Multiriem vervangen

Pindasaus

Forumguru
Skoda Fabia 3, bouwjaar 2016
Motor: CJZC, 1.2 TSI EA211, uitvoering met airco

De multiriem 04E145933R + spanrol 04E145299N wil ik vervangen. Om de spanner te ontspannen, moet hij linksom worden gedraaid. Waar zet je je sleutel op, is hier speciaal gereedschap voor nodig? Mag je de bout van de rol hiervoor gebruiken of draait die dan los?

Tweede vraag, welke bit past in de boutjes N10665001 "Platkopschroef met poly-inbus / Flat head multi-point socket bolt M8x30"? Is dat hetzelfde als spline?

04E 145 299 N.png
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Bij mijn Fabia 1 werkte dat inderdaad zo. Sleutel op die bout. Maar weet niet of dit dan bij de Fabia 3 exact zo gaat.
 

Pindasaus

Forumguru
Vandaag heb ik de spanner en riem vervangen. Vanaf de onderzijde kan je erbij. Voordat je de spanner los kan schroeven, moet je de riem ontspannen en de spanner vastzetten met een pin. De bout door het wieltje heeft linkse draad, daar kan je veilig een ringsleutel 16 op zetten. De spanner zit vast met twee M8 boutjes waar een M10 bit in past. :pieker: Er is weinig ruimte, dus de bit moet zonder verloop op je sleutel passen. 20 Nm + 90 graden. De nieuwe spanner INA 529 0159 10 heeft een dop 16 nodig om de spanning van de veer te halen. Achteraf gezien was het lager van de spanrol nog in goede staat en was het vervangen niet nodig geweest.

Nog een vraag over de vrijloop van de dynamo: hoort die redelijk zwaar te gaan in de vrije richting? Geen geschraap of geknars, gewoon zwaar als je met de hand aan de poelie draait, terwijl je het binnenwerk tegenhoudt.
 
Laatst bewerkt:

steef2

Lid
Wat was de kilometerstand (of interval) waarbij je de multiriem hebt vervangen? Ik kan hier geen onderhoudsinterval over vinden. De riem van de waterpomp wel, die is inspecteren vanaf 240k km.
 

Pindasaus

Forumguru
Bij 140.000 km. De reden waarom ik hem heb vervangen, is dat het rubber van de riem hard werd en na het starten piepte, bij vochtig weer.

De twee boutjes N10665001 van de spanner dienen ook vervangen te worden, als je die wisselt.
 

steef2

Lid
Oke, en heb je ook een idee wat het voorgeschreven service interval van de riem is? Bedankt voor de tip van de twee boutjes. Ik neem aan dat je deze bij de VAG-garage gewoon kunt halen/bestellen.
 
Bovenaan Onderaan