Mpi naar fsi

Lizden

Senior Member
Heeft hier ooit iemand eens de stap gemaakt om de mpi motor te vervangen naar een fsi? Is dat überhaupt mogelijk?
 

JeSko

Forumguru
Mogelijk zal het wel zijn, maar mag dat wel? In BE mag je nl enkel eenzelfde motor transplanteren, dus wisselen voor dezelfde, of het moet een motor zijn die anders is ( wel dezelfde brandstof ) maar die wel geleverd werd in de betreffende auto, dus in een 1.6tdi Superb een 2.0 tdi leggen ( indien DIE specifieke TDI ook in die specifieke Superb geleverd werd ) en dan moet de fabrikant zijn goedkeuring nog geven. Dacht ik...

Hoop gedoe en het is kostelijk, kan je beter gewoon een FSI zoeken, met kas rond en wielen onder, denk ik.
 

Tees

Donateur
Poe, ik denk dat het een heel lastige zaak wordt. Je zit niet alleen met een andere motor, maar het hele motormanagement moet dan ook anders, en het in- en uitlaattraject, mogelijk versnellingsbak, etc. En de ECU haalt weer gegevens uit allerlei sensoren, die dan vast weer anders zijn bij een FSI tov een MPI. Ik denk dat je daar héél veel tijd en geld in kan stoppen, maar dat het dan goedkoper wordt om 'gewoon' een nieuwe auto te kopen.

Maar als je er een hobbyproject van wilt maken: go for it! En houd ons op de hoogte ;)
 

Lizden

Senior Member
Mmm geen optie dus. Heb begrepen dat als een mpi olie gaat gebruiken het einde snel in zicht komt. Nu valt het bij ons nog mee maar ben er niet zo blij mee.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet van iemand die bij een Leon het standaard instapblokje heeft vervangen door het blok van een Cupra. Het kan wel, maar het is een hele operatie omdat dan ook allerlei andere veiligheidszaken op minimaal hetzelfde niveau gebracht moeten worden, denk bijvoorbeeld aan zaken als remmen (remschijven en klauwen) die dan ook een upgrade nodig hebben zodat deze gelijk zijn aan de originele versie met dat blok.

Als je alles voor elkaar hebt, moet je dan de auto laten keuren bij de RDW voor het nieuwe blok, hierbij wordt de auto opnieuw gewogen en dat betekent dat ie op kenteken zomaar 150-200 kg zwaarder is dan een originele versie met datzelfde blok (dat betekent dus ook hogere wegenbelasting, verzekering enz.) Ander punt: je moet ook de gegevens hebben van de donorauto waar het blok uit afkomstig is, om een soepeler registratie te krijgen. Het kan dus beslist, het mag, maar als je niet zelf het leeuwendeel van het sleutelwerk doet, is het onbetaalbaar doordat het én heel veel werk is, én een behoorlijke procedure om alles geregeld te krijgen.

Het is dus niet ene motorblok er uit, andere er in en klaar. Ook allerlei andere systemen (kabelbomen) moet je bijvoorbeeld aanpassen/vervangen voor het nieuwe blok, en dan nog zaken als remmen, eventueel aanpassen van de ECU-programmering voor verschillen in accessoires tussen donorauto en jouw auto (denk bijv. aan verschillen als 2 of 4 elektrische ramen).
 
Bovenaan Onderaan