Na de winter weer terug naar 19”….?

Daan078

Senior Member
AAD2E901-04A8-4119-B360-842E639224FB.jpeg
Mijn Superb staat weer op de winterbanden 17” Drakon velgen.
Normaal rij ik rond op 19” Phoenix/Trinity velgen, maar nu ontdekte ik iets wat ik miste; meer comfort, minder stoterig, minder afrolgeluid, minder verbruik…toegegeven, 19” staat famtastisch, maar toch…maar eens goed nadenken of ik na de winter weer terug wil naar 19”…

JeSko

Forumguru
Wat voor banden liggen er op ja 19 inch wielen? Je kan soms een bandenmaat dikker gaan om comfort te verbeteren. Ik neem nog al eens graag een vlotte bocht, dan vind ik een lager profiel band weer aangenamer.

haassie

Forumguru
Ik heb gisteren ook mn winterbanden 17" weer onder laten leggen. Mijn god wat een verschil met de 19"...qua looks en comfort.
Ik noem de 17" wielen playmobil wieltjes omdat het er zo ielig uit ziet, maar god wat brengt het een hoop comfort terug wat ik zeker mis bij de stugge 19".

Even investeren in weer een nieuwe set wielen 18" kost best wat, dus ga ik denk ik gewoon weer terug naar 19", aangezien ik er uit ook al uit noodzaak dit jaar nieuwe banden omheen heb laten leggen (conti premium contact, voor meer comfort) hetgeen niet het gewenste resultaat heeft gehad....met name oneffenheden aan de weg die worden doorgegeven en trillingen door slecht wegdek zeker in de DCC sportstand. Valt me toch enigszins tegen,

Maar goed, wie weet kom ik een nette 18" inch set tegen een schappelijke prijs of ruil...om een compromis te vinden tussen looks en comfort. Vraag me af hoeveel comfort verschil 19/18 inch hebben

ESL

Donateur
Oei. Mijn S3 heeft de standaard 17" velgen, en mijn nieuwe S4 19". Moet ik al spijt krijgen van mijn keuze :unsure:

Het viel me tijdens proefrit (met zelfde velgen) wel op; de S4 waar ik in reed is beduidend stugger dan de S3. Maar dat kan natuurlijk ook met de velgen te maken hebben! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

haassie

Forumguru
De enige spijt moet je hebben van keuzes die je niet maakt in het leven :giggle:
Er zijn zat autos, wellicht geen skoda's, die met 19 inch prima rijden zonder al te veel in te boeten op comfort. Het is gewoon een combinatie van velggrootte en onderstel denk ik....geen idee of de nieuw superb een ander onderstel heeft!

Daan078

Senior Member
Wat voor banden liggen er op ja 19 inch wielen? Je kan soms een bandenmaat dikker gaan om comfort te verbeteren. Ik neem nog al eens graag een vlotte bocht, dan vind ik een lager profiel band weer aangenamer.
Gewoon de voorgeschreven 235/40R19.

Daan078

Senior Member
De enige spijt moet je hebben van keuzes die je niet maakt in het leven :giggle:
Er zijn zat autos, wellicht geen skoda's, die met 19 inch prima rijden zonder al te veel in te boeten op comfort. Het is gewoon een combinatie van velggrootte en onderstel denk ik....geen idee of de nieuw superb een ander onderstel heeft!
Kan mij ook voorstellen dat met een 19” velg het onderstel meer te verduren heeft in plaats van met 17”; het dikkere rubber vangt natuurlijk meer op dan als je minder rubber ter beschikking hebt.

Daan078

Senior Member
Oei. Mijn S3 heeft de standaard 17" velgen, en mijn nieuwe S4 19". Moet ik al spijt krijgen van mijn keuze :unsure:

Het viel me tijdens proefrit (met zelfde velgen) wel op; de S4 waar ik in reed is beduidend stugger dan de S3. Maar dat kan natuurlijk ook met de velgen te maken hebben! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Je merkt het vanzelf als je er een keer 17” onder hebt of het veel verschil maakt.

soekzoekie

Actief lid
Ik heb zowel voor de zomer- als de winter een set 19" origineel Skoda velgen met A-merk banden.
Lang gezocht naar een passende winterset, maar ik had er op een bepaald moment geen zin meer in. Teveel gedoe met ET-waardes, bandenmaten, velgen ophalen in Friesland, banden ophalen in Zeeland ect ect..

Toen uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en de set Supernova's opgehaald die al even op marktplaats stonden. Rib uit m'n lijf, deuk in de portemonnee, maar geen moment spijt van! Mijn oog wil ook wat en ik wil best geloven dat je wat comfort inlevert tov 17 of 18", maar die heb ik toch niet dus ik heb geen vergelijk :LOL:

Mijn persoonlijke mening is dat de 19" winterset prima rijdt, heb er ondertussen ±3000km mee gereden. Met de kerst gaan we naar Polen, dus dat wordt de ultieme test. Moet ik er ook bij vermelden dat ik de winterset na aanschaf voor de zekerheid heb laten balanceren en de auto met winterset heb laten uitlijnen en beide was wel nodig, dus dat zal natuurlijk ook helpen in het rijgedrag.

Zomer = 19" Vega + Continental ContiSportContact 5 235/40R19
IMG-20250713-WA0008.jpg
Winter = 19" Supernova + Kuhmo Wintercraft WP72 235/40R19
Afbeelding van WhatsApp op 2025-11-26 om 07.22.09_f47ea9ff.jpg

Bovenaan Onderaan