Zo gaat dat inderdaad wel. Er wordt op basis van een testauto een tunerfile ontwikkeld. In deze ontwikkeling gaat uiteraard ontzettend veel tijd zitten totdat de voor die specifieke auto "perfecte" setup gehaald wordt.
Nu heb je als consument 3 mogelijkheden:
"knoeier": deze koopt de tunerfile in bij de ontwikkelaar en ploft deze zonder enige aanpassing in de ECU. Enige wat gecheckt wordt is: start de auto en brandt het motormanagement lampje niet. Goedkoper, prima voor degenen die niet per se het onderste uit de kan willen.
"tuner": deze heeft ook een tunerfile (al dan niet zelf ontwikkeld) maar past nog enkele parameters aan op basis van wat uit de ECU van je auto uitgelezen wordt. Heb je bijvoorbeeld andere uitlaat of inlaat dan zullen de parameters daarop aangepast worden. Dipjes, stationair toerental, vermogensbegrenzer in de lage versnellingen zouden in principe hiermee ook aangepast kunnen worden. Middle of the road, doe mij maar zo een.
"op maat": In feite hetzelfde als bij de ontwikkeling van de eerste keer. Alleen weten ze natuurlijk al enigszins waar de winsten te halen zijn. Dit kost ook weer meer tijd want is een kwestie van rijden, meten, aanpassen, rijden, meten, aanpassen etc. Duurste, dan heb je er ook echt wat voor over om 2 of 3 pk extra te hebben
