Na een Octavia Combi... weer een Octavia Combi!

madpilot

Senior Member
Na 4 jaar was ik weer in de gelukkige positie een andere leaseauto te mogen uitkiezen. Na even een Audi A3 Sportback of A4 te hebben overwogen moest ik na het schrikken van de "premie" voor 4 ringen (fors bijbetalen voor climate control?!) toch maar weer concluderen dat een Octavia Combi qua value for money en ruimte niet te verslaan is.

Het is daarom wederom een Octavia Combi geworden, in Corrida Red - even iets anders dan het Race Blue dat je overal ziet (en terecht, blijft een mooie kleur!). 1.4 TSI 150pk, Style Business, Dynamic Pakket, ACC, verwarmbare voorruit, zwarte spiegelkappen, Sunset, Sonniboys, DAB+, DSG en DCC. Bekleding Dynamic met een rood biesje, wat weer mooi matcht met de kleur van de auto.

Heb bewust niet gekozen voor 18 inch, ik vond afrolgeluid en een zekere resonantie die door deze maat wordt veroorzaakt niet opwegen tegen het iets strakkere rijgedrag. Nu ik een paar honderd kilometer gereden hebt valt me de rust in het interieur op - duidelijk minder afrolgeluid van de banden t.o.v. mijn vorige Octavia. Wellicht dat de isolatie ook wat verbeterd is?

De verlichting in de sierstrip van de portieren is natuurlijk een leuke gimmick :)

DCC vond ik wel een beetje spannend, nooit mee gereden dus een beetje op de gok besteld. Ik ben er zeer over te spreken! De Comfort stand zorgt voor een zachte demping, en je gaat er rustig van cruisen. In Sport wordt het niet keihard, maar wel duidelijk harder. Het deinen is dan wel echt weg, dus het geeft je een keus. Sportief wordt het allemaal niet, ik vond mijn vorige Octavia iets scherper sturen, maar dat ligt naar mijn idee dan vooral aan 17 vs. 18 inch banden.

Het infotainmentsysteem is ook prima, en Android Auto een leuke toevoeging. Tip: zet Android Auto via de developer mode op "Allow 720p Output" want anders ziet het er wat crappy uit (te lage resolutie).

Waar ik me wel aan stoor is de breking van licht in de draden van de verwarmbare voorruit. Het licht van bijv. tegenliggers wordt door het raster gebroken waardoor je lichtvlekken in je ruit krijgt. Misschien is het een kwestie van wennen en focus ik me er nu teveel op?

Al met al erg blij met deze auto, laat die kilometers maar komen!
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 26486

Ik stem voor méér rode Octavia’s! Erg fraai! #mijnvolgendeisrood!
 

Joh@n

Forumguru
Zwarte spiegels doen het ook goed :) De draadjes in de voorruit wennen wel, ik zag ze aan het begin ook. Vooral in het donker zie je ze goed met tegenliggers inderdaad.
 

madpilot

Senior Member
De 1.4 TSI, wil wel wat reserve hebben op de Autobahn als er zich een gevaarlijke situatie voordoet ;)
 

Cordoba

Forumguru
Rode accenten in de stoelen, zijn (mooi) opvallend.

Race blue is een fraaie kleur, maar je ziet het (te) vaak. Als je kijkt wat er nu aan jonge Skoda's rond rijdt, zijn het vooral witte, grijze en zwarte exemplaren en flink wat in race blue, maar rood is vrij zeldzaam op een jonge Skoda.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

madpilot

Senior Member
Even een klein afscheidsberichtje v.w.b. de RB-694-P. Na bijna 6 jaar is de auto dan uiteindelijk 1 september door de leasemaatschappij opgehaald. In eerste instantie was het de bedoeling er enkel een jaartje langer mee door te rijden (5 i.p.v. 4 jaar), omdat de auto zo goed beviel en de merkenkeuze van mijn werkgever geen Skoda meer toestond.
Uiteindelijk eind februari 2022 een Golf Variant besteld die pas eind augustus 2023 is geleverd. Ik heb die auto echter niet meer gereden want van baan gewisseld dus tot m'n laatste werkdag bij mijn vorige werkgever in de Skoda gereden.

Even wat highlights na 72.000 km rijden:

1. Voldoende power, ook vol bepakt. Motor doet beschaafd z'n werk.
2. Die ruimte :)
3. DSG lekker soepel en met flippers in de "M" stand erg leuk om te versnellen tot 180+ op de Autobahn :)
4. Dynamic Chassis Control gaf echt keuze tussen lekker soepel gedempt en wat harder voor als het wat strakker mocht (al vond ik het stuur in de "Sport" modus wat kunstmatig zwaar sturen, dus ik had individuele stand met alles op Sport en dan sturen op normaal).
5. Betrouwbaar. Naast regulier onderhoud nooit tussendoor naar de garage geweest. Nooit lampjes die gingen branden of dingen die het niet deden. Accu ook nog goed na al die jaren (ik zette wel start/stop standaard uit). Af en toe wat olie erbij maar minder dan bij mijn eerdere Octavia III,
6. Als je wilde echt zuinig. Rustig 100 op een lang stuk en ik haalde 1:18-1:20. Zelfs een keer 1:21 gehaald op een traject. Dat vind ik echt heel netjes voor zo'n grote auto. Ja, het was een leaseauto met tankpas maar af en toe zo zuinig mogelijk om eens te kijken wat zou kunnen was ook weleens leuk. Overall heb ik zo'n 1:14 gereden.
7. Value for money. Helaas krijg je voor dat geld tegenwoordig geen vergelijkbaar uitgeruste auto uit de VAG-stal meer.

Wat ik wat minder vond:

1. Windgeruis. Misschien had ik pech maar rechtsvoor is altijd lawaaierig geweest en gebleven (wel een keer voor naar de dealer geweest die een deurrubber vervangen heeft maar echt geholpen heeft dat niet). Op hoge snelheden in Duitsland daarom eigenlijk te lawaaierig naar mijn smaak.
2. Lag op hogere snelheden minder strak op de weg dan mijn Audi A4 Avant uit 1998. Wat zijwindgevoelig ook.
3. Onderstelrubbers begonnen bij 50.000 km al te kraken.
4. Helaas geliefd onder Oost-Europese bendes die tot 2x toe de airbags eruit gejat hadden en ook een keer de navi. Zo'n groot geel langwerpig stuurslot gekregen na de 2e diefstal en lijkt erop dat dit wel geholpen heeft, want later zijn ze nog eens langsgeweest en zat alles nog in mijn auto. Konden trouwens de auto openen via KESSY. Scheelt braakschade maar maakte het ook wel makkelijk(er) voor het stelend tuig.

En nu... Ik moet privé weer een auto gaan kopen (ik rijd nu even wat tijdelijks) en de keus is weer een Octavia III of de Seat Leon ST. De ruimte van dit model en de betrouwbaarheid spreken me gewoon erg aan. De wat mindere zaken die ik hierboven genoemd heb zijn voor mij geen dealbreakers. Het zal alleen waarschijnlijk geen DSG meer worden want ik ben wat huiverig voor de kosten als daar wat aan kapot gaat.
Als het weer een Skoda wordt dan meld ik me wel weer ;)
 

Bijlagen

  • 20230726_132227.jpg
    20230726_132227.jpg
    606,9 KB · Weergaven: 19

madpilot

Senior Member
In bijna 6 jaar zelfs.
Was dan wel consultant maar tijdens corona veel minder fysiek naar klanten, jaartje in NL gebleven met de zomervakantie en daarna ook veel vanuit huis gewerkt, klanten verwachtten ook niet meer dat je voor elke meeting van een uur kwam opdraven. Dus ja, ook leuk voor de leasemij. Auto stond voor 21k te koop bij een dealer na inleveren.
 

DiVini76

Forumguru
@madpilot even een tip ter blokkering van het KESSY-signaal:

Heb deze zelf al jaren en werkt echt super. Zelfs als je met de sleutel in dit zakje direct naast je auto staat, krijg je hem met geen mogelijkheid meer openen. KESSY-signaal wordt dus volledig geblokkeerd. :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Heb deze ook aangeschaft @DaVini76 , en zoals je al zegt, je kunt naast je wagen staan maar krijgt de deur NIET open !!
Signaal word volledig geblockt !!
 
Bovenaan Onderaan