Naar andere dealer voor garantie en service. Wat vindt de dealer ervan?

RayDelft

Forumguru
Beste lezers,

In een ander topic hier heb ik al gemeld dat ik een prachtige SuperB Combi 2.0 Elegance Businessline DSG 6 heb besteld met daarop nog een hele rij opties.
Ik ben hartstikke benieuwd ernaar. Hij zal ca half mei worden afgeleverd.

Mijn vraag is de volgende.
Onze bedrijfsauto's worden aangekocht (niet geleased) via een inkoper.
De dealer met de scherpste prijs krijgt de order.
De dealer die mijn auto gaat leveren zit nogal ver hier vandaan en ik zou mijn Skoda liever naar een wat kleinere dealer brengen (in Zoetermeer) voor onderhoud en eventuele problemen onder de garantie. Deze dealer heb ik wel eens bezocht en maakte een goede indruk op mij en ik heb het gevoel dat zo'n wat kleiner bedrijf wat meer servicegericht is. (Ik weet dat dat natuurlijk niet altijd zo hoeft te zijn).
Maar aan de andere kant, vind ik het ook een beetje lullig om de auto bij A te kopen en bij B voor servicebeurten en evt garantieproblemen op te zoeken.

Hoe kijkt de dealer tegen zoiets aan? Of heeft de dealer er toch nog iets aan als je er komt.
Voor servicebeurten zal het niet uitmaken maar voor garantie mogelijk wel. Ik weet niet of ze daar iets op verdienen.
Wat denk je, kan ik overstappen of beter bij die verre dealer klant blijven?

Jullie zienswijze is welkom.

sitechris

Donateur
Een dealer verdient aan onderhoud, dus daarvoor ben je welkom. Garantieclaims betaalt de importeur, dus feitelijk verdient de dealer daar ook nog wel wat aan (doorberekenen arbeidsloon). Plus als de dealer goede sier kan maken in onderhoud, wie weet ga je nog wel eens terug om een auto daar te kopen. Dus voor de dealer is het altijd gunstig en voor jezelf ook, want je hoeft niet een eind te reizen om je auto in onderhoud te doen.

Noord26

Forumguru
Het is toch niet jou keuze geweest om een auto op die bepaalde locatie aan te schaffen? Dus in feite ben je er ook nooit klant geweest. Gewoon naar de dichtbijzijnde dealer gaan. Deed ik ook altijd met mijn lease Opel. Lokale garage vind het ook normaal dat lease auto's er in onderhoud zijn. Ik weet geen eens waar die auto eigenlijk ooit is aangekocht door de lease-maatschappij.

Ron_2

Senior Member
Jaren geleden had ik een bedrijfsauto die was aangekocht bij de dealer in de buurt van mijn werkgever (Arnhem), mede gezien de tijd die verloren zou worden als ik steeds naar Arnhem zou moeten rijden was het de normaalste zaak om hem in mijn woonplaats (Weesp) in onderhoud te doen.
Als particuliere zou ik daar misschien anders over denken, maar in een zakelijke situatie zoals die van jou? Gewoon bij jou in de buurt!

jalex_h

Forumguru
Gewoon je eigen dealer opzoeken. Voor hem is onderhoud omzet en waarschijnlijk verdient hij daar verhoudingsgewijs meer aan dan aan een auto heel scherp moeten verkopen. En inderdaad, gatantie wordt via de importeur verrekend.
Heb zelf eens in dezelfde situatie gezeten en de plaatselijke dealer haakte af voor de verkoop maar belde me wel dat hij de auto graag in onderhoud wilde nemen. Zo geschiede en dat heeft nooit tot problemen geleid.

Jewepe

Forumguru
@RayDelft
Ik zou de auto gewoon voor de eerste beurt naar Versluis toe brengen. Mijn ervaringen met Versluis zijn 100% anders dan die van Cordoba (zie de link van Cordoba en lees ook de voorgaande posts) en onverdeeld positief. En dat Versluis ook een zusterbedrijf heeft met een Chevrolet-dealerschap zegt natuurlijk niets over de service van Versluis Skoda. Ga af op je eigen ervaringen en laat ons op dit forum weten wat jouw ervaringen zijn.

MarcoO2

Forumguru
Ook mijn auto is geleverd door een andere dealer dan de dealer die het onderhoud gaat doen.

En voor wat betreft Versluis zijn mijn service-ervaringen ook niet bepaald positief...

Fabia

† In Memoriam
Ga anders naar Swarttouw in Barendrecht. Dat is absoluut een dealer die ik kan aanbevelen.

Constant

Erelid
Die dealer die het onderhoud doet, ziet je heel graag komen. En de verre dealer met de scherpste afleverkosten, die weet vooraf dat de kans zeer klein is dat je vaste klant wordt. Sterker zelfs, van die verre dealer hoef je niets extra's te verwachten, want hij zal niet in een lange termijn relatie investeren.

Canon-Eye

Forumguru
Maar aan de andere kant, vind ik het ook een beetje lullig om de auto bij A te kopen en bij B voor servicebeurten en evt garantieproblemen op te zoeken
Daar is niks lulligs aan.
Het is voor een garagebedrijf van groot belang om een continu werkaanbod voor z'n werkplaats te hebben - dus een vaste klant erbij voor onderhoud is altijd meer dan welkom. In feite verdient hij daar op termijn meer aan dan aan de enkele verkoop van een auto. Met name aan de levering van leasewagens valt relatief minder te verdienen omdat de leasemaatschappijen hun "buying power" zo goed mogelijk uitnutten (lees: de verkoper proberen uit te benen).

Bovenaan Onderaan