Na 3 keer een Fabia Combi nu een.......

Ronbe

Senior Member
Mijn huidige Fabia Combi wordt binnenkort 4 jaar oud, voor mij tijd om naar wat nieuws om te kijken. Dit was inmiddels mijn derde Fabia Combi dus kijken naar het nieuwe model. Ik schrok van de prijs. Hij is een heel stuk prijziger geworden. Ik wilde in elk geval weer de TSI motor, wat die bevalt me prima. Verder nog wat leuke zaken als een panoramadak, 16 inch lichtmetaal, telefoon en audio bediening vanaf het stuur en ook achter electrische ramen. In ambition uitvoering € 19.370,00. Afleverkosten en metallic lak erbij en al dik de € 20.500,00 voorbij. Oei, ruim boven budget. Wat nu? Na 9 jaar Skoda op zoek naar wat anders? Of misschien een jonge gebruikte Skoda? Tsja, lastig....

Iemand maakte mij attent op een actiemodel van de Rapid Spaceback. Veel te duur riep ik gelijk. Maar dat klopte niet. Al het bovenstaande plus nog veel meer zat er standaard al op. Gebaseerd op de Ambition met TSI motor, Style pakket (panoramadak, zwart gespoten spiegels en donker getinte achterlichten), 16 inch lichtmetaal, telefoon en audio bediening vanaf het leren stuur en ook achter electrische ramen. Dat was wat ik wilde, en dat voor € 16.990,00. Bijna € 2.400,00 voordeliger als de Fabia zoals ik die wilde. Verder zit op het actiemodel ook nog het klein leerpakket, 2 extra boxen achter (totaal 6), in hoogte verstelbare passagiersstoel, middenarmsteun, lichtsensor, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Rijklaar en met metallic lak voor € 18.300,00.
Aanzienlijk voordeliger als de Fabia en heel compleet uitgerust. Natuurlijk is de Fabia moderner, heeft de vernieuwde TSI motor 4 pk(!!) meer en zitten er knipperlichten in de buitenspiegels, maar het plastic van het dashboard is net zo hard als bij de Rapid.
Zaken als mirrorlink etc boeien mij niet zo, en navigatie gebruik ik alleen als ik op vakantie ga, dan voldoet mijn TomTom prima.Beide autos zitten wel gewoon goed in elkaar geschroefd.
Tijdens de proefrit met een Spaceback van een jaar oud viel mij meteen de betere stabiliteit op ten opzichte van mijn huidige Fabia op, waarschijnlijk te wijten aan de 15 cm langere wielbasis.
De kofferruimte van de Spaceback is met 415 liter natuurlijk kleiner als de Fabia Combi, maar nog altijd heel royaal, daarentegen is de beenruimte voor de achter passagiers in de Spaceback veel groter.

Dus heb ik de Skoda Rapid Spaceback Style Edition 1.2TSI 86 pk in Race Blue besteld. Binnen budget, zodat ik (gelukkig) toch nog Skoda rijder blijf.

Noord26

Forumguru
Ik blijf de rapid in spaceback uitvoering een zeer fraaie auto vinden. Enige wat ik een must vind is Xenon. Aangezien dat niet leverbaar is op een Fabia blijft dit een kanshebber als opvolger!

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met de Rapid Spaceback :thumbsup:

Afgelopen najaar hebben we met enkele forumleden er mee gereden op het rijvaardigheidscircuit in Lelystad en ik moet zeggen dat het goed stuurt en knap er uit ziet zo'n Spaceback!!

EdK

Forumguru
Gefeliciteerd met de Rapid Spaceback :thumbsup:

Afgelopen najaar hebben we met enkele forumleden er mee gereden op het rijvaardigheidscircuit in Lelystad en ik moet zeggen dat het goed stuurt en knap er uit ziet zo'n Spaceback!!
Was dat met of zonder eibach ????

Tsja zal dan ook maar wat reclame maken voor Antera .......

Cordoba

Forumguru
Ron, gefeliciteerd met de aanschaf, en steeds hetzelfde merk en hetzelfde model (qua naam) rijden, wordt afgestraft met een steeds hogere prijs (meestal doordat de auto ook groeit met de modelwijzigingen). Ik ben benieuwd of je na de Rapid eerst wat uitgebreider gaat kijken, wat een goede opvolger is te zijner tijd.

Overigens vind ik de politiek van prijzen en optie/accessoire-mogelijkheden tussen Fabia en Rapid niet te volgen.

EdK

Forumguru
Ron, gefeliciteerd met de aanschaf, en steeds hetzelfde merk en hetzelfde model (qua naam) rijden, wordt afgestraft met een steeds hogere prijs (meestal doordat de auto ook groeit met de modelwijzigingen). Ik ben benieuwd of je na de Rapid eerst wat uitgebreider gaat kijken, wat een goede opvolger is te zijner tijd.
Ach stille troost is dat dit niet alleen met de skoda zo is maar met elk merk.

In mijn tijd dat ik nog motorfiets reed en geeneens het B rijbewijs had , vertelde mijn dealer dat bij BMW de prijs elk jaar gewoon met 5% werd opgetrokken.
En maakte niet uit of er nu wel of niet updates waren uitgevoerd aan de motorfiets...

Bovenaan Onderaan