Motortuning by ABT, met behoud van fabrieksgarantie

Semtexx

Nieuw lid
Hi allemaal,

Ik heb de mogelijkheid om als leaseauto een Skoda Octavia combi (5d) 1.2tsi ambition te bestellen. Als optie is "Motortuning by ABT, met behoud van fabrieksgarantie" beschikbaar voor de prijs van €1199,00

Is dat, via de leasemaatschappij, een redelijke prijs of is het achteraf voordeliger?
Blijft de auto dezelfde (Ron 95) benzine gebruiken?

Groet, Semtex
 
Hi Semtex,

Het volgende staat op bij onze leasemaatschappij (ING) bij de calculator:

Chiptuning bij Audi, Volkswagen, Seat en Skoda niet meer toegestaan! Omdat de importeur eisen gaat stellen aan het gebruik van duurdere brandstofsoorten bij chiptuning wordt vanaf heden door uw werkgever, chiptuning niet meer toegestaan op PON producten. In de brandstofcalculatie wordt rekening gehouden met euro95 en dat is dan ook de standaard brandstofsoort, de rest is vanwege hogere kosten uitgesloten (v-power, ron98)

Als je RON98 benz mag tanken, dan is tuning een leuke optie.
 

MarcoO2

Forumguru
Of je mag tunen en/od premium brandstoffen mag gebruiken, hangt ook van je werkgever af. Zoals uit het geciteerde bericht van ING al blijkt, is het niet ING, maar de werkgever die geen toestemming meer geeft. Ik ken echter geen enkele leasemaatschappij die tuning door een andere tuner dan ABT toestaat, vanwege het verval van fabrieksgarantie.
 

Michel

Forumguru
Vorig jaar heb ik eens de voorwaarden van Pon gezien als je ABT tuning laat aanbrengen op je Skoda. In deze voorwaarden staat o.a. dat je na het tunen RON98 moet gaan gebruiken, ondanks dat ABT op de website vermeld dat RON95 (met een gering verlies aan vermogen) nog kan worden toegepast.
 

sitechris

Donateur
Klopt, je kunt gewoon 95 blijven tanken, maar dan verlies je wel wat paardjes. Met 98 profiteer je beter van de tuning.
 
Geen antwoord op de brandstofvraag, maar wel een aandachtspunt bij het tunen (niet alleen) in combinatie met lease.

Onze overheid is druk bezig met allerlei zaken rondom het energielabel van auto's.
Door het tunen kan de uitstoot veranderen en daarmee het energielabel, wat weer consequenties voor de bijtelling heeft bij het leasen en ook nog eens kan leiden tot een naheffingsaanslag.
Nou wordt hier buiten de APK keuringen nog niet zoveel op gelet (een enkele extra controle daargelaten) maar het is maar even dat je er aan denkt .....
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, dat aandachtspunt komt iedere keer dat het woord "tunen" valt vanzelf aan de orde, getuige de vele discussies die hier al over gevoerd zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Door het tunen kan de uitstoot veranderen en daarmee het energielabel, wat weer consequenties voor de bijtelling heeft bij het leasen en ook nog eens kan leiden tot een naheffingsaanslag.
En er wordt (blijkbaar?) altijd van het negatieve uitgegaan... Volgens de beweringen van vele tuners wordt de auto er zelfs zuiniger van. Er zijn hier mensen die zeggen dat ze meer rijden op een tank, nadat hun auto getuned is. Dat lijkt me dus alleen maar een pluspunt, toch?
Dan zou bij het testen van een auto, na tuning, moeten blijken dat 'ie zelfs beter en zuiniger zou lopen, m.a.w. dan hoor je geld terug te krijgen, omdat je het milieu minder belast.

Maar waarom is dat dan toch niet het geval???:ahum::confused:
 

Cordoba

Forumguru
Het verhaal van tuners en gebruikers is: je verbruikt minder brandstof bij dezelfde rijstijl/prestaties.
Het verhaal van de overheid en milieubeweging: als je meer vermogen tot je beschikking hebt, gebruik je het ook, dus meer uitstoot/verbruik.

Ik denk dat dit het beste aangeeft dat het afhankelijk is van de chauffeur, overigens zie je hetzelfde als je ongetunede auto's gaat vergelijken: in de praktijk blijkt een auto met een zwaardere motor soms zelfs zuiniger, vooral als je veel snelwegkilometers maakt.

Overigens weet ik dat er in elk geval voor Seat nog een manier is om te chippen en je garantie te behouden: Seat-dealer Van der Velden in Benthuizen neemt bij chippen door JD in Lochem de fabrieksgarantie over. Of ze het ook doen voor andere VAG-merken weet ik niet. (ze hebben geen Skoda-dealerschap, maar hebben in Zoetermeer ook Audi-VW-vestiging)
 
Bovenaan Onderaan