Naar geurtje als airco aan staat

HeinT

Nieuw lid
Sinds twee maanden nu in het bezit van een Fabia Combi II. Was even wennen komende vanaf een Grand Kangoo maar hij bevalt prima.

Eerste maand nog nergens last van. Rijdt strak, pit genoeg etc. Enige minpunt is de ontwaseming van de voorruit als er meer dan twee man in de auto zit. Ik schreef dat af aan de koude temperaturen.

Echter ruik ik nu in toenemende mate een soort van schroei lucht als de airco aan staat en ik kies voor de vooruit ontwaseming. Niet echt een plastic wat brand geur maar een warme schroei lucht.

Nare geurtje neemt wat af als ik de ventilator op laag zet en de airco uit. Ik heb al gekeken onder de motorkap om uit te sluiten dat daar iets ligt te smeulen qua plastic of ander materiaal maar alles lijkt in orde.

Auto is van 2012 en ik heb geen historie qua airco onderhoud. Nou vermoed ik zelf dat het dus de airco is maar zijn er wellicht tips waarmee ik dat met wat zekerheid kan vast stellen?

Mvg
Hein
 

Tees

Donateur
De airco zelf heeft geen bewegende delen in het circuit waar de lucht doorheen gaat, en dit klinkt mij als een bewegend deel dat de geest aan het geven is.
Ik vermoed op basis van wat je zegt dat je kachelventilator ofwel aanloopt, ofwel de koolborstels daarvan aan z'n eind lopen. Bij ontwaseming gaat de ventilator op hoog vermogen draaien, dus dat zou het verklaren. Je kan t voor de zekerheid nog testen zonder dat de airco ingeschakeld is. En je zou dit dan ook moeten ervaren bij een hoge ventilatiestand los van de ontwaseming.
 

HeinT

Nieuw lid
Goeie tip. Helemaal niet aan gedacht om te checken of de airco zelf bewegende delen heeft. Ik kan mijn pijlen nu dus richten op de kachel ventilator. Ik ben geen Skoda gewend maar voor mijn gevoel zou je een fan toch wel iets mogen horen als die op max staat te blazen toch?

Of zijn Skodas gewoon stil op dat gebied? Mijn Kangoo klonk als een orkaan als die op max vermogen stond te blazen.
 

Tees

Donateur
Nee hoor, die hoor je zeker wel. Maar dat is in mijn ervaring meer het geruis van de luchtstroom dan de ventilator zelf. De ventilator wil wel eens een beetje slepend geluid maken, dat is een eerste indicator, als ie tikkend of echt duidelijk geluid maakt, dan is er echt wat mis. Maar zo'n geur is voor mij ook wel een indicatie dat er iets niet klopt.
 

HeinT

Nieuw lid
Bedankt Tees. Ik ga mij verdiepen in de kachel ventilator. Met wat jij zegt en wat ik ruik duidt het daar wel op.
 

EdK

Forumguru
Je hebt hem niet op recirculatie staan ??
Want dan beslaat de boel ook in no time
En maak je ruit(en) eens schoon met een beetje water en ammoniak erin.
Smerige / vette ruiten beslaan soms ook erg makkelijk...
 

HeinT

Nieuw lid
Nee recirculatie staat uit, ben daar geen fan van.

Ik heb recent de ruiten nog schoon gemaakt met glassex maar ik zal de ammoniak tip eens gebruiken. Ik ruik niks maar vermoed dat er wel ooit gerookt is in de auto.
 

Frup

Forumguru
Bacteriën uit de airco (bijv. vanuit de filter of verdamper) roken bij mij als een muffe natte hond (niet naar plastic). En ik had niet eens een hond.
In dat geval idd filter vervangen en de boel laten reinigen. Of zélf doen m.b.v. een ozon generator. Heeft mij toen geholpen.
 

Rallye

Forumguru
Recirculatie zou met de airco aan niet tot beslagen ramen moeten leiden. Je droogt dan immers steeds dezelfde lucht?
 

EdK

Forumguru
Ik ruik niks maar vermoed dat er wel ooit gerookt is in de auto.
binnenzijde van autoruit hoeft niet alleen door roken smerig te worden, wat denk je wat je ondanks filter nog op je ruit neerslaat van buiten !!??
 

Smeeuwis

Donateur
Ruiten schoonmaken met Glassex zou ik niet doen. Glassex en andere glasreinigers laten een vage waas achter die vervelend wordt bij laagstaande zon en ook weer kan leiden tot sneller beslagen ramen. Althans in mijn ervaring. Koop een goede glasreiniger speciaal voor autoruiten, of hanteer de goedkopere tip van @EdK : water met ammoniak. Ammoniak ontvet als de beste. Stinkt even dus portieren open zetten, maar werkt als een tierelier. Ik zweer er al jaren bij.
 

EdK

Forumguru
Wat ook werkt is glaspolijst van turtle, heb dit ook jaren gedaan op die manier.
Klein nadeeltje is dat als je op je kunststof morst dan moet dat daarna ook weer reinigen met een cockpitspray oid
 

Canon-Eye

Forumguru
Binnenzijde van autoruiten slaat - in het bijzonder bij nieuwe auto's*) - ook heel vaak blauwig aan doordat er veel verdampende weekmakers uit de kunststof ventilatiekanalen tegenaan geblazen worden. Goed waar te nemen vlak boven de uitstroomopeningen onder de voorruit.
Zoals EdK al aangaf in post 8: scheutje huishoudammonia in KOUD!! water**) werkt heel goed en kost zo goed als niks.

*) Bij een wat oudere auto zoals van TS speelt dit natuurlijk in mindere mate, maar je weet ook niet wanneer en hoe die boel voor het laatst was gereinigd.

**) Huishoudammonia is ammoniak (gas, NH3) opgelost in water - maar als je dat opwarmt dan jaag je de NH3 de lucht in waardoor het niet meer op je ruit werkt (maar wel op je neusslijmvliezen... dát werkt dan weer wel goed bij verkoudheid).
 

Tees

Donateur
Glassex werkt in mijn ervaring prima, en ontvet minstens zo goed als ammonia. Glass polish werkt idd ook erg goed, maar heeft wel t door Ed genoemde nadeel. En t kost (mij) iets meer tijd dan met Glassex.

Ik heb trouwens wel eens een glasreiniger van TurtleWax gebruikt...dát liet pas een dikke waas achter. 2x gebruikt, daarna nooit weer.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan