Na inbouw Vogels Landi DI gassysteem

Greenarctic

Donateur
Mooi om te lezen. Het vervelende van dit soort akkefietjes is dat het (veel) tijd kost. Veel plezier er mee, vooral als je getankt hebt en afrekent:).
 
All,

ik rijd nu een kleine twee maanden op LPG. Twee zaken die me opvallen na inbouw zijn:
1. motor draait stationair (750rpm) minder stabiel op LPG dan op benzine. Valt zelfs soms uit doordat het toerental daalt en dan trekt ie het blijkbaar niet. Bobine is laatst vervangen vanwege het bovenstaande probleem.
2. ik ben ineens een halve liter koelvloeistof kwijt.

Iemand vergelijkbare issues gehad of van gehoord?

Mvg,
Dennis
 

Greenarctic

Donateur
Voor de koelvloeistof heb ik geen verklaring maar zou wel kijken of het ergens te traceren is.

Voor het slechte draaien valt me op dat je 750 aangeeft, bij mij is het op benzine en ook gas 850.
Dat is in te stellen.

En ik heb wel de "gewone" TSI bougies maar de contacpunten staan wel op 0,55 mm en dat is korter dan de standaard.
Moet ze zelf bijstellen. Dat was de instructie van Vialle. De garage was dat eens vergeten en toen liep die stationair ook niet lekker. Daarna de bougies er uit gehaald, met hamertje op 0,55 gezet gezet en daarna was het probleem over.
 
@Greenarctic Thanks voor je reply.
Koelvloeistof kon volgens de inbouwer te maken hebbne met ontluchting. Dus even in de gaten houden de komende weken.

Voor het slechte draaien valt me op dat je 750 aangeeft, bij mij is het op benzine en ook gas 850.
Dat is in te stellen.

En ik heb wel de "gewone" TSI bougies maar de contacpunten staan wel op 0,55 mm en dat is korter dan de standaard.
Moet ze zelf bijstellen. Dat was de instructie van Vialle. De garage was dat eens vergeten en toen liep die stationair ook niet lekker. Daarna de bougies er uit gehaald, met hamertje op 0,55 gezet gezet en daarna was het probleem over.

1. Is stationair toerental echt zelf in te stellen? Of moet dat bij een dealer gebeuren?
2. Ik neem aan dat je bedoeld dat er 4 extra injectoren in je motor geboord zijn, maar dat zijn gewone TSI injectoren en geen speciale gasinjectoren?
 

Greenarctic

Donateur
1 Kun je niet zelf doen, moet bij de dealer of de gasinbouwer, moet geprogrammeerd worden. De VAGCOM specialisten kunnen dat ook.
2. Nee, ik bedoel de bougies. De injectoren zijn wat anders, daar wordt de brandstof in de cilinders geïnjecteerd. Deze zijn gewoon standaard bij mij. (Zijn intussen ook vervangen maar dat hoort er bij.) Bougies zorgen voor de vonk. De normale afstand tussen den punten is 0,9 mm en dat is dus verkleint naar 0,55 mm.

Ik bedoelde gewone bougies om dat er ook bougies voor LPG worden geadviseerd, maar dat hoeft dus niet. De gewone doen het ook goed met de genoemde aanpassing.
 

ronald_j

Actief lid
Opvallend dat het bobine probleem zich dan niet manifesteerde op benzine, maar goed dat het is opgelost.
Dat is ook weer niet zo gek. Gas heeft een hogere doorslagspanning dan benzine. Bij gelijke afstand is er dus een hogere spanning nodig voor een vonk. Mij werd dan ook altijd geadviseerd (iemand anders heeft dit ook al genoemd) om de bougies korter te zetten.
 
@Greenarctic even een update omtrent de bougies. Ik heb ze gisteren even eruit gehad en opgemeten. Opvallende was dat de bougie in cilinder nummer 3 het langste stond (nl. 0,75mm). Op die cilinder had ik ook de meeste problemen. Vervolgens drie van de vier bougies op 0,6 mm afgesteld en hij loopt nu al als een zonnetje. Misschien vanavond de vierde ook nog korter zetten, maar ik vind dit al een hele verademing. Bedankt voor de tips.

Iemand trouwens nog ervaring met Beru bougies?
 

Greenarctic

Donateur
Mooi om te lezen dat het beter gaat. Ik gebruik NGK bougies (De volkswagen groep gebruikt deze ook). En ik heb ook Bosch gehad. Die gingen ook 60.000 km mee. Maar zoals geschreven ik doe het onderhoud zelf en vervang ze bij 30.000km. Wil probleemloos rijden en dat gaat op die manier goed en kan voor mij uit.
 
Bovenaan Onderaan