Motorstoring en onrustig stationair

Davester

Nieuw lid
Goedendag allemaal.

Ik heb sinds kort een Superb uit 2017, met een 1.6 TDI motor erin die net 123k aantikt.
Vanmorgen duurde het langer dan gebruikelijk om aan te slaan, hij ging eerst 3 a 4x over voordat ie aansloeg i.p.v. gelijk.

Daarna heel de dag opzich met warm starten geen probleem en hele stukken rijden ook niet. Echter net tijdens de terugrit begon mij op te vallen dat als de auto stationair stond de auto trilde/schudde maar het toerental bewoog niet. Duidelijk was wel dat de motor niet soepel stationair liep, tijdens het rijden niks aan de hand. (Verder was opvallend dat als je net stil ging staan er niks aan de hand is en dan langzaam aan die trilling erin komt, ook is de trilling er soms ineens niet)

Onder het rijden begon ineens het motorstoringslampje te branden, waaruit deze (zie bijlage) storingen naar voren kwamen. De auto trekt verder goed, alleen stationair loopt hij niet lekker en de motor zelf schud/beweegt ook veel. Daarnaast vind ik hem ook niet gezond klinken.

Ik heb de storingen gereset, nog een stuk gereden maar hoewel het probleem aanhoud is het motorstoringslampje nog niet terug gekomen. Ik heb ook een filmpje:




Wie weet wat dit kan zijn?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210711-200914_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20210711-200914_OBDeleven.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 33

Davester

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, ik rijd er voornamelijk afstanden mee sinds ik hem heb waarbij ook snelheden van 200+ km/h gereden worden. De storingsdatum is 3 juli (de dag van ophalen auto) maar toen heeft dit probleem zich niet zo voorgedaan.

Voor mij is het belangrijk om inderdaad snel een oorzaak te vinden omdat ik anders gebruik ga maken van mijn herroepingsrecht bij de verkopende garage en de auto teruggeef.


Het vermogen mist hij totaal niet, hij sleurt nog hetzelfde als voorheen. Hikt niet, stottert niet.
 

JeSko

Forumguru
Heb de reactie verwijderd, blijkbaar mag je geen onmiddellijke teksten van die site kopiëren en elders plakken, excuses.
 

Davester

Nieuw lid
Geen probleem, ik heb zojuist na de auto even te laten staan nog eens gekeken. In het begin loopt hij prima en stabiel stationair maar als je hem dan even stationair laat draaien sluipt het er weer in om er vervolgens weer niet uit te gaan.

De storing krijg ik er echter tot nu toe niet meer in gereden.
 

Tees

Donateur
Ik weet natuurlijk niet wat @JeSko al gepost had, maar die eerste foutcode duidt op een probleem met de brandstoftoevoer. Kan t filter zijn (goedkoopste oplossing), maar ook een slang die klem zit of een pomp die de geest aan t geven is.

Die laatste fout dan weer richting de DPF...schijnt vaak een foutieve sensor te zijn. Tsja...lijkt niet direct aan elkaar gerelateerd, dat zijn lastige dingen. En zeker als de boel niet direct meer te reproduceren is.

Maar onrustig stationair draaien en moeilijk starten duiden voor mij wel op een probleem met de brandstoftoevoer. Ik zou het filter (laten) vervangen als eerste optie, das niet duur en zou het zomaar kunnen oplossen. En sowieso melden bij de verkoper (aangenomen dat dat een garage is), mocht het zich dan nog eens herhalen over een maand, dan heb je bewijs dat het al voorkwam tijdens de garantieperiode.
 

Lowietje72

Senior Member
Zou je met een auto die je koud 9 dagen geleden hebt opgehaald niet gewoon teruggaan naar de dealer en daar het probleem/storing/foutcodes neerleggen? Ik zou er al de schurft in hebben eerlijk gezegd.
 

Ericw

Forumguru
Je schrijft dat hij er behoorlijk aan "sleurt" en snelheden van 200+ km/h, klinkt alsof hij gechipped is? Zit daar wellicht het probleem?

Want zo heel vlot is een 1,6TDI in een Superb niet..... :)
 

Davester

Nieuw lid
Zou je met een auto die je koud 9 dagen geleden hebt opgehaald niet gewoon teruggaan naar de dealer en daar het probleem/storing/foutcodes neerleggen? Ik zou er al de schurft in hebben eerlijk gezegd.

Zit inderdaad een jaar garantie op, omdat er verder geen issue's zijn word dit onder garantie opgelost. Hij staat nu bij de dealer voor een motormanagement update, hier schijnt een terugroep actie op open te staan en de dealer gaf aan dat het ook wel eens dit probleem kan oplossen.

De garantieperiode is in ieder geval 12 maanden (auto en ik komen uit België en daar werkt het garantiebeding wel goed naar mijn mening)

Het is verder ook niet dat het probleem zich onder het rijden voor doet, hij loop alleen soms onrustig stationair maar het toerental beweegt niet. En soms duurt het starten in plaats van 1 seconden 3 a 4 seconden

Naamloos.png



Je schrijft dat hij er behoorlijk aan "sleurt" en snelheden van 200+ km/h, klinkt alsof hij gechipped is? Zit daar wellicht het probleem?

Want zo heel vlot is een 1,6TDI in een Superb niet..... :)

Sleurt is relatief, voor z'n 1.6 TDI sleurt ie als je mag verwachten. Hij is nog niet gechipt, dat staat overigens wel op de planning. (Ik kom zelf uit een 7.5 GTI Performance dus mis de PK wel ja) 210 km/h haalt de 1.6 TDI trouwens wel hoor :dankje:
 
Bovenaan Onderaan