Motorstoring te wissen met VAGCOM?

darkprojectx

Forumguru
Vanmorgen werd ik in mijn Fabia 1 getrakteerd op een stotterende auto, hij liep op 3 poten.
Motorstoringslampje ging ook aan.
Even koppeling in en wat gas geven, daarna normaal kunnen rijden, gewoon op 4 poten.
Toch weer naar huis gegaan om hem even uit te lezen, code 16687 eruit weten te halen.
Kortom cylinder 3 heeft even niet meegevonkt (voor de liefhebbers hieronder de code met allerlei spannende toestanden.

Mijn vraag, hoe kan ik deze code wissen? Kan ik deze met VAG-COM wissen?
Ik heb de auto al een paar keer herstart, wat hij overigens gewoon prima doet, echter blijf ik tegen dat motorstoringslampje aan kijken.
Hoe wis ik deze?

foutcode: 16687 P0303
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlCilinder 3 heeft geen verbranding
duVerbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
enCylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
  • Moeilijker te starten dan anders
  • De motor stottert, aarzelt, slaat over
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Eerste verdachten:
    • bougies / verstuivers defect
    • bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
    • defecte bobine (huis)
    • lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
  • Tweede verdachten:
    • onvoldoende compressie
    • niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
      • timing nokkenas?
      • kettingspanner?
    • koolafzetting op de kleppen
    • verbrande klep
    • haperende klepstoter
  • Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
  • Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
  • Katalysator niet in orde
  • EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
  • Nokkenaspositiesensor (G40) defect
  • Sensor Wagensnelheid los / defect
  • Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
  • ECU slechte contacten
Mogelijke oplossingen:
  • Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
  • Ga eerst op zoek naar:
    • check bobine(s)
    • kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
    • vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
    • vervang kabelboom in cylinderkop
    • check lucht inlaat systeem
    • check brandstof voorziening
  • Check compressie
  • Check kleppen en klepstoters
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
  • Check katalysator
  • Vervang brandstofinjectoren
  • Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
  • Check EGR klep (N18)
  • Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
  • Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
  • Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken
Extra info:
  • Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie
  • De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
  • Bij de nieuwere 6 cilinders (2.7 3.0 TDI, 2.8 benzine) bestaat de mogelijkheid dat één van de twee Ignition Control Modules defect is. Er is een Module voor Bank 1 en een Module voor bank 2. Bij de 2.7T zitten die op de aircleanerbox. Verwissel de aansluitingen van die twee, als de misfires zich verplaatst van 1-2-3 naar 4-5-6 (of andersom), dan heb je de schuldige gevonden
  • Bij een pompverstuiver kan deze foutcode duiden op slechte verbindingen in de kabelboom in de kop. Doormeten en repareren heeft geen zin, alleen een nieuwe kabelboom helpt dan
  • Lambda-sensor
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • Nokkenaspositiesensor (G40)
  • Katalysator
    • [URL='http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g22.html']Sensor Wagensnelheid
    [/URL]
 

leo442

Forumguru
Vanmorgen werd ik in mijn Fabia 1 getrakteerd op een stotterende auto, hij liep op 3 poten.
Motorstoringslampje ging ook aan.
Even koppeling in en wat gas geven, daarna normaal kunnen rijden, gewoon op 4 poten.
Toch weer naar huis gegaan om hem even uit te lezen, code 16687 eruit weten te halen.
Kortom cylinder 3 heeft even niet meegevonkt (voor de liefhebbers hieronder de code met allerlei spannende toestanden.

Mijn vraag, hoe kan ik deze code wissen? Kan ik deze met VAG-COM wissen?
Ik heb de auto al een paar keer herstart, wat hij overigens gewoon prima doet, echter blijf ik tegen dat motorstoringslampje aan kijken.
Hoe wis ik deze?

foutcode: 16687 P0303
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlCilinder 3 heeft geen verbranding
duVerbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
enCylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
  • Moeilijker te starten dan anders
  • De motor stottert, aarzelt, slaat over
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Eerste verdachten:
    • bougies / verstuivers defect
    • bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
    • defecte bobine (huis)
    • lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
  • Tweede verdachten:
    • onvoldoende compressie
    • niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
      • timing nokkenas?
      • kettingspanner?
    • koolafzetting op de kleppen
    • verbrande klep
    • haperende klepstoter
  • Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
  • Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
  • Katalysator niet in orde
  • EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
  • Nokkenaspositiesensor (G40) defect
  • Sensor Wagensnelheid los / defect
  • Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
  • ECU slechte contacten
Mogelijke oplossingen:
  • Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
  • Ga eerst op zoek naar:
    • check bobine(s)
    • kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
    • vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
    • vervang kabelboom in cylinderkop
    • check lucht inlaat systeem
    • check brandstof voorziening
  • Check compressie
  • Check kleppen en klepstoters
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
  • Check katalysator
  • Vervang brandstofinjectoren
  • Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
  • Check EGR klep (N18)
  • Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
  • Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
  • Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken
Extra info:
  • Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie
  • De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
  • Bij de nieuwere 6 cilinders (2.7 3.0 TDI, 2.8 benzine) bestaat de mogelijkheid dat één van de twee Ignition Control Modules defect is. Er is een Module voor Bank 1 en een Module voor bank 2. Bij de 2.7T zitten die op de aircleanerbox. Verwissel de aansluitingen van die twee, als de misfires zich verplaatst van 1-2-3 naar 4-5-6 (of andersom), dan heb je de schuldige gevonden
  • Bij een pompverstuiver kan deze foutcode duiden op slechte verbindingen in de kabelboom in de kop. Doormeten en repareren heeft geen zin, alleen een nieuwe kabelboom helpt dan
  • Lambda-sensor
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • Nokkenaspositiesensor (G40)
  • Katalysator
    • [URL='http://www.gerritspeek.nl/vag-com_evap.html']Tankontluchtingssysteem (EVAP)
    [/URL]
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g40.html

 

leo442

Forumguru
Vanmorgen werd ik in mijn Fabia 1 getrakteerd op een stotterende auto, hij liep op 3 poten.
Motorstoringslampje ging ook aan.
Even koppeling in en wat gas geven, daarna normaal kunnen rijden, gewoon op 4 poten.
Toch weer naar huis gegaan om hem even uit te lezen, code 16687 eruit weten te halen.
Kortom cylinder 3 heeft even niet meegevonkt (voor de liefhebbers hieronder de code met allerlei spannende toestanden.

Mijn vraag, hoe kan ik deze code wissen? Kan ik deze met VAG-COM wissen?
Ik heb de auto al een paar keer herstart, wat hij overigens gewoon prima doet, echter blijf ik tegen dat motorstoringslampje aan kijken.
Hoe wis ik deze?

foutcode: 16687 P0303
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlCilinder 3 heeft geen verbranding
duVerbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
enCylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
  • Moeilijker te starten dan anders
  • De motor stottert, aarzelt, slaat over
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Eerste verdachten:
    • bougies / verstuivers defect
    • bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
    • defecte bobine (huis)
    • lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
  • Tweede verdachten:
    • onvoldoende compressie
    • niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
      • timing nokkenas?
      • kettingspanner?
    • koolafzetting op de kleppen
    • verbrande klep
    • haperende klepstoter
  • Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
  • Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
  • Katalysator niet in orde
  • EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
  • Nokkenaspositiesensor (G40) defect
  • Sensor Wagensnelheid los / defect
  • Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
  • ECU slechte contacten
Mogelijke oplossingen:
  • Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
  • Ga eerst op zoek naar:
    • check bobine(s)
    • kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
    • vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
    • vervang kabelboom in cylinderkop
    • check lucht inlaat systeem
    • check brandstof voorziening
  • Check compressie
  • Check kleppen en klepstoters
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
  • Check katalysator
  • Vervang brandstofinjectoren
  • Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
  • Check EGR klep (N18)
  • Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
  • Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
  • Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken
Extra info:
  • Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie
  • De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
  • Bij de nieuwere 6 cilinders (2.7 3.0 TDI, 2.8 benzine) bestaat de mogelijkheid dat één van de twee Ignition Control Modules defect is. Er is een Module voor Bank 1 en een Module voor bank 2. Bij de 2.7T zitten die op de aircleanerbox. Verwissel de aansluitingen van die twee, als de misfires zich verplaatst van 1-2-3 naar 4-5-6 (of andersom), dan heb je de schuldige gevonden
  • Bij een pompverstuiver kan deze foutcode duiden op slechte verbindingen in de kabelboom in de kop. Doormeten en repareren heeft geen zin, alleen een nieuwe kabelboom helpt dan
  • Lambda-sensor
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • Nokkenaspositiesensor (G40)
  • Katalysator
    • [URL='http://www.gerritspeek.nl/vag-com_evap.html']Tankontluchtingssysteem (EVAP)
    [/URL]
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g40.html



Vervang de bobine van de desbetreffende cilinder maar, liefst in combinatie met de bougie. Dit is het meest voorkomende euvel.
 

darkprojectx

Forumguru
Zover ik weet heb ik maar 1 bobine, bedankt voor het meedenken, ik zal de bougies eens laten vervangen samen met een setje bougie kabels.

Vraag blijft staan, hoe kan ik de melding wissen met vag com?
 

leo442

Forumguru
In het geval dat je maar 1 bobine hebt , kan het ook heel simpel alleen de bougiekabel kunnen zijn.
 

Ronnie

Forumguru
VCDS:
01 Engine;---->(linksonder, read faultcodes(of zoiets);---> dan krijg je de foutcodes te zien;---> dan naar "clear faultcodes (of zoiets) en dan is het gepiept........
 

Rallye

Forumguru
Wist de auto de code niet overigens zelf als dezelfde fout zich een aantal kilometers/starts niet meer voordoet?
 

Rallye

Forumguru
Ik moet inderdaad zeggen dat mijn ervaring vooral ziet op het motorstringslampje dat bij een onbelangrijke storing (geen melding in maxidot) vanzelf uitging. De storing zou dan nog steeds in het geheugen kunnen staan.
 

darkprojectx

Forumguru
Ik maak niet meer zoveel km en na 5x opnieuw starten was het motorstoringslampje er nog steeds. Dus werd het hoog tijd die op vakantie te sturen.
Nu start hij weer zoals het hoort. Vochtige bougie ofzo zal het geweest zijn.
 
Bovenaan Onderaan