darkprojectx
Forumguru
Vanmorgen werd ik in mijn Fabia 1 getrakteerd op een stotterende auto, hij liep op 3 poten.
Motorstoringslampje ging ook aan.
Even koppeling in en wat gas geven, daarna normaal kunnen rijden, gewoon op 4 poten.
Toch weer naar huis gegaan om hem even uit te lezen, code 16687 eruit weten te halen.
Kortom cylinder 3 heeft even niet meegevonkt (voor de liefhebbers hieronder de code met allerlei spannende toestanden.
Mijn vraag, hoe kan ik deze code wissen? Kan ik deze met VAG-COM wissen?
Ik heb de auto al een paar keer herstart, wat hij overigens gewoon prima doet, echter blijf ik tegen dat motorstoringslampje aan kijken.
Hoe wis ik deze?
foutcode: 16687 P0303
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nlCilinder 3 heeft geen verbranding
duVerbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
enCylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
Motorstoringslampje ging ook aan.
Even koppeling in en wat gas geven, daarna normaal kunnen rijden, gewoon op 4 poten.
Toch weer naar huis gegaan om hem even uit te lezen, code 16687 eruit weten te halen.
Kortom cylinder 3 heeft even niet meegevonkt (voor de liefhebbers hieronder de code met allerlei spannende toestanden.
Mijn vraag, hoe kan ik deze code wissen? Kan ik deze met VAG-COM wissen?
Ik heb de auto al een paar keer herstart, wat hij overigens gewoon prima doet, echter blijf ik tegen dat motorstoringslampje aan kijken.
Hoe wis ik deze?
foutcode: 16687 P0303

nlCilinder 3 heeft geen verbranding
duVerbrennungsaussetzer erkannt an Zylinder 3
enCylinder 3: Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
- Moeilijker te starten dan anders
- De motor stottert, aarzelt, slaat over
- Storingslampje (MIL) brandt
- Eerste verdachten:
- bougies / verstuivers defect
- bedrading of behuizing van de bougies / verstuivers hebben slecht contact
- defecte bobine (huis)
- lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
- Tweede verdachten:
- onvoldoende compressie
- niet goed sluitende inlaat- uitlaat klep
- timing nokkenas?
- kettingspanner?
- koolafzetting op de kleppen
- verbrande klep
- haperende klepstoter
- Brandstofinjector hapert / vervuild / defect
- Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
- Katalysator niet in orde
- EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
- Nokkenaspositiesensor (G40) defect
- Sensor Wagensnelheid los / defect
- Tankontluchtingssysteem (EVAP) defect
- ECU slechte contacten
- Check (benzine) overslaan in [module-01] - [meetwardenblokken-08] - [groep 014-015-016]
- Ga eerst op zoek naar:
- check bobine(s)
- kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cilinders en bougies/verstuivers
- vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
- vervang kabelboom in cylinderkop
- check lucht inlaat systeem
- check brandstof voorziening
- Check compressie
- Check kleppen en klepstoters
- Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor(en)
- Check katalysator
- Vervang brandstofinjectoren
- Check (meetwaardeblokken) timing nokkenas
- Check EGR klep (N18)
- Check (meetwaardeblokken) / repareer / vervang Sensor Wagensnelheid
- Check / repareer tankontluchtingssysteem (EVAP)
- Haal de ECU eruit, alle externe aansluitingen schoonmaken
- Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie
- De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
- Bij de nieuwere 6 cilinders (2.7 3.0 TDI, 2.8 benzine) bestaat de mogelijkheid dat één van de twee Ignition Control Modules defect is. Er is een Module voor Bank 1 en een Module voor bank 2. Bij de 2.7T zitten die op de aircleanerbox. Verwissel de aansluitingen van die twee, als de misfires zich verplaatst van 1-2-3 naar 4-5-6 (of andersom), dan heb je de schuldige gevonden
- Bij een pompverstuiver kan deze foutcode duiden op slechte verbindingen in de kabelboom in de kop. Doormeten en repareren heeft geen zin, alleen een nieuwe kabelboom helpt dan
- Lambda-sensor
- Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
- Nokkenaspositiesensor (G40)
- Katalysator
- [URL='http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g22.html']Sensor Wagensnelheid