bovendien houd ik wel van sturen en voelen wat de wielen onder je doen.
ben benieuwd, (misschien dat de monteurs die hier aan het forum deel nemen er meer over kunnen vertellen.

Monteurtje

Forumguru
Naloop (Caster) kun je gewoon afstellen bij een Octavia II, Superb II en Yeti. Het achterste bevestigingspunt van de draagarm moet naar voren of achter geschoven worden. Hiermee wijzig je de hoek van de veerpoot t.o.v de hartlijn. Dus het kan wel.

hemi24

Forumguru
Gevoelsmatig heb ik het idee dat een verkeerde toespoor de grootste boosdoener is van een slijtagepatroon aan de binnenkant van de banden, of beter gezegd als je banden aan de binnenkant kaalgesleten zijn heb je waarschijnlijk geen toespoor gehad maar lichte 'uitspoor'.
Bij een te grote toespoor gaan je banden daarintegen aan de buitenkant van het loopvlak slijten/vreten.

Cordoba

Forumguru
Opmerking van hemi is een goede: kale binnenkant kan meerdere oorzaken hebben en toespoor/uitspoor en camber/wielvlucht zijn daar de meest voor de hand liggende opties.

Overigens gebeurt het vaak dat een klant verteld wordt dat bepaalde zaken niet in te stellen zijn, bijna altijd is dat een gebrek aan kennis van de uitlijner of gemakzucht/luiheid. Mijn broer heeft het ook gehad bij een Volvo 850, waarbij volgens de betreffende monteur de achteras niet uit te lijnen zou zijn. Hij had echter eerder 850's gehad en wist dat het wel te stellen was, en ook hoe. Pas na lang drammen, was de monteur bereid de achteras uit te lijnen. Toen bleek dat de vorige eigenaar bij sleutelwerkzaamheden de achteras scheef had gemonteerd na onderhoud.

the godfather

Nieuw lid
Ook mijn superb 2 combi 2010 heeft zeer hoge bandenslijtage (30.000 km) en reeds 2e set banden.
Dealer heeft subframe achterwielen afgesteld en V+A uitgelijnt.
Nog steeds meetwaarden buiten tollerantie.
Zowel dealer en Pon wijzen garantieclaim af.
Wordt vervolgt.

Bovenaan Onderaan