Motorolie: Shell of Castrol?

hemi24

Forumguru
Als ik onder de motorkap kijk valt het me op dat er een stikker geplaatst is met de tekst dat Skoda Shell Helix olie adviseerd.
Als ik naar de dealer ga, voor een litertje olie, heb ik tot dusver altijd nog Castrol meegekregen...:ahum:
Niet dat het veel uitmaakt, maar laat het plakkertje dan achterwege, zou ik zo zeggen!
 

VEEJAY

Forumguru
Het moet in ieder geval longlife zijn voor de 30dkm interval. Ikzelf gebruik 507.00 helix. Castrol wordt veel in BMW's gebruikt.
 

Race Eend

Forumguru
ik ben totaal geen fan van shell olie.

Mijn auto kreeg altijd castrol olie, totaal geen olie verbruik. Toen een beurt shell olie gebruikt (ook weer 5w40). Moest binnen 15000 ineens een liter bijvullen.

Sinds dien kendall 5w50 erin, nooit meer tussen de beurten hoeven bij te vullen.
 

hemi24

Forumguru
Toen een beurt shell olie gebruikt (ook weer 5w40). Moest binnen 15000 ineens een liter bijvullen.

1 liter op 15k? Lijkt me volkomen gezond te noemen voor zowel de motor als de olie!
Zo heb ik ze liever dan dat er helemaal geen olie wordt verbruikt...
 

MarcoO2

Forumguru
ehm... :crazy: de monteur die het litertje erin gooide en mijn onderhoudsboekje invulde zei dat dat voor het eerst was... maar ik realiseer me nu dat ik een onderhoudsinterval van 30.000 km heb, en dat daarbij waarschijnlijk ook wel de olie ververst zal zijn.
 

ZeroNRG

Senior Member
ehm... :crazy: de monteur die het litertje erin gooide en mijn onderhoudsboekje invulde zei dat dat voor het eerst was... maar ik realiseer me nu dat ik een onderhoudsinterval van 30.000 km heb, en dat daarbij waarschijnlijk ook wel de olie ververst zal zijn.

met mijn Diesel interval wordt er pas ververst op 40k, controleer altijd de olie netjes 1x in de maand maar heb nooit bij hoeven vullen. (nu 80k+)

Mogelijkerwijs dat dit ook nog van invloed is door het tanken van de speciaal diesels, V-Power & Excellium
 

Race Eend

Forumguru
1 liter op 15k? Lijkt me volkomen gezond te noemen voor zowel de motor als de olie!
Zo heb ik ze liever dan dat er helemaal geen olie wordt verbruikt...

Ik bedoelde ik moest tussen de beurt ineens olie bijvullen.
Dus ineens 1 liter op 7500km.

Nu vul ik hem tot de max bij de beurten en na een jaar/15000km staat hij iets boven de helft van de pijlstok.

Olieverbruik is dus nihil.
Prima dus, waarom zou je verbruik willen?
 

Octavia_II

Actief lid
ik was in de veronderstelling dat er voor de diesel om de 30k een bezoekje aan de dealer moest worden gebracht?

Volgens mij is voor de PD engines longlife gesteld op 30000 km en voor CR enginse op 40000 km...
(PD - Pompe Düse CR - Common Rail)

Groet,

Charlie
 

VEEJAY

Forumguru
heb je met CR in die 30K dan zovaak al bijgevuld dat je best nog 10K verder kunt rijden op de olie?
 
Bovenaan Onderaan