Multiriem spanner

L.s,

Mijn vrouw heeft een O1 1.8 20v turbo met de AGU motor. Afgelopen Januari moest de spanner vervangen worden, dus ik heb volgens de OE catalogus een nieuwe besteld met een nieuwe riem. Toen ik de boel monteerde dacht ik al dat dit niet de bedoeling kon zijn maar iedereen van Brezan tot aan de Skoda dealer bezwoerde mij dat de OE nummers voor dit blok goed waren.
De riem lag zo'n 2 mm te veel naar buiten en ik kon zien dat er 2 ribben van de riem te zien waren naast de spanrol. Afijn, dit heeft het vol gehouden tot vorige week, toen scheurden de 2 ribben eraf. Weer een nieuwe riem gehaald en maar ook een spanrol en wat denk je .... zelfde probleem. Geen van de poelies van het blok hebben speling en zitten allen mooi vast. Omdat niemand maar ook een idee had hoe dit kon heb maar mijn eigen modificatie gedaan: 2 ringetjes van elk 1 mm tussen blok en spanner. Klinkt dit iemand bekend in de oren??

Laurens.
 

Agent327

Forumguru
Klinkt me niet ekend, maar het lijkt me een creatieve oplossing. Wat me niet helemaal duidelijk is, is het volgende; had je nu wel of niet originele onderdelen gemonteerd?
Ik heb in he grijze verleden ook wel bij Brezan onderdelen gekocht maar heb tot wel drie maal toe een multieriem moeten passen voordat ik de goede te paken had. Hetzelfde gold voor een stroomverdelerkap. Wanneer je originele onderdelen hebt betaal je wel wat meer maar de kans dat het allemaal goed past is vele malen groter.
 
Erg laat nu, maar we hebben de auto nog steeds. Mijn modificatie doet gewoon nog steeds zijn werk en er zijn originele onderdelen gebruikt. (met dien verstande dat je bij de Skoda stealer gewoon een spanrol van INA krijgt in een skoda doosje. Het originele onderdelen verhaal is een zwaar overdreven gebeuren.) MIjn maat, die 29 jaar voor VW schroeft, gaf mee dat er waarschijnlijk op de AGU motor een modificatie is geweest die niet was genoteerd bij de fabriek. Kwam wel vaker voor. Zelfs Pon dealer wist niet wat hij er mee aan moest. Lekker zo...
 
Bovenaan Onderaan