Motortuning via handheld modules type BSR en BLUEFIN

peterrapid

Forumguru
@Corné de Kluijver ik begrijp je denkwijze maar het gaat hier over een diesel en geen benzine wat ook al een groot verschil maakt en ik ben bijna overtuigd als ik de werkwijze van veel tuners zie dat deze enkel bepaalde kernvelden aanpassen, zelfs ook deze met de grootste naam als je een standaardtuning neemt. Bij een standaardtuning wordt ook geen rollenbanktest afgenomen dus ... Gaat er mij gewoon over dat ik enkele mysteries die nu over motor-tuning gaan wil ontrafelen. In Engeland zitten ze al een beetje verder dan hier omdat tunen daar ook de normaalste zaak van de wereld is en de firma's die hier opgenoemd zijn hebben allebei een goede reputatie hoor. Maar later dit jaar zal alles beetje opgehelderd worden.

Spierings

Forumguru
Standaard tuning heeft er niks mee te maken dat er minder kenvelden geprogrammeerd zijn, dit is gewoon een tuning welke op een zelfde model motor/auto afgesteld en getest is op de rollenbank, meestal met een veilige marge .
Deze file gebruiken ze vervolgens voor anderen ook en gaat deze niet meer de rollenbank op (is tenslotte al eens gedaan), wel wordt er tijdens een rit gelogd of alle waarden goed zijn.

Omdat niet iedere motor en eisen klant hetzelfde zijn kan het zijn dat de mapping niet optimaal is. Maatwerk tuning bied dan een uitkomst..

Wat is het meerwaarde van bluefin kwa tuning ten opzichte van een standaard chip ? Hun zetten er elders zomaar wat software op en niemand die controleerde wat dit met de motor en meetwaarden doer.. Naar mijn mening is dit nog slechter aangezien er geen controle op zit... Of wil je dit iedere keer gaan testen op een rollenbank.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de gein even gekeken waar ik terecht kan voor Bluefin, het invullen ging goed:
make: Skoda
engine: non-turbo petrol
en vervolgens de keuze uit de modellen: Citigo, Felicia, Octavia, Superb..... :shocked:maar geen Fabia???

Rijst bij mij de vraag: hoe zit het met de kennis bij Bluefin. Als ik @peterrapid moet geloven, loopt de UK voor op de Benelux, dus blijkbaar wordt de FabiaIII die net het licht heeft gezien, ingeruild voor de Felicia? Of zou de Fabia verdwijnen en zou de Rapid vervangen worden door de Felicia :sterretjes:

Overigens volgens mij heb ik ergens anders de laatste weken iets gelezen over een korting bij Vagtechniek.

peterrapid

Forumguru
Mijne heren ik begrijp jullie commentaren en bezorgdheid en hemel die mannen van Bluefin ook niet op hoor, maar Bluefin is afkomstig van Superchips wat wel officiële tuner was van het VW-race team in het UK (wil ook niet alles zeggen hoor) maar als je eventjes rondneust op Briskoda of Vag forums in het UK dan kom je heel veel gebruikers ervan tegen en weinig of geen slechte commentaren (wat ook niet alles wil zeggen). Ook BSR kom je vooral op Zweedse, Amerikaanse en Engelse fora heel regelmatig tegen met ook ... weinig of geen slechte commentaar. Zoals ik het begrepen heb van de invoerder van BSR hier in België werken zij daadwerkelijk met een voertuig die eerst op rollenbank wordt gezet en in functie daarvan wordt een basisprogramma gemaakt die dan dient voor dit type voertuig. Er worden zowiezo minder PK's en koppel gegenereerd of bij een op-maat programma gewoon als veiligheidsvoorziening. Tot dusver zitten we ook bij het systeem van de normale tuners die een basistuning ontwikkelen, als je hardware aanpassingen hebt op je wagen zoals andere uitlaat, race cat-back enz. kan je niet anders of op maat gaan werken omdat die parameters teveel afwijken van de standaardversie en dit wordt ook aangegeven door deze partijen. Maar in weze is hun werking eigenlijk dezelfde als een standaardtuning bij een tuner die zelf via OBD deze inleest ... Met dit verschil dat ik kan kiezen of ik ze erop zet of niet en dat ik de PPC-module (OBD lezer) als eigendom heb en deze kan meenemen naar een andere wagen mits enkel een ander programma erop te zetten, ook krijg ik 2 jaar lang alle updates die eventueel gemaakt worden, met nu het dieselgate in het achterhoofd wil dit zeggen mocht VAG een ander programma op mijn wagen zetten dat ik dit programma aangepast (allemaal theorie natuurlijk) zou krijgen van deze tuner. Niet alle tuners zijn happig mocht mijn dealer terug een origineel programma erop zetten om gratis de tuning terug te zetten, en ook dieselgate in het achterhoofd gaan er een pak VAG-wagens zich terug aanbieden bij alle tuners denk ik. De vrijheid van niet te moeten terug gaan bij die tuner en 2u vrij te hoeven maken is voor mij een luxe. Ik zit hier niet die mannen te verdedigen hé, maar ik vind het een test zeker waardig en ik geef mij hier vrijwillig voor op :deuk: (alle sponsoring is welkom :D) nu echter ben ik wel van plan om hier heel eerlijk over te communiceren en bij eventueel een volgende meet waar rollenbank aanwezig is de proef op de som te nemen en dan weten we of dit een alternatief is op de courante tuningsmethodes.

Spierings

Forumguru
Bij een update, hoef je met zo'n kastje inderdaad niet terug naar de tuner. Maar je moet dan nog steeds aangepaste software hebben voor de nieuwe datastand....

Een betere tuner zal niet de oude software terug plaatsen maar de nieuwe software aanpassen.... De vraag is, hoe werkt het met dit....

peterrapid

Forumguru
Is afwachten @Spierings ... ik kan enkel maar de info op internet en door invoerder zeggen, niks van dit alles is reeds proefondervindelijk getest ... maar ik heb een bepaald buikgevoel dat het wel snor zit.

oco1979

Forumguru
Het is proberen waard zou ik zeggen,maattuning is beter,daar zijn we mogelijks allemaal mee eens.
Nu als je dat even vergelijk wat de fabriek zelf doe.
Die maken ook een programma en zetten deze op nieuwe wagens,iedere wagen die van de band komt is niet gelijk,altijd wat afwijkingen in.
Ze maken ook geen programma per wagen.
Als je laat ons zeggen 10procent neemt ga je zeker veilige marge hebben.
Versta peterrapid zijn uitleg.
Alles direct afbreken kan je gemakkelijk.
Meer info over dit produkt is welkom.

Bovenaan Onderaan