Ik weet van iemand die bij een Leon het standaard instapblokje heeft vervangen door het blok van een Cupra. Het kan wel, maar het is een hele operatie omdat dan ook allerlei andere veiligheidszaken op minimaal hetzelfde niveau gebracht moeten worden, denk bijvoorbeeld aan zaken als remmen (remschijven en klauwen) die dan ook een upgrade nodig hebben zodat deze gelijk zijn aan de originele versie met dat blok.
Als je alles voor elkaar hebt, moet je dan de auto laten keuren bij de RDW voor het nieuwe blok, hierbij wordt de auto opnieuw gewogen en dat betekent dat ie op kenteken zomaar 150-200 kg zwaarder is dan een originele versie met datzelfde blok (dat betekent dus ook hogere wegenbelasting, verzekering enz.) Ander punt: je moet ook de gegevens hebben van de donorauto waar het blok uit afkomstig is, om een soepeler registratie te krijgen. Het kan dus beslist, het mag, maar als je niet zelf het leeuwendeel van het sleutelwerk doet, is het onbetaalbaar doordat het én heel veel werk is, én een behoorlijke procedure om alles geregeld te krijgen.
Het is dus niet ene motorblok er uit, andere er in en klaar. Ook allerlei andere systemen (kabelbomen) moet je bijvoorbeeld aanpassen/vervangen voor het nieuwe blok, en dan nog zaken als remmen, eventueel aanpassen van de ECU-programmering voor verschillen in accessoires tussen donorauto en jouw auto (denk bijv. aan verschillen als 2 of 4 elektrische ramen).